Volkswagen pausar produktionen på grund av coronakrisen

Märket Volkswagen stoppar på torsdagen gradvis produktionen vid sina europeiska fabriker. Även Volkswagen Group Components anläggningar påverkas. Åtgärden är ett svar på den snabbare infektionshastigheten av coronaviruset, det resulterande avbrottet i leveranskedjorna och den förestående snabba nedgången i efterfrågan på bilmarknaderna. Företaget genomför också ytterligare åtgärder för att skydda de anställda.
Volkswagens huvudkontor i Wolfsburg.

Inledningsvis påverkas produktionsanläggningarna i Wolfsburg (Tyskland), Emden (Tyskland), Dresden (Tyskland), Osnabrück (Tyskland), Zwickau (Tyskland), Bratislava (Slovakien), Pamplona (Spanien) och Palmela (Portugal) samt Volkswagen Group Components anläggningar i tyska Brunswick, Chemnitz, Hanover, Kassel, Salzgitter och SITECH.

Till att börja med förväntas produktionen stoppas i två veckor. För de berörda tyska anläggningarna ska åtgärderna tillämpas efter det sena skiftet på torsdagen.

Ralf Brandstätter, Chief Operation Officer för märket Volkswagen, säger:
– Spridningen av coronaviruset i Europa har en alltmer negativ inverkan på efterfrågan. Samtidigt blir det allt svårare att förse våra anläggningar med outsourcade komponenter. Av den anledningen har vi beslutat att avbryta produktionen på ett koordinerat sätt på torsdagen. Vi är övertygade om att detta också är i våra anställdas intresse, då de blir allt mer bekymrade över spridningen av corona.

Gunnar Kilian, medlem av Volkswagen Groups ledningsgrupp med ansvar för Human Resources, betonar:
– Vi har också kompletterat våra omfattande hälsoskyddsåtgärder med flera andra åtgärder. Vi förstår våra medarbetares oro. Sedan coronapandemin startade i Kina är hälsa vår högsta prioritet, det kan våra anställda lita på.

Arbetarrådets ordförande Bernd Osterloh välkomnar produktionsstoppet:
– När människor inte längre kan träffas på lekplatser eller för konserter, gå till kyrkan eller besöka restauranger och inte längre köper bilar, och Volkswagen har problem med leverantörskedjan, kan produktionen helt enkelt inte fortsätta som om ingenting har hänt. För våra kollegor i produktionen finns det därför inget alternativ till det kontrollerade produktionsstoppet.

För att skydda sina anställda genomför Volkswagen ytterligare åtgärder för att förhindra spridning av coronaviruset. Från och med nu kommer fabrikens kantiner, självbetjäningsbutiker, cafeterior, bistroer, restauranger och cateringtjänster stängas. Som en allmän princip kommer alla möten att hållas via Skype eller video. Alla större evenemang har ställts in.

Dessutom gäller speciellt skydd för anställda med speciella hälsorisker till följd av tillstånd som påverkar hjärtat eller lungorna och anställda med försvagade immunförsvar.

Anställda som återvänder till Tyskland från andra länder efter den 14 mars är förbjudna att komma in på anläggningarna och andra anläggningar inom Volkswagen AG under inkubationsperioden på 14 vardagar.

För att hålla virusets spridning så låg som möjligt ska kontakter i stor utsträckning undvikas. Chefer och anställda ser över möjligheterna att arbeta hemifrån. Åtgärderna inkluderar också ett generellt stopp för affärsresor.

Även i Sverige har omfattande åtgärder vidtagits, liknande dem i Tyskland. Till exempel arbetar många av de anställda på huvudkontoret i Södertälje på distans och merparten av verksamheten sköts digitalt. Verksamheten för märkenas återförsäljare på utbildningscentret i Södertälje har också stängts ned under en period.

Volkswagens huvudkontor i Wolfsburg.

År 2019 levererade Volkswagen 6,28 miljoner personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades totalt 49 000 nya personbilar från Volkswagen vilket gav en marknadsandel på 13,7 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, T-Cross, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Golf Alltrack, T-Roc, Tiguan, Tiguan Allspace, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Passat Alltrack, Arteon, Sharan, Touareg, Caddy, Multivan och Amarok.