Volkswagens digitala omvandling accelererar
Volkswagen i omvandling − märket påskyndar utvecklingen av sitt ekosystem med sin egen mjukvarukunskap och styrkan hos externa partners. Bilen kommer att utvecklas till ett centralt nav för sakernas Internet (Internet of Things).
− Vi har en klar vision: vi kommer fortsätta att bygga bilar av högsta klass. Men framöver blir våra bilar alltmer digitala enheter på hjul, sade Jürgen Stackmann, Volkswagens försäljningsdirektör, på en presskonferens i Berlin på torsdagen.
− Våra kunder kommer att bli en del av ett ekosystem som heter "We". Detta system gör det möjligt för kunden att ta sin värld in i sin bil, sade Stackmann och tillade att Volkswagen hoppas att öppna gränssnitt ska uppmuntra tredje part att delta i att skapa en attraktiv samