Volkswagen Transportbilar

Volkswagen Transportbilar, Argo AI och MOIA visar självkörande prototyp av ID. BUZZ

Dela
Södertälje/Hannover, 8 september 2021 – Klädd i svart-vitt kamouflage och med tak- och karossmonterade radar, kameror och sensorer, rullade en ID. BUZZ AD ljudlöst in under Volkswagen Groups New Auto Night vid bilmässan IAA i München. Elbilen är ett av de första testfordonen för det självkörande system (AD, autonomous driving) som Volkswagen Transportbilar utvecklar tillsammans med Argo AI och som är tänkt att börja användas i kommersiella verksamheter som MOIA från år 2025.
Prototyp av ID. Buzz som använder radar, lidar och kameror för utvecklandet av en helt självkörande bil till år 2025.
Prototyp av ID. Buzz som använder radar, lidar och kameror för utvecklandet av en helt självkörande bil till år 2025.

Argo AI använder kameror, radar och lidar monterade på testfordonen för att utveckla ett säkert självkörande system som inkluderar kartor, hård- och mjukvara samt molnbaserad support och infrastruktur. Systemet kan se 360 grader runt bilen och upp till 400 meter framför bilen och därigenom förutse vad fotgängare, cyklister och andra fordon förväntas göra. Denna information omvandlas sedan till åtgärder från bilen – gasa, bromsa, styra – minst lika säkert och naturligt som om en erfaren förare satt vid ratten.

Volkswagen Transportbilar och Argo AI har tillgång till ett nio hektar stort testområde i närheten av Münchens flygplats där man kan simulera olika europeiska trafikmiljöer. För Argo AI, som redan testar systemet i USA, är detta värdefullt för att säkerställa systemets funktion i Europa. ”Testflottan av ID. BUZZ-prototyper utgör en milstolpe i vårt partnerskap med Volkswagen Transportbilar”, säger Bryan Salesky, grundare och CEO i Argo AI. ”Med vår erfarenhet från fem års testande i komplexa USA-städer, ser vi fram mot att snart köra på Münchens gator och förbereda oss inför lanseringen av den självkörande samåkningstjänsten med MOIA.”

MOIA är tredje parten i detta samarbete. På kort tid har MOIA byggt upp Europas största, helt elektriska samåkningstjänst, med över en miljon genomförda resor i företagets specialbyggda e-Crafters som idag använder förare. Första staden att erbjuda självkörande samåkningstjänsten kommer att bli Hamburg. Men runt om i världen finns städer som vill ha mindre trängsel och avgaser i sin stadsmiljö. Självkörande elbilar kommer förbättra städernas trafiksituation och samtidigt göra dem mer attraktiva för dess innevånare.

Om Argo AI

Argo AI är ett globalt techbolag inom självkörande teknik, med huvudkontor i Pittsburgh, Pennsylvania som har över 1.200 anställda runt om i USA och i München, Tyskland. Volkswagen Group och Ford Motor Company är de största ägarna i bolaget. www.argo.ai

Om MOIA

MOIA är ett dotterbolag till Volkswagen Group som utvecklar mobilitetsserviceplattformar från sina kontor i Berlin och Hamburg. MOIA har erbjudit en samåkningstjänst i Hannover sedan 2018 och i Hamburg sedan 2019. www.moia.io

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Prototyp av ID. Buzz som använder radar, lidar och kameror för utvecklandet av en helt självkörande bil till år 2025.
Prototyp av ID. Buzz som använder radar, lidar och kameror för utvecklandet av en helt självkörande bil till år 2025.
Ladda ned bild
Det nya Argo lidarsystemet kan se 400 meter framför bilen och förutse vad fotgängare, cyklister och andra fordon kommer göra.
Det nya Argo lidarsystemet kan se 400 meter framför bilen och förutse vad fotgängare, cyklister och andra fordon kommer göra.
Ladda ned bild

