Volkswagen Transportbilar

Volkswagen Transportbilar, Argo AI och MOIA visar självkörande prototyp av ID. BUZZ

Dela

Södertälje/Hannover, 8 september 2021 – Klädd i svart-vitt kamouflage och med tak- och karossmonterade radar, kameror och sensorer, rullade en ID. BUZZ AD ljudlöst in under Volkswagen Groups New Auto Night vid bilmässan IAA i München. Elbilen är ett av de första testfordonen för det självkörande system (AD, autonomous driving) som Volkswagen Transportbilar utvecklar tillsammans med Argo AI och som är tänkt att börja användas i kommersiella verksamheter som MOIA från år 2025.

Prototyp av ID. Buzz som använder radar, lidar och kameror för utvecklandet av en helt självkörande bil till år 2025.
Prototyp av ID. Buzz som använder radar, lidar och kameror för utvecklandet av en helt självkörande bil till år 2025.

Argo AI använder kameror, radar och lidar monterade på testfordonen för att utveckla ett säkert självkörande system som inkluderar kartor, hård- och mjukvara samt molnbaserad support och infrastruktur. Systemet kan se 360 grader runt bilen och upp till 400 meter framför bilen och därigenom förutse vad fotgängare, cyklister och andra fordon förväntas göra. Denna information omvandlas sedan till åtgärder från bilen – gasa, bromsa, styra – minst lika säkert och naturligt som om en erfaren förare satt vid ratten.

Volkswagen Transportbilar och Argo AI har tillgång till ett nio hektar stort testområde i närheten av Münchens flygplats där man kan simulera olika europeiska trafikmiljöer. För Argo AI, som redan testar systemet i USA, är detta värdefullt för att säkerställa systemets funktion i Europa. ”Testflottan av ID. BUZZ-prototyper utgör en milstolpe i vårt partnerskap med Volkswagen Transportbilar”, säger Bryan Salesky, grundare och CEO i Argo AI. ”Med vår erfarenhet från fem års testande i komplexa USA-städer, ser vi fram mot att snart köra på Münchens gator och förbereda oss inför lanseringen av den självkörande samåkningstjänsten med MOIA.”

MOIA är tredje parten i detta samarbete. På kort tid har MOIA byggt upp Europas största, helt elektriska samåkningstjänst, med över en miljon genomförda resor i företagets specialbyggda e-Crafters som idag använder förare. Första staden att erbjuda självkörande samåkningstjänsten kommer att bli Hamburg. Men runt om i världen finns städer som vill ha mindre trängsel och avgaser i sin stadsmiljö. Självkörande elbilar kommer förbättra städernas trafiksituation och samtidigt göra dem mer attraktiva för dess innevånare.

Om Argo AI

Argo AI är ett globalt techbolag inom självkörande teknik, med huvudkontor i Pittsburgh, Pennsylvania som har över 1.200 anställda runt om i USA och i München, Tyskland. Volkswagen Group och Ford Motor Company är de största ägarna i bolaget. www.argo.ai

Om MOIA

MOIA är ett dotterbolag till Volkswagen Group som utvecklar mobilitetsserviceplattformar från sina kontor i Berlin och Hamburg. MOIA har erbjudit en samåkningstjänst i Hannover sedan 2018 och i Hamburg sedan 2019. www.moia.io

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Prototyp av ID. Buzz som använder radar, lidar och kameror för utvecklandet av en helt självkörande bil till år 2025.
Prototyp av ID. Buzz som använder radar, lidar och kameror för utvecklandet av en helt självkörande bil till år 2025.
Ladda ned bild
Det nya Argo lidarsystemet kan se 400 meter framför bilen och förutse vad fotgängare, cyklister och andra fordon kommer göra.
Det nya Argo lidarsystemet kan se 400 meter framför bilen och förutse vad fotgängare, cyklister och andra fordon kommer göra.
Ladda ned bild

