Volkswagen Tiguan − Sveriges populäraste bilmodell hos privatköpare

Volkswagens SUV Tiguan är den bilmodell som flest privatköpare i Sverige väljer. Det visar statistik från 2019 års registreringar. Tiguan är populärast både hos kvinnor och hos män.
Tiguan – när svensken själv får välja.

Södertälje, 9 januari 2020. För andra året i rad blev Volkswagen största märke hos privatköpare på den svenska marknaden. Under 2019 registrerade man 18 214 nya bilar till privatpersoner, enligt statistik från BIL Sweden.

6 289 av dessa var en ny Tiguan, som toppade listan över de populäraste bilmodellerna. Volkswagen knep även andraplatsen genom Golf med 4 416 registreringar.

Även när privatköparna fördelades mellan kvinnor och män toppade Tiguan statistiken med 1 600 respektive 4 689 bilar.

− De senaste åren har Tiguan seglat upp som en riktig favorit hos de svenska bilköparna, oavsett kön. Men vi är inte förvånade, Tiguan är en attraktivt paketerad bil som passar perfekt för vardagslivet och de svenska förhållandena, säger Sten Forsberg, chef Volkswagen Sverige.

Hos kvinnorna hade Volkswagen fyra modeller bland de tio främsta: Tiguan etta, Golf tvåa, T-Cross femma och Polo sjua. Hos männen återfanns två Volkswagen-modeller bland de tio främsta: Tiguan etta och Golf trea.

Totalt sett registrerades 11 666 nya Tiguan på den svenska marknaden under 2019, vilket gjorde den till den femte mest registrerade bilmodellen.

Tiguan – när svensken själv får välja.

År 2018 levererade Volkswagen 6,24 miljoner personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades totalt 48 945 personbilar från Volkswagen 2019 vilket ger en marknadsandel på 13,7 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, T-Cross, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Golf Alltrack, T-Roc, Tiguan, Tiguan Allspace, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Passat Alltrack, Arteon, Sharan, Touareg, Caddy, Multivan och Amarok.