Volkswagen påskyndar omställningen av fabriken i Wolfsburg
- Volkswagen gör en initial investering på cirka 460 miljoner euro för att ställa om Wolfsburg-anläggningen till en högproduktiv fabrik för elbilar
- Förberedelserna för att tillverka nya ID.3* vid huvudfabriken i Wolfsburg är i full gång
- Framöver kommer ytterligare en helt eldriven modell i volymsegmentet för kompakta SUV:ar att tillverkas i Wolfsburg
- Fordonsprojektet Trinity- och SSP-plattformen är fortfarande fast förankrade i Wolfsburg
Investeringen är i första hand öronmärkt för förberedelserna att tillverka nya ID.3. Den kompakta elbilen kommer att lämna löpande bandet i Wolfsburg från 2023 – initialt i partiell produktion, med full produktion planerad från 2024. Upprampningen ska vara klar i slutet av 2025. De nödvändiga utbildningsåtgärderna för personalstyrkan håller just nu på att förberedas.
Nya ID.3 och en ytterligare helt eldriven modell för det blomstrande SUV-segmentet kommer att öka Wolfsburgs kapacitetsutnyttjande för elbilsproduktion på lång sikt. Den tekniska grunden för den nya modellen är Volkswagens plattform för helt eldrivna bilar: MEB (Modular Electric Drive System). Plattformen ska genomgå en rejäl vidareutveckling som MEB+ och därmed bli ännu effektivare.
Detta kommer att följas av ytterligare en viktig pelare för Wolfsburg-anläggningen, fordonsprojektet Trinity. Den kommer att baseras på den framtida koncerngemensamma plattformen Scalable Systems Platform (SSP). Senast i slutet av år 2033 kommer Volkswagen bara att tillverka elbilar i Wolfsburg – liksom i märkets alla andra fabriker i Europa.
När Thomas Schäfer, VD för märket Volkswagen och styrelsemedlem för koncernens varumärkesgrupp Volume, talade till anställda, sade han:
– Volkswagen står för e-mobilitet för alla och Wolfsburg kommer att vara en del av denna framgångssaga. Bara här på vår huvudfabrik kommer vi att investera cirka 460 miljoner euro till början av 2025, för att göra fabriken redo för MEB. Nya ID.3 är det första viktiga steget mot elektrifieringen av vår huvudanläggning. Samtidigt arbetar vi nära med företagsrådet för att ta med ytterligare en eldriven modell baserad på MEB+ till Wolfsburg. Detta blir en högvolymmodell i det blomstrande SUV-segmentet. Med dessa viktiga beslut och investeringar avser vi att stärka denna fabriks konkurrenskraft ytterligare och ge personalen ett konkret långsiktigt perspektiv.
Schäfer riktade uppmärksamheten mot innevarande år och tackade personalen för deras stora flexibilitet och laganda i en mycket utmanande ekonomisk miljö. Företagsrådets ordförande Daniela Cavallo:
– Wolfsburg står för framtiden och företagsrådet har en tydlig ambition för Wolfsburg-anläggningen: toppmodern produktion, den bästa arbetskraften och den största pionjärandan. Det betyder att Wolfsburg förblir märkets – och koncernens – kraftcentrum under de kommande åren med övergången till elbilsproduktion, en ytterligare eldriven modell till 2026, tillsammans med Trinity och SSP. Vi kommer att ta fram den detaljerade tidtabellen tillsammans, det är så vi skapar trygga jobb. Jag vill också tacka hela produktionsteamet på vår huvudanläggning som har klarat många kriser under detta svåra år.
Det första steget mot fabrikens elektriska framtid innebär att utrusta den för nya ID.3 som börjar lämna löpande bandet i Wolfsburg från 2023 – utöver den nuvarande produktionen i Zwickau. ID.3 är den första helt eldrivna bilen baserad på MEB som kommer att tillverkas i Wolfsburg, som är den största fabriken i hela Volkswagen-koncernen.
Thomas Schäfer indikerade att det finns planer på att producera ytterligare en modell baserad på MEB vid huvudfabriken i framtiden. Denna modell skulle vara en helelektrisk SUV.
– Det är det största fordonssegmentet i världen, det är hemvisten för vår populära Tiguan. Idealiskt sett ska den nya modellen komplettera våra storsäljande modeller ID.4 och ID.5. Det är så vi avser att utöka vår marknadsposition ytterligare och ge våra kunder de högkvalitativa bilar som de förväntar sig av oss, säger Schäfer.
För den nya eldrivna SUV:en kommer Volkswagen att använda MEB+, en vidareutveckling av den framgångsrika elbilsplattformen MEB.
– MEB har fortfarande betydande potential. Vår ambition är att ta denna plattform till nästa nivå. För det ändamålet gör vi betydande investeringar i att utveckla tekniken. MEB+ ger oss en utmärkt position för de kommande åren, säger Schäfer.
Redan 2020 genomförde analytiker en djupgående studie av Volkswagens elbilsplattform och drog slutsatsen att det är den "mest imponerande lösningen som finns tillgänglig från ett etablerat bilföretag" på elbilsmarknaden.
