Volkswagen Transportbilar

Volkswagen Transportbilar, Argo AI och MOIA visar självkörande prototyp av ID. BUZZ

Dela

Södertälje/Hannover, 8 september 2021 – Klädd i svart-vitt kamouflage och med tak- och karossmonterade radar, kameror och sensorer, rullade en ID. BUZZ AD ljudlöst in under Volkswagen Groups New Auto Night vid bilmässan IAA i München. Elbilen är ett av de första testfordonen för det självkörande system (AD, autonomous driving) som Volkswagen Transportbilar utvecklar tillsammans med Argo AI och som är tänkt att börja användas i kommersiella verksamheter som MOIA från år 2025.

Prototyp av ID. Buzz som använder radar, lidar och kameror för utvecklandet av en helt självkörande bil till år 2025.
Prototyp av ID. Buzz som använder radar, lidar och kameror för utvecklandet av en helt självkörande bil till år 2025.

Argo AI använder kameror, radar och lidar monterade på testfordonen för att utveckla ett säkert självkörande system som inkluderar kartor, hård- och mjukvara samt molnbaserad support och infrastruktur. Systemet kan se 360 grader runt bilen och upp till 400 meter framför bilen och därigenom förutse vad fotgängare, cyklister och andra fordon förväntas göra. Denna information omvandlas sedan till åtgärder från bilen – gasa, bromsa, styra – minst lika säkert och naturligt som om en erfaren förare satt vid ratten.

Volkswagen Transportbilar och Argo AI har tillgång till ett nio hektar stort testområde i närheten av Münchens flygplats där man kan simulera olika europeiska trafikmiljöer. För Argo AI, som redan testar systemet i USA, är detta värdefullt för att säkerställa systemets funktion i Europa. ”Testflottan av ID. BUZZ-prototyper utgör en milstolpe i vårt partnerskap med Volkswagen Transportbilar”, säger Bryan Salesky, grundare och CEO i Argo AI. ”Med vår erfarenhet från fem års testande i komplexa USA-städer, ser vi fram mot att snart köra på Münchens gator och förbereda oss inför lanseringen av den självkörande samåkningstjänsten med MOIA.”

MOIA är tredje parten i detta samarbete. På kort tid har MOIA byggt upp Europas största, helt elektriska samåkningstjänst, med över en miljon genomförda resor i företagets specialbyggda e-Crafters som idag använder förare. Första staden att erbjuda självkörande samåkningstjänsten kommer att bli Hamburg. Men runt om i världen finns städer som vill ha mindre trängsel och avgaser i sin stadsmiljö. Självkörande elbilar kommer förbättra städernas trafiksituation och samtidigt göra dem mer attraktiva för dess innevånare.

Om Argo AI

Argo AI är ett globalt techbolag inom självkörande teknik, med huvudkontor i Pittsburgh, Pennsylvania som har över 1.200 anställda runt om i USA och i München, Tyskland. Volkswagen Group och Ford Motor Company är de största ägarna i bolaget. www.argo.ai

Om MOIA

MOIA är ett dotterbolag till Volkswagen Group som utvecklar mobilitetsserviceplattformar från sina kontor i Berlin och Hamburg. MOIA har erbjudit en samåkningstjänst i Hannover sedan 2018 och i Hamburg sedan 2019. www.moia.io

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Prototyp av ID. Buzz som använder radar, lidar och kameror för utvecklandet av en helt självkörande bil till år 2025.
Prototyp av ID. Buzz som använder radar, lidar och kameror för utvecklandet av en helt självkörande bil till år 2025.
Ladda ned bild
Det nya Argo lidarsystemet kan se 400 meter framför bilen och förutse vad fotgängare, cyklister och andra fordon kommer göra.
Det nya Argo lidarsystemet kan se 400 meter framför bilen och förutse vad fotgängare, cyklister och andra fordon kommer göra.
Ladda ned bild

Dokument

Om

Volkswagen Transportbilar
Volkswagen Transportbilar
Volkswagen Group Sverige AB
151 88 Södertälje

08-553 865 00http://www.volkswagen-transportbilar.se

Volkswagen Transportbilar (VWCV, Volkswagen Commercial Vehicles) opererar som ett eget märke inom Volkswagen-gruppen och är ansvariga för att utveckla, tillverka och sälja lätta transportbilar på den internationella marknaden. Modellutbudet omfattar även personbilar och husbilar. Inom Volkswagen-gruppen är man också huvudansvarig för utvecklandet av autonom körning, Maas och TaaS (Mobility/Transport as a Service) och framtida produkter som ”robo-taxis” och ”robo-vans”. Under 2019 sålde Volkswagen Transportbilar cirka 500.000 fordon som producerats på fabrikerna i Hannover (D), Poznań (PL), Września (PL) and Pacheco (ARG). VWCV sysselsätter över 24,000 människor globalt, varav cirka 15,000 i Hannover där huvudkontoret finns. I Sverige säljs Volkswagen Transportbilar via ett 90-tal återförsäljare runt om i landet. Det svenska huvudkontoret finns i Södertälje, Volkswagen Group Sverige AB. Marknadsandelen inom lätta transportbilar uppgår till cirka 30%, vilket gör Volkswagen Transportbilar till det klart ledande märket i Sverige med modellserierna Caddy, Transporter och Crafter.

Följ Volkswagen Transportbilar

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Volkswagen Transportbilar

Multivan - Receptet för en sann allkonstnär inom bilvärlden13.4.2021 17:03:08 CEST | Pressmeddelande

Södertälje/Hannover, 13 April 2021 – Genom att addera personbilskomfort och en helt ny nivå av flexibilitet skapades ännu ett ikoniskt varumärke inom "Folkabuss-familjen" när den första Multivan visades upp 1985. Då baserad på T3-generationen av Transporter. Många år och flera generationer senare, är det snart dags för Volkswagen Transportbilar att presentera en helt ny Multivan. En livsstilsprodukt som är sann till sin historia och som samtidigt adderar allt som dagen bilköpare efterfrågar.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum