Volkswagen snabbar på övergången till grön energi vid fabriker

Volkswagen gör goda framsteg mot sitt mål om CO2-neutral produktion år 2050. Märket har nu satt upp ytterligare ambitiösa mål för 2020 för att öka andelen grön energi vid produktionsanläggningarna.

Volkswagens anläggning i Emden, Tyskland.

Den externa energiförsörjningen vid Volkswagens 16 fabriker runt om i världen, exklusive Kina, har redan bytts till 70 procent grön energi från förnybara källor. Nu har man beslutat att höja denna siffra till 90 procent inom bara ett år.

− Vi vill öka mängden grön energi som köps in för våra anläggningar i år från 70 till 90 procent. Förutom det fokuserar vi på naturgas för egen elproduktion, säger Andreas Tostmann, styrelseledamot för märket Volkswagen med ansvar för produktion och logistik.

Kraftverken vid huvudfabriken i Wolfsburg är ett exempel på där naturgas ska ersätta kolanvändning. Energiförsörjningen för produktionen är för närvarande på väg att bytas till högeffektiva gasturbinverk. De första komponenterna levererades nyligen och arbetet beräknas vara klart år 2022.

Tack vare denna åtgärd i Wolfsburg kommer CO2-utsläppen från den egna värme- och elproduktionen att minska med 60 procent eller cirka 1,5 miljoner ton per år. Det motsvarar utsläppen från cirka 870 000 bilar.

Volkswagens anläggning i Emden, Tyskland.

År 2019 levererade Volkswagen 6,28 miljoner personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades totalt 49 000 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadsandel på 13,7 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, T-Cross, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Golf Alltrack, T-Roc, Tiguan, Tiguan Allspace, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Passat Alltrack, Arteon, Sharan, Touareg, Caddy, Multivan och Amarok.

Teknisk milstolpe i trafiksäkerhet: experter berömmer Volkswagens Car2X-funktion25.3.2020 09:47:46 CETPressmeddelande

Nya Golf kan hjälpa förare att förebygga olyckor tack vare sin innovativa Car2X-teknik, vilket gör att den trådlöst kan ansluta till andra bilar och trafikinfrastrukturen. Euro NCAP har nu gett ett särskilt erkännande för denna trafikvarningsfunktion genom Advanced Award för banbrytande säkerhetsfunktioner. Den tyska bilorganisationen ADAC benämner den som en ”teknisk milstolpe”.

Volkswagen pausar produktionen på grund av coronakrisen18.3.2020 09:07:23 CETPressmeddelande

Märket Volkswagen stoppar på torsdagen gradvis produktionen vid sina europeiska fabriker. Även Volkswagen Group Components anläggningar påverkas. Åtgärden är ett svar på den snabbare infektionshastigheten av coronaviruset, det resulterande avbrottet i leveranskedjorna och den förestående snabba nedgången i efterfrågan på bilmarknaderna. Företaget genomför också ytterligare åtgärder för att skydda de anställda.