Kunderna kan dra nytta av MEB+ i många avseenden. Plattformen kommer att ge snabbare laddningar och längre räckvidder. Volkswagen planerar att använda den högt standardiserade enhetliga battericellen som tillverkas vid koncernens egen cellfabrik i Salzgitter (produktionsstart 2025) i systemet.
Med "Accelerate" lanserade Volkswagen en stark varumärkesstrategi för den elektriska och digitala eran av mobilitet. Strategins ledstjärna förblir fordonsprojektet Trinity baserat på den skalbara SSP-plattformen. Starten av projektet sker i enlighet med den tidsjusterade mjukvaruutvecklingen. Ett beslut om att bilen ska byggas i Wolfsburg har ännu inte fattats, därför håller Volkswagen möjligheten att bygga en ny fabrik i Warmenau öppen.
*ID.3 - Elförbrukning blandad körning: 15,3 - 16,1 kWh/100 km (WLTP). CO₂-utsläpp: 0 g/km.
Nyckelord
Kontakter
Marcus ThomasfolkKommunikationschef
Tel:070-35 896 57marcus.thomasfolk@volkswagen.seBilder
Länkar
Om
År 2021 levererade Volkswagen 4,9 miljoner personbilar till kunder i över 150 länder. Volkswagen är ledande importmärke och det största elbilsmärket i Sverige. På den svenska marknaden inregistrerade Volkswagen totalt 37 902 nya personbilar under 2021, vilket gav en marknadsandel på 12,6 procent. Av dessa var 28 procent en helt eldriven bil. Den eldrivna SUV:en ID.4 blev Sveriges populäraste elbil. Bland elbilarna nådde Volkswagen en marknadsandel på 18,7 procent.
Modellerna som marknadsförs täcker de flesta segment på bilmarknaden: ID.3, ID.4, ID.5, T-Cross, Taigo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Alltrack, T-Roc, T-Roc Cabriolet, Tiguan, Tiguan Allspace, Touran, Passat Sportscombi, Passat Alltrack, Arteon, Arteon Shooting Brake, Sharan, Touareg, Caddy, Multivan och Amarok.
Volkswagen bedriver ett kontinuerligt arbete med att vidareutveckla tillverkningen av bilar. Elektrisk mobilitet, smart mobilitet och digital omställning av varumärket är de viktigaste strategiska frågorna inför framtiden.
Följ Volkswagen Personbilar
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Volkswagen Personbilar
En bilikon fyller 50 år – Volkswagen började tillverka Golf den 29 mars 197429.3.2024 09:21:50 CET | Pressmeddelande
För exakt 50 år sedan, den 29 mars 1974, började Volkswagen serietillverka Golf i Wolfsburg. Ingen visste den dagen i mars att denna kompaktbil – efterföljaren till legendariska Beetle (”Bubblan”) – skulle bli den mest framgångsrika Volkswagen-modellen och den mest sålda europeiska bilen någonsin.
Säljstart för nya Volkswagen Passat eHybrid – Laddhybrid med upp till 13 mils räckvidd på el28.3.2024 08:00:05 CET | Pressmeddelande
Volkswagen utökar utbudet av drivlinor till nya Passat. Nu startar försäljningen av de två nya laddhybriderna (eHybrid) med en systemeffekt på 204 hk respektive 272 hk. En elektrisk räckvidd på upp till 131 km (WLTP, beroende på utrustningsversion) gör Passat eHybrid till en elbil i vardagen. Dessutom startar försäljningen av den starkaste turbodieselversionen (TDI) med 193 hk och 4MOTION fyrhjulsdrift som standard. Sedan i höstas erbjuds även en mildhybrid (eTSI) med 150 hk.
Dubbel världspremiär för de sportiga elbilarna ID.3 GTX och ID.7 GTX Tourer – Volkswagen presenterar bilder och inledande fakta13.3.2024 18:18:38 CET | Pressmeddelande
Volkswagen utökar sitt utbud av sportiga GTX-modeller. I en dubbel världspremiär gör nu nya ID.3 GTX och ID.7 GTX Tourer sin debut. De två sportiga modellerna kommer att lanseras med en GTX-specifik exteriördesign, inklusive speciella front- och ljussignaturer, sportiga designdetaljer i interiören och kraftfull eldrift. De sportigaste modellerna från den helt eldrivna ID.-familjen bär GTX-märket sedan 2021.
Säljstart för nya Volkswagen ID.7 Tourer8.3.2024 15:43:19 CET | Pressmeddelande
Volkswagens nya eldrivna kombi ID.7 Tourer går nu att beställa på den svenska marknaden. Det rekommenderade cirkapriset för den välutrustade versionen ID.7 Tourer Pro Edition är från 659 900 kronor.
Nya Volkswagen Tiguan eHybrid beställningsbar – laddhybrid med upp till 120 km räckvidd på el1.3.2024 14:50:44 CET | Pressmeddelande
Nu går det att beställa laddhybriden Tiguan eHybrid i två olika systemeffekter på 204 hk respektive 272 hk med en elektrisk räckvidd på upp till cirka 120 km. Sedan i höstas kan helt nya Tiguan även beställas med effektiv mildhybriddrift och kraftfull dieseldrift med fyrhjulsdriften 4MOTION.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum