Volkswagen släpper designskiss på kommande T-Roc R

En ny toppversion av Volkswagens SUV-modell T-Roc presenteras på Genèvesalongen i början av mars. Nu släpps en designskiss inför världspremiären.

Designskiss på nya T-Roc R.

Det var i slutet av 2017 som Volkswagen utökade sitt modellutbud med T-Roc – en bil som kombinerar en SUV:s egenskaper med smidigheten hos en kompakt halvkombi.

Sedan den framgångsrika lanseringen har T-Roc sålts i cirka 200 000 exemplar över hela världen, varav cirka 3 000 bilar har registrerats i Sverige.

På Genèvesalongen, 5-17 mars, är det världspremiär för den nära produktionsklara konceptbilen T-Roc R. Denna kraftfulla toppversion vänder sig till kunder som lägger extra stor vikt vid sportig design och enastående körprestanda.

T-Roc R har utvecklats och testats av Volkswagen R, bland annat på den legendariska racingbanan Nürburgring i Tyskland. Rallycrossvärldsmästaren Petter Solberg (Norge) och Volkswagens fabriksförare Benjamin Leuchter (Tyskland) har varit delaktiga i testerna.

Volkswagen R är ett helägt dotterbolag till Volkswagen AG. Bokstaven R har stått för racing sedan den första modellen, Golf R32, och uttrycker den nära kopplingen till motorsport.

Testkörning på Nürburgring

Designskiss på nya T-Roc R.

År 2018 levererade Volkswagen 6,24 miljoner personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades totalt 53 471 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadsandel på 15,1 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, T-Cross, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Golf Alltrack, T-Roc, Tiguan, Tiguan Allspace, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Passat Alltrack, Arteon, Sharan, Touareg, Caddy, Multivan och Amarok.