Volkswagen ser en förbättrad leveranssituation – ID.4 populäraste elbilen i juli

Färsk statistik från Mobility Sweden visar att Volkswagen registrerade flest nya personbilar på den svenska marknaden under juli. Populära ID.4 blev den mest registrerade elbilen.

ID.4 toppade listan över nyregistrerade elbilar i juli.

Med 2 357 nyregistreringar och en marknadsandel på 13,1 procent blev Volkswagen det största märket i Sverige i juli. Av märkets alla modeller noterades T-Roc för flest nyregistreringar med 647 exemplar.

Eldrivna ID.4 blev med 516 exemplar i juli den populäraste elbilen på den svenska marknaden och ligger med 4 375 exemplar på en total andraplats hittills i år bland elbilarna, endast 133 bilar från förstaplatsen.

– Vi är mycket glada över den starka orderingången på elbilar och att vi under juli har kunnat leverera så många ID.4 till förväntansfulla kunder. Även nya ID.5 börjar nu synas i statistiken, säger Sten Forsberg, chef Volkswagen Sverige.

Volkswagen registrerade 731 nya elbilar under juli, vilket var 31 procent av det totala antalet.

– Det har varit och är fortsatt utmanande tider, men vi ser nu en viss förbättring kring leveranssituationen av elbilar. Det är stort fokus på att få ut så många elbilar som möjligt. Vid beställning idag kan en ID.4 eller ID.5 beroende på utrustning levereras kring det kommande årsskiftet. Vi har också laddat upp med lagerbilar för snabb leverans för den som önskar en elbil redan idag, säger Sten Forsberg.

ID.4 toppade listan över nyregistrerade elbilar i juli.

År 2021 levererade Volkswagen 4,9 miljoner personbilar till kunder i över 150 länder. Volkswagen är ledande importmärke och det största elbilsmärket i Sverige. På den svenska marknaden inregistrerade Volkswagen totalt 37 902 nya personbilar under 2021, vilket gav en marknadsandel på 12,6 procent. Av dessa var 28 procent en helt eldriven bil. Den eldrivna SUV:en ID.4 blev Sveriges populäraste elbil. Bland elbilarna nådde Volkswagen en marknadsandel på 18,7 procent.

Modellerna som marknadsförs täcker de flesta segment på bilmarknaden: ID.3, ID.4, ID.5, T-Cross, Taigo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Alltrack, T-Roc, T-Roc Cabriolet, Tiguan, Tiguan Allspace, Touran, Passat Sportscombi, Passat Alltrack, Arteon, Arteon Shooting Brake, Sharan, Touareg, Caddy, Multivan och Amarok.

Volkswagen bedriver ett kontinuerligt arbete med att vidareutveckla tillverkningen av bilar. Elektrisk mobilitet, smart mobilitet och digital omställning av varumärket är de viktigaste strategiska frågorna inför framtiden.

#NotWomensFootball – Volkswagen provocerar i ny kampanj för ökad jämställdhet6.7.2022 16:20:47 CEST | Pressmeddelande

Som officiell mobilitetspartner till det europeiska fotbollsmästerskapet UEFA Women's EURO 2022 i England, kommer Volkswagen tillsammans med det tyska fotbollsförbundet (DFB) att lyfta fram de ojämlikheter som finns inom fotbollen. Fokus ligger på den provocerande hashtaggen #NotWomensFootball, med syftet att få igång en diskussion kring ämnet jämställdhet. Hashtaggen visas för första gången på LED-skärmarna vid öppningsmatchen mellan England och Österrike den 6 juli.

Första eldrivna sedan-modellen från Volkswagen: designskisser på ID. AERO22.6.2022 10:00:26 CEST | Pressmeddelande

Volkswagen tittar in i framtiden och släpper nu designskisser på konceptbilen ID. AERO, den första helt eldrivna sedan-modellen som initialt är planerad för den kinesiska marknaden men som också är aktuell för Europa. ID. AERO har en aerodynamisk och elegant design samtidigt som den erbjuder generösa utrymmen. Den digitala världspremiären av förproduktionsstudien äger rum på måndag den 27 juni klockan 14.00.