Dokument

Om

Volkswagen Transportbilar
Volkswagen Transportbilar
Volkswagen Group Sverige AB
151 88 Södertälje

08-553 865 00http://www.volkswagen-transportbilar.se

Volkswagen Transportbilar (VWCV, Volkswagen Commercial Vehicles) opererar som ett eget märke inom Volkswagen-gruppen och är ansvariga för att utveckla, tillverka och sälja lätta transportbilar på den internationella marknaden. Modellutbudet omfattar även personbilar och husbilar. Inom Volkswagen-gruppen är man också huvudansvarig för utvecklandet av autonom körning, Maas och TaaS (Mobility/Transport as a Service) och framtida produkter som ”robo-taxis” och ”robo-vans”. Fabriker finns i Hannover (D), Poznań (PL), Września (PL) och Pacheco (ARG). VWCV sysselsätter över 24,000 människor globalt, varav cirka 15,000 i Hannover där huvudkontoret finns. I Sverige säljs Volkswagen Transportbilar via ett 90-tal återförsäljare runt om i landet. Det svenska huvudkontoret finns i Södertälje, Volkswagen Group Sverige AB. Volkswagen Transportbilar är det klart ledande märket i Sverige med modellserierna Caddy, Transporter, Crafter och senare under 2022 - ID. Buzz och ID. Buzz Cargo.

Följ Volkswagen Transportbilar

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Volkswagen Transportbilar

Pickupen som förbättrats inom alla områden: Världspremiär för nya Volkswagen Amarok7.7.2022 14:32:40 CEST | Pressmeddelande

Södertälje/Hannover, 7 juli 2022 – Volkswagen Transportbilar presenterar nya Amarok. Världspremiären för den helt nya versionen av Sveriges mest populära pickup mellan 2012 och 2020, när tillverkningen av föregångaren upphörde, har precis gått av stapeln. Utvecklad i Tyskland och Australien och med tillverkning i Sydafrika, nya Amarok är en "världsbil" och en premium-pickup för Europa och många andra länder, till exempel Australien och Mellanöstern. De genomtänkta funktionerna, över 20 nya assistanssystem, mobila onlinetjänster, motorer som är både effektiva och har högt vridmoment, fyrhjulsdrift, skräddarsydda tillbehör och en tydlig Volkswagen-design gör nya Amarok till en av de mest mångsidiga och välbalanserade pickuperna i världen. Nya Amarok kommer ut på de första marknaderna kring årsskiftet, och i Sverige framåt sommaren 2023.

ID. Buzz-produktion är igång: Upp till 130 000 enheter per år från Hannover17.6.2022 18:55:07 CEST | Pressmeddelande

Volkswagen Transportbilar (VWCV) inleder en ny era i sin fordonstillverkning vid huvudfabriken i Hannover. Produktion av nya helt eldrivna ID. Buzz och ID. Buzz Cargo startade nyligen och de första bilarna kommer att levereras till kunder i slutet på året. Man arbetar systematiskt med anpassningar för elektrifieringen av anläggningen och för att säkra framtiden för Volkswagen Transportbilar, i linje med koncernens GRIP 2030-strategi. I framtiden finns planer på att kunna bygga upp till 130 000 enheter per år av den nya elektriska folkabussen.

Från konceptbil till produktionsfärdig ID. Buzz – Följ med på resan när den elektriska folkabussen från Volkswagen blev till27.4.2022 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Södertälje/Hannover, 27 april 2022 – Från konceptbilen Buzz 2017, fram till den serietillverkade ID. Buzz och ID. Buzz Cargo, ligger fem års hårt arbete från utvecklingsteamet hos Volkswagen Transportbilar och Volkswagen Personbilar. I en ny dokumentär från Volkswagen kan man följa hur konstruktörerna lyckades överföra grundprincipen hos den legendariska T1 folkabussen till en helt eldriven minibuss och skåpbil som tillfredsställer alla moderna krav på säkerhet, åkkomfort och vardagsflexibilitet.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum