Volkswagen slog leveransrekord i november

Tiguan är en populär bil runt om i världen, här i versionen Allspace.
  • 594 300 personbilar levererades över hela världen
  • Mest framgångsrika månaden i märket Volkswagens historia
  • Leveranserna hittills i år har ökat 4,0 procent jämfört med samma period 2016
  • Stark orderingång för eldrivna modeller

Märket Volkswagen levererade i november fler personbilar än någonsin tidigare under en månad. Det nya rekordet i november uppgick till 594 300 bilar. Hittills i är, januari-november, har totalt 5,64 miljoner bilar levererats till kunder över hela världen. Det är en ökning med 4,0 procent jämfört med samma period förra året.

− I slutet av året ser vi en hög fart i alla regioner, vilket har gett effekt. För Volkswagen var årets november den mest framgångsrika månaden någonsin. Det är särskilt glädjande att den positiva försäljningsutvecklingen i Tyskland under de senaste månaderna nu bekräftas av en stark leveransutveckling, och att fler och fler kunder byter till våra elbilar och laddhybrider, säger Jürgen Stackmann som ansvarar för försäljning och marknad inom märket Volkswagen.

Leveranser i regioner och marknader i november utvecklades enligt följande:

•   Med 142 100 nya bilar var leveranserna i Europa 5 procent högre än året innan. Stark tillväxt uppvisades i Italien (+6,6 procent) och Storbritannien (+7,0 procent), Frankrike (+10,2 procent) och Österrike (+20,3 procent). I Europa var efterfrågan särskilt stor på Golf och Tiguan tillsammans med den framgångsrika lanseringen av nya Polo. Marknaden i Österrike ökade stort mycket tack vare ett miljöincitament.

• Med 47 800 bilar var leveranserna i Tyskland mycket bättre än året innan (+8 procent). I Västeuropa var leveranserna 3,3 procent högre än samma månad förra året. Orderingången i Tyskland fortsätter att visa en märkbar uppåtgående trend, som bland annat kan hänföras till de positiva effekterna av ett miljöincitament.

•   På den svenska marknaden registrerades 5 132 bilar (-4,4 procent). Hittills i år har 52 301 bilar registrerats, vilket är en ökning med 0,6 procent jämfört med rekordåret 2016.

• I Central- och Östeuropa steg leveranserna med 14,2 procent. Den positiva utvecklingen drivs återigen av Ryssland, som uppvisade en tillväxt på hela 29,0 procent.
  • Med 50 700 bilar var leveranserna i Nordamerika något lägre än samma månad förra året. I USA var det en liten minskning på 500 bilar. Kanada rapporterade en ökning med 31,8 procent i november till 6 000 fordon. Denna trend drivs av Golf Alltrack och Atlas samt Tiguan som lanserades i augusti.

• 38 000 bilar levererades till kunder i Sydamerika, en ökning med 31,4 procent. Viktiga drivkrafter bakom denna positiva utveckling var Brasilien med en ökning med 34,0 procent och Argentina med en ökning med 29,8 procent. Tillväxten inom småbilssegmentet var särskilt stark.

• Volkswagen fortsatte sin tillväxt i Kina. I november överlämnades 331 100 bilar till kunder på denna, den största marknaden. Detta motsvarade en anmärkningsvärd ökning med 16,2 procent, vilket ledde till en ny rekordmånad för leveranser av Volkswagen-bilar i Kina. Efterfrågan på Jetta (31 600, + 22,2 procent) och Magotan (19 400, + 21,3 procent), var särskilt stark. Populariteten för SUV:ar fortsatte. Leveranserna av nya Teramont uppgick till 9 200 exemplar och 33 000 bilar (+ 42,1 procent) från Tiguan-familjen levererades.

Är du journalist och önskar ytterligare information? Kontakta då Marcus Thomasfolk, Informationschef, 08-553 867 97 eller 070-35 896 57, marcus.thomasfolk@volkswagen.se

Facebook: www.facebook.com/VolkswagenSverige,  Twitter: http://twitter.com/VWSverige, YouTube:www.youtube.com/user/VolkswagenSverige , Instagram: www.instagram.com/volkswagensverige

År 2016 levererade Volkswagen 5 987 000 personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades under 2016 totalt 57 832 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadsandel på 15,5 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Beetle, Beetle Cabriolet, T-Roc, Tiguan, Tiguan Allspace, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Arteon, Sharan, Caddy, Multivan, Touareg och Amarok.

Tiguan är en populär bil runt om i världen, här i versionen Allspace.
Leveranser jan-nov 2017

Volkswagen Group Sverige AB är Sveriges största bilimportör och en av landets största bildistributörer.Volkswagen Group Sverige marknadsför bilar av märkena Volkswagen, Volkswagen Transportbilar, Audi, Skoda, SEAT, Porsche - samtliga med starkt fäste på den svenska marknaden.I Volkswagen-gruppen ingår också bland annat dotterbolaget Europcar, som är verksamt inom biluthyrning.Från 1 januari 2002 är Volkswagen Group Sverige AB ett helägt dotterbolag till Volkswagen AG, Europas största biltillverkare.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Kristoffersson frontfigur i bred Volkswagen-trupp10.4.2018 13:11Pressmeddelande

Hela elva Volkswagen Golf GTI TCR kommer att stå på startlinjen när STCC-säsongen rullar igång på Knutstorp 4 maj. I en av bilarna sitter regerande rallycrossvärldsmästaren, tillika tidigare STCC-mästaren, Johan Kristoffersson. "Volkswagenchefen Sten Forsberg har nog inte ändrat målsättning sedan 2012. Den ligger fast vid att vinna mästerskapet", säger Johan Kristoffersson, som tar favoritskapet med ro.