Volkswagen överens med amerikanska myndigheter om ersättning till kunder som berörs av dieselfrågan

En principöverenskommelse gällande ersättningen till de kunder som drabbats av dieselfrågan i USA har nåtts mellan Volkswagen-koncernen och det amerikanska justitiedepartementets miljöavdelning, den amerikanska miljöskyddmyndigheten EPA och luftvårdsmyndigheten CARB, med bistånd från Federal Trade Commission, FTC. Den nya principöverenskommelsen kommer att göras bindande av justitiedepartementet och FTC under de kommande veckorna.

Volkswagen har även kommit överens med parterna bakom den grupptalan som förs i San Francisco om de grundläggande delarna till en uppgörelse. Denna kommer att utgöra en del av en mer omfattande lösning under de kommande veckorna.

Domaren vid dagens domstolsutfrågning i San Francisco, Charles R. Breyer, välkomnade utvecklingen i frågorna. De uppgörelser som nåtts USA har ingen inverkan på de legala processer som sker utanför USA. De pågående utredningsprocesser som drivs av justitiedepartementets brottsmålsenhet och delstatens överåklagare påverkas heller inte av de nya överenskommelserna.

På den speciella hemsidan www.vwdieselinfo.se finns all information om dieselfrågan samlad.