Volkswagen påskyndar omställningen till att bli en mjukvarudriven mobilitetsleverantör

Genom att lansera den nya strategin ACCELERATE förbereder sig Volkswagen för de stora förändringarna inom bilindustrin i god tid. Nu när Volkswagen har inlett sin stora globala elbilsoffensiv påskyndar märket också de andra stora framtidsfrågorna.
En första glimt av Project Trinity. Den eldrivna sedanen ska byggas i Wolfsburg från 2026 och kommer att sätta ny standard när det gäller räckvidd, laddningshastighet, digitalisering och autonom körning.
  • Nya strategin ACCELERATE: Volkswagen hanterar resolut stora framtidsfrågor – digitalisering, nya affärsmodeller och autonom körning
  • Mjukvaruintegration och digital kundupplevelse blir kärnkompetenser
  • Databaserade affärsmodeller ger ytterligare inkomstkällor
  • Volkswagen gör autonom körning tillgänglig för allmänheten år 2030
  • Ytterligare acceleration av elbilssatsningen: helt eldrivna bilar förväntas överstiga 70 procent av försäljningen i Europa till år 2030
  • Finansiella mål bekräftade: operativ avkastning på minst 6 procent från år 2023 – fasta kostnader och materialkostnader minskas ytterligare
  • Ralf Brandstätter, vd för märket Volkswagen: ”Vi ökar takten. Under de kommande åren ställer vi om Volkswagen som aldrig tidigare. Med ACCELERATE ger vi digitaliseringen en ytterligare push.”

Integrering av programvara i bilen och den digitala kundupplevelsen kommer att bli avgörande kärnkompetenser. Nya databaserade affärsmodeller ska attrahera nya kundgrupper och ge ytterligare inkomstkällor. Autonom körning kommer göras tillgänglig för många människor före decenniets slut.

– E-mobilitet var bara början, den verkliga förändringen har ännu inte skett. Med vår strategi accelererar vi den digitala framtiden. Under de kommande åren ställer vi om Volkswagen som aldrig tidigare, säger Ralf Brandstätter, VD för märket Volkswagen.

År 2016 inledde Volkswagen sin långsiktiga omvandling och branschens största elbilsoffensiv med strategin TRANSFORM 2025+. Med ACCELERATE strävar Volkswagen nu efter att förvandla sig till "det mest attraktiva varumärket för hållbar mobilitet". För den påskyndade omställningen strävar Volkswagen efter tre strategiska värdedrivrutiner: "värdet av varumärket", "skalbara plattformar" och "värdefullt företag", som alla backas upp med specifika åtgärder och ambitiösa mål.

Mjukvaruintegration blir kärnkompetens

Koncernens höga volymer innebär en nödvändig skalning av mjukvara. Integrering av mjukvara i bilen och den digitala kundupplevelsen blir Volkswagens kärnkompetenser. Volkswagen kommer att leda utvecklingen av det kundcentrerade digitala ekosystemet med ID.-familjen som pionjär.

Projektenheten ID.Digital har bildats för att ge uppdateringar "Over-the-Air" var 12:e vecka från och med slutet av sommaren 2021. Dessa gör det möjligt för bilen att hålla sig uppdaterad under hela sin livscykel och bli bättre och bättre med nya funktioner. Över 500 000 bilar som kan uppdateras trådlöst förväntas vara på vägarna inom bara två år, genom vilka Volkswagen kommer att kunna överföra direkt feedback från kunder till nya funktioner.

Affärsmodell 2.0: nya kunder och ytterligare inkomstkällor

Genom att förvandla bilen till en mjukvarubaserad produkt skapar Volkswagen nya förutsättningar för databaserade affärsmodeller som syftar till att minska inträdeshindren för individuell rörlighet samtidigt som attraktiva servicepaket erbjuds till kunderna. Volkswagen vill generera ytterligare intäkter under bilens livslängd genom laddning och energitjänster, genom programvarubaserade funktioner som kunderna kan boka efter behov, samt genom autonom körning.

Modellportföljens struktur görs mycket mindre komplex. Framtida modellgenerationer kommer att tillverkas med ett mycket litet antal versioner. Den individuella konfigurationen kommer inte längre att ställas in via hårdvaran när bilen köps. Bilen har praktiskt taget allt ombord och kunder kan lägga till önskade funktioner på begäran när som helst med hjälp av det digitala ekosystemet i bilen. Detta minskar produktionskomplexiteten avsevärt.

Tydlig plan för att öka lönsamheten

Volkswagen har öronmärkt cirka 16 miljarder euro för investeringar i framtida trender inom e-mobilitet, hybridisering och digitalisering fram till år 2025. För att kunna finansiera stora framtida investeringar kommer företaget att öka effektiviteten med strategin ACCELERATE. En rörelsemarginal på minst 6 procent förväntas uppnås till år 2023 och även säkerställas långsiktigt. Fokus blir på att vara mer motståndskraftiga mot fluktuationer på marknaden.

