Volkswagen största elbilsmärke i oktober

När BIL Swedens registreringssiffror för oktober summeras kan det konstateras att Volkswagen registrerade flest helt eldrivna bilar av alla märken på den svenska marknaden.
Volkswagens nya elbil ID.3.

Volkswagen registrerade 408 nya elbilar på den svenska marknaden i oktober, varav 212 exemplar av ID.3, 166 exemplar av e-Golf och 30 exemplar av e-up!. Det gjorde Volkswagen till det största elbilsmärket för månaden.

Dessutom registrerade Volkswagen 1 643 nya laddhybrider: 882 exemplar av Passat GTE och 761 exemplar av Golf GTE.

Totalt sett registrerade Volkswagen 4 515 nya personbilar i oktober, varav 2 051 elbilar och laddhybrider. Det motsvarar en procentandel på 45 % laddbara bilar.

– Vi ser att intresset för laddbara bilar är väldigt stort och en viktig del i omställningen är förmånsbilarna. Där planerar regeringen att från årsskiftet ta bort den 40-procentiga nedsättningen av förmånsvärde för elbilar, laddhybrider och gasbilar. Det tycker vi är fel signaler att skicka om man vill se en fortsatt tydlig omställning mot minskade utsläpp. Förmånsbilarna är en viktig del av den svenska fordonsflottan och påverkar också utbudet för dem som köper en begagnad bil, säger Sten Forsberg, chef Volkswagen Sverige.

Volkswagen har fler laddbara bilar på gång. Försäljningen har redan startat för nästa modell i den nya eldrivna ID.-familjen: SUV:en ID.4 med en räckvidd på upp till 52 mil. Försäljningen har även startat för nya laddhybriden Touareg R och inom kort kommer dessutom laddhybridversioner av Tiguan, Arteon och Arteon Shooting Brake att erbjudas.

Volkswagens nya elbil ID.3.

År 2019 levererade Volkswagen 6,28 miljoner personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades totalt 49 000 nya personbilar från Volkswagen vilket gav en marknadsandel på 13,7 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, T-Cross, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Golf Alltrack, T-Roc, Tiguan, Tiguan Allspace, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Passat Alltrack, Arteon, Sharan, Touareg, Caddy, Multivan och Amarok.