Volkswagen Sverige-etta i januari − laddhybriden Passat GTE visade vägen

Volkswagen rivstartar det nya året och tar en ledande position på den svenska personbilsmarknaden. I januari registrerade märket 2 853 nya bilar, enligt statistik från BIL Sweden, vilket gav en marknadsandel på 17 procent. Dragloket var laddhybriden Passat GTE.

Passat GTE var den mest registrerade laddbara bilen för fjärde månaden i rad.

För totalmarknaden blev det en väntad nedgång i januari på grund av att fordonsskattehöjningen vid årsskiftet medförde en kraftig uppgång för nyregistrerade personbilar i december förra året. Nyregistreringarna av personbilar minskade med 18 procent, men för Volkswagen blev det en ökning med 6 procent jämfört med samma månad förra året. 2 853 nyregistrerade bilar gör Volkswagen till marknadsledare i januari.

Andelen laddbara personbilar av de totala nyregistreringarna uppgick till 30,7 procent i januari, vilket är den högsta nivån någonsin för en enskild månad, enligt BIL Sweden. Med 652 exemplar blev laddhybriden Passat GTE för fjärde månaden i rad den mest registrerade laddbara bilen. Två av tre (66,5 %) registrerade Passat var därmed en laddhybrid.

– Vi är mycket glada och stolta över att Passat GTE tas emot så väl av svenska bilköpare och inte minst tjänstebilsförare. Vår ambition är att elektrifiera den svenska bilparken och Passat GTE är en viktig del i det, kommenterar Sten Forsberg, chef Volkswagen Sverige och fortsätter:

– Nyligen lanserade vi ett privatleasingerbjudande för elbilarna e-up! och e-Golf till en attraktiv månadskostnad, som vi hoppas ska ge ytterligare skjuts mot omställningen till eldrift.

I mitten av året inleds utrullningen av Volkswagens helt nya elbilsfamilj. Den första modellen, klimatneutrala ID.3, lanseras i sommar och inom kort startar försäljningen. Förbokningen visar på ett mycket stort intresse.

Under januari hade Volkswagen två modeller bland topp-tio: Passat var tvåa med 981 registreringar och Tiguan sjua med 443 bilar. En modell som normalt sett återfinns högt upp är Golf. I mars lanseras en helt ny generation med bland annat mildhybridteknik. Senare under året kommer Golf även att erbjudas med två laddhybridversioner.

Passat GTE var den mest registrerade laddbara bilen för fjärde månaden i rad.

År 2019 levererade Volkswagen 6,28 miljoner personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades totalt 49 000 nya personbilar från Volkswagen vilket gav en marknadsandel på 13,7 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, T-Cross, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Golf Alltrack, T-Roc, Tiguan, Tiguan Allspace, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Passat Alltrack, Arteon, Sharan, Touareg, Caddy, Multivan och Amarok.

Teknisk milstolpe i trafiksäkerhet: experter berömmer Volkswagens Car2X-funktion25.3.2020 09:47:46 CETPressmeddelande

Nya Golf kan hjälpa förare att förebygga olyckor tack vare sin innovativa Car2X-teknik, vilket gör att den trådlöst kan ansluta till andra bilar och trafikinfrastrukturen. Euro NCAP har nu gett ett särskilt erkännande för denna trafikvarningsfunktion genom Advanced Award för banbrytande säkerhetsfunktioner. Den tyska bilorganisationen ADAC benämner den som en ”teknisk milstolpe”.

Volkswagen pausar produktionen på grund av coronakrisen18.3.2020 09:07:23 CETPressmeddelande

Märket Volkswagen stoppar på torsdagen gradvis produktionen vid sina europeiska fabriker. Även Volkswagen Group Components anläggningar påverkas. Åtgärden är ett svar på den snabbare infektionshastigheten av coronaviruset, det resulterande avbrottet i leveranskedjorna och den förestående snabba nedgången i efterfrågan på bilmarknaderna. Företaget genomför också ytterligare åtgärder för att skydda de anställda.