Volkswagen tillbaka i rally - förhandstitt på Polo GTI R5

* Volkswagen utvecklar en rallyversion av nya Polo GTI

* Rallymästerskap världen över planeras för privatteam

* Ett andra tävlingsformat vid sidan av framgångsrika banracingserien med Golf GTI TCR

Med Polo GTI R5 återvänder Volkswagen till rally, nu i en ny skepnad. Under andra halvåret 2018 kommer Volkswagen att erbjuda rallyversionen av Polo GTI med 270 hk till professionella team och förare på uppåtgång för att göra det möjligt för dem att tävla i mästerskap världen över – inklusive FIA World Rally Championship (WRC). En skiss på bilen, som baseras på nya Polo av sjätte generationen, ger en försmak av vad som ska komma.

- Med Polo GTI R5 hoppas vi framgångsrikt kunna överföra vårt kunnande från fyra WRC-titlar till privatförare och erbjuda en tävlingsbil av högsta klass för otaliga mästerskap, från nationella serier till WRC, säger Sven Smeets, chef för Volkswagen Motorsport.

- Före första tävlingen nästa år kommer Polo GTI R5 att genomgå rigorösa tester för att vi ska vara säkra på att den förberedd för de extremt varierande förhållandena världen över.

Utvecklingen av Polo GTI R5 har varit i full gång sedan början av det här året och de första testerna är planerade för i år. Erfarenheterna från den framgångsrika WRC-eran tas tillvara i utvecklingen: Volkswagen Motorsports tekniska direktör, François-Xavier “FX” Demaison, pappa till rekordvinnande Polo R WRC, är ansvarig för utvecklingen av Polo GTI R5. Och Gerard-Jan de Jongh tar med all sin expertis i sin roll som senior projekttekniker. Holländaren var tidigare Sébastien Ogiers tävlingsmekaniker. Ogier vann förarmästerskapet i rally-VM med Volkswagen fyra år i rad.

Precis som den serietillverkade modellen – som kommer att lanseras i slutet av det här året – har Polo GTI R5 en kraftfull fyrcylindrig turbomotor med direktinsprutning. Andra kännetecken är fyrhjulsdrift, sekventiell femväxlad racingtransmission och ett omfattande säkerhetspaket, vilket är det viktigaste i R5-klassen som skapades av internationella bilsportförbundet, FIA, år 2012. Den ger privatförare, team och importörer möjligheten att tävla i nationella, regionala och internationella mästerskap med kostnadseffektiva och kraftfulla rallybilar.

För Volkswagen Motorsport representerar Polo GTI R5 ytterligare en viktig milsten i den nya strategin. Efter den framgångsrika introduktionen av Golf GTI TCR, som tagit hem segrar och titlar i otaliga mästerskap på bana sedan 2016, utökar Volkswagen Motorsport nu sitt engagemang även till rally för privatförare.

Är du journalist och önskar ytterligare information? Kontakta då Marcus Thomasfolk, Informationschef, 08-553 867 97 eller 070-35 896 57, marcus.thomasfolk@volkswagen.se

År 2016 levererade Volkswagen 5 987 000 personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades under 2016 totalt 57 832 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadsandel på 15,5 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Beetle, Beetle Cabriolet, T-Roc, Tiguan, Tiguan Allspace, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Arteon, Sharan, Caddy, Multivan, Touareg och Amarok.

Polo GTI R5 Volkswagen återvänder till rally med Polo GTI R5

Volkswagen Personbilar finns på mer än 150 marknader över hela världen och tillverkar bilar på 50 platser i 14 länder. Under 2023 levererade Volkswagen 4,87 miljoner personbilar, bland annat storsäljare som ID.4, ID.3, T-Roc, Golf, Tiguan och Passat.
På den svenska marknaden inregistrerades under 2023 totalt 32 744 nya personbilar från Volkswagen, vilket gav en marknadsandel på 11,3 procent. Av dessa var 50,3 procent en helt eldriven bil.
Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och näst största elbilsmärke på den svenska marknaden.
Idag är ca 218 000 personer sysselsatta inom Volkswagen över hela världen. Företaget har också 7 700 återförsäljare med ca 74 000 anställda.
Volkswagen bedriver ett kontinuerligt arbete med att vidareutveckla tillverkningen av bilar. Elektrisk mobilitet, smart mobilitet och digital omställning av varumärket är de viktigaste strategiska frågorna inför framtiden.

Säljstart för nya Volkswagen Passat eHybrid – Laddhybrid med upp till 13 mils räckvidd på el28.3.2024 08:00:05 CET | Pressmeddelande

Volkswagen utökar utbudet av drivlinor till nya Passat. Nu startar försäljningen av de två nya laddhybriderna (eHybrid) med en systemeffekt på 204 hk respektive 272 hk. En elektrisk räckvidd på upp till 131 km (WLTP, beroende på utrustningsversion) gör Passat eHybrid till en elbil i vardagen. Dessutom startar försäljningen av den starkaste turbodieselversionen (TDI) med 193 hk och 4MOTION fyrhjulsdrift som standard. Sedan i höstas erbjuds även en mildhybrid (eTSI) med 150 hk.

Dubbel världspremiär för de sportiga elbilarna ID.3 GTX och ID.7 GTX Tourer – Volkswagen presenterar bilder och inledande fakta13.3.2024 18:18:38 CET | Pressmeddelande

Volkswagen utökar sitt utbud av sportiga GTX-modeller. I en dubbel världspremiär gör nu nya ID.3 GTX och ID.7 GTX Tourer sin debut. De två sportiga modellerna kommer att lanseras med en GTX-specifik exteriördesign, inklusive speciella front- och ljussignaturer, sportiga designdetaljer i interiören och kraftfull eldrift. De sportigaste modellerna från den helt eldrivna ID.-familjen bär GTX-märket sedan 2021.