För att uppnå detta avser Volkswagen att trimma sina fasta kostnader med 5 procent före 2023, öka tillverkningsproduktiviteten med 5 procent per år, optimera materialkostnaderna med 7 procent och få alla regioner att bli lönsamma på lång sikt. I Sydamerika och USA strävar Volkswagen efter att nå break even under innevarande räkenskapsår.

Snabbare expansion av e-mobilitet

Volkswagen planerar att snabbt påskynda den globala elbilsoffensiven. År 2030 kommer andelen helt eldrivna bilar att stå för över 70 procent av leveranserna i Europa – dubbelt så mycket som den tidigare planen på 35 procent. I USA och Kina siktar man på en elbilsandel på över 50 procent under samma period.

För att uppnå detta kommer Volkswagen att presentera minst en ny helt eldriven modell varje år. Fyrhjulsdrivna ID.4 GTX presenteras under första halvåret 2021, följt av sportiga ID.5 under andra halvåret. ID.6 X / CROZZ, en sjusitsig eldriven SUV för den kinesiska marknaden, lanseras under hösten. Planerna för en modell under ID.3 – med ett startpris från 20 000 euro – skjuts upp med två år till 2025.

Volkswagen kommer kontinuerligt att optimera elbilsplattformen MEB (Modular Electric Drive Toolkit) med förbättringar i acceleration, laddningskapacitet och räckvidd. Märket kommer också att dra nytta av sin styrka som plattformsutvecklare med nästa generation av ett högpresterande helelektrisk modulsystem för platta bilar – Scalable Systems Platform – som för första gången kommer att användas år 2026 i Volkswagens flaggskeppsprojekt, Trinity.

Modeller med en förbränningsmotor fortsätter att utvecklas parallellt med elbilssatsningen. Alla kärnmodeller, inklusive Golf, Tiguan, Passat, Tayron och T-Roc, får ytterligare en efterträdare.

– Vi kommer fortfarande att behöva förbränningsmotorer ett tag, men de ska vara så effektiva som möjligt. Nästa generation av våra kärnprodukter – som alla är globala modeller – kommer att utrustas med den senaste laddhybridtekniken, med en elektrisk räckvidd på upp till 100 kilometer, säger Ralf Brandstätter.

Trinity utökar autonom körning

Allt Volkswagen har planerat för framtiden kan kunderna uppleva i en bil för första gången år 2026. I Trinity kommer alla element att samlas. Bilen kommer att sätta nya standarder i tre avseenden: tekniskt, affärsmodellen 2.0 och med nya produktionsmetoder vid huvudanläggningen i Wolfsburg.

Trinity möjliggör automatisk nivåkörning på nivå 2+ från start och nivå 4 i framtiden.
– Trinity blir en slags tidsmaskin för våra kunder, vilket sparar tid och stress. Den här tekniken får dock inte bara bli ett privilegium för ett fåtal. Därför skalar vi den för att göra den tillgänglig för många människor, säger Ralf Brandstätter.

Att sälja cirka 6 miljoner bilar per år ger Volkswagen den kritiska massa som behövs för att skala autonom körning och rulla ut den över hela världen. Volkswagen får ansvaret inom Volkswagen-koncernen för att bygga ett neuralt nätverk över sin helt uppkopplade bilpark, med början med Trinity från 2026 och framåt.

I framtiden kommer bilar kontinuerligt att utbyta data – till exempel om trafiksituationen, hinder eller olyckor. Detta gör det möjligt för Volkswagen att skapa ett självlärande system med miljontals bilar som kommer att gynna kunder från alla koncernens varumärken.

– Volkswagen kommer att genomgå djupgående förändringar. Vi erbjuder inte bara en klimatvänlig e-mobilitet utan särskilt fascinerande digitala kundupplevelser, nya affärsmodeller och autonom körning för många människor. Vi har byggt upp en stark grund för detta under de senaste åren. Nu, med ACCELERATE, ger vi digitaliseringen en ytterligare push, säger Ralf Brandstätter.

Läs mer om Trinity

Ralf Brandstätter, VD för märket Volkswagen.
Märket Volkswagens nya strategi: ACCELERATE

År 2020 levererade Volkswagen 5,33 miljoner personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades under 2020 totalt 42 817 nya personbilar från Volkswagen vilket gav en marknadsandel på 14,7 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna e-up!, ID.3, ID.4, T-Cross, Golf, Golf Sportscombi, Golf Alltrack, T-Roc, Tiguan, Tiguan Allspace, Touran, Passat Sportscombi, Passat Alltrack, Arteon, Arteon Shooting Brake, Sharan, Touareg, Caddy, Multivan och Amarok.