Dokument

Om

Volkswagen Transportbilar
Volkswagen Transportbilar
Volkswagen Group Sverige AB
151 88 Södertälje

08-553 865 00http://www.volkswagen-transportbilar.se

Som en ledande tillverkare av lätta transportbilar omformar Volkswagen Transportbilar (VWCV, Volkswagen Commercial Vehicles) sättet att transportera varor, tjänster och människor. Våra fordon kör hantverkare, familjer och äventyrare, nybakat bröd, paket och surfbrädor. Ambulanspersonal, poliser och mobil servicepersonal - alla litar på sin Volkswagen Transportbil för att utföra sitt dagliga arbete. I Volkswagen Transportbilars fabriker, som finns i Hannover (D), Poznań (PL), Września (PL) och Pacheco (ARG), sysselsätts över 24,000 människor med att tillverka och marknadsföra modellserierna Caddy, Transporter, Crafter, Multivan, Amarok och nya elektiska ID. Buzz och ID. Buzz Cargo. Inom Volkswagen-gruppen är man delaktig att forma framtidens samhälle med nya mobilitetslösningar genom sitt huvudansvar för utvecklandet av autonom körning, Maas och TaaS (Mobility/Transport as a Service) och framtida produkter som ”robo-taxis” och ”robo-vans”. I Sverige säljs Volkswagen Transportbilar via ett 90-tal återförsäljare runt om i landet. Det svenska huvudkontoret finns i Södertälje, Volkswagen Group Sverige AB. Volkswagen Transportbilar är det klart ledande märket i Sverige inom lätta transportbilar.

Följ Volkswagen Transportbilar

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Volkswagen Transportbilar

Världspremiär för Volkswagen ID. Buzz GTX - Den mest kraftfulla folkabussen någonsin21.3.2024 10:01:00 CET | Pressmeddelande

Nya ID. Buzz GTX (250 kW/340 hk) är den starkaste serietillverkade folkabussen hittills, under dess snart 75-åriga historia Två axelavstånd och två batterier: ID. Buzz GTX med normal hjulbas får ett 79 kWh-batteri, ID. Buzz GTX med lång hjulbas är utrustad med ett 86 kWh batteri Fyrhjulsdrift som standard med en elektrisk drivmotor på framaxeln, och en andra på bakaxeln, bildar tillsammans det intelligent styrda fyrhjulsdriftsystemet 4MOTION ID. Buzz GTX accelererar till 100 km/h på ca 6,5 sekunder (prognos) och ger optimalt grepp på alla underlag tack vare fyrhjulsdriften Ökad dragkraft för tyngre last med ID. Buzz GTX

Volkswagen Transportbilar klar marknadsledare även 2023 - Ökar mer än dubbelt så mycket som totalmarknaden4.1.2024 09:46:06 CET | Pressmeddelande

2023 blev ett betydligt bättre år när det gäller registreringar av lätta lastbilar i Sverige. Efter ett par år med produktionsbrist så lättade situationen under 2023 och totalmarknaden ökade från 34 500 till 43 700 fordon (+26,6%). Volkswagen Transportbilar ökade med hela 57,3% och levererade nästan 13 000 lätta lastbilar. Detta ger märket en marknadsandel på 29,6%. Nya ID. Buzz Cargo går också direkt in på förstaplatsen när det gäller elektriska transportbilar.

Volkswagen Transportbilar rapporterar fortsatt vinsttrend under 2022 och låter ID. Buzz definiera året.29.3.2023 16:59:50 CEST | Pressmeddelande

För andra året i rad nådde Volkswagen Transportbilar (VWCV, Volkswagen Commercial Vehicles) en vinstökning på över en halv miljard euro under 2022. Trots minskning av antalet levererade enheter nådde företaget en försäljning på 11,5 miljarder euro. Höjdpunkten var lanseringen av elbilarna ID. Buzz och ID. Buzz Cargo som fått fina omdömen i tester och många utmärkelser. GRIP 2023 företagsstrategi: 10-stegs plan sätter mål för 2023.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye