Volkswagen överens med amerikanska myndigheter om ersättning till kunder som berörs av dieselfrågan

En principöverenskommelse gällande ersättningen till de kunder som drabbats av dieselfrågan i USA har nåtts mellan Volkswagen-koncernen och det amerikanska justitiedepartementets miljöavdelning, den amerikanska miljöskyddmyndigheten EPA och luftvårdsmyndigheten CARB, med bistånd från Federal Trade Commission, FTC. Den nya principöverenskommelsen kommer att göras bindande av justitiedepartementet och FTC under de kommande veckorna.

Volkswagen har även kommit överens med parterna bakom den grupptalan som förs i San Francisco om de grundläggande delarna till en uppgörelse. Denna kommer att utgöra en del av en mer omfattande lösning under de kommande veckorna.

Domaren vid dagens domstolsutfrågning i San Francisco, Charles R. Breyer, välkomnade utvecklingen i frågorna. De uppgörelser som nåtts USA har ingen inverkan på de legala processer som sker utanför USA. De pågående utredningsprocesser som drivs av justitiedepartementets brottsmålsenhet och delstatens överåklagare påverkas heller inte av de nya överenskommelserna.

På den speciella hemsidan www.vwdieselinfo.se finns all information om dieselfrågan samlad.

Müller: "Futures of Mobility” – ett nytt sätt att se på mobilitet i städerna6.3.2018 11:27Pressmeddelande

/200 "framtida ledare" från hela koncernen visualiserar mobilitet i städerna, år 2030+ /Samarbete med Kuka: "CarLa" är den första mobila laddroboten för elektriska bilar /Partnerskap med städer är en viktig inkubator för individuella mobilitetslösningar /Transferbussen MOIA lanseras i Hamburg i slutet av året /Införandet av e-mobilitet går stadigt snabbare /Müller: "Vi tar Roadmap E ut på vägarna – snabbt och resolut."

Systematiskt genomförande av strategin lönar sig – rekordvinst för Volkswagen-koncernen 20171.3.2018 09:38Pressmeddelande

/Försäljningsintäkterna för koncernen under 2017 ökade betydligt jämfört med föregående år, till 230,7 miljarder euro /Nytt rekord för kundleveranser med 10,7 miljoner fordon /Rörelseresultatet före engångsposter ökade 2,4 miljarder euro till 17,0 miljarder euro /Förslag till utdelning: nästan en fördubbling till 3,90 euro per stamaktie och 3,96 euro per preferensaktie /Nettolikviditeten i Automotive Division på 22,4 miljarder euro ligger kvar på en robust nivå /VD Matthias Müller: "Vår framtidsplan TOGETHER – STRATEGY 2025 träder i kraft och blir allt mer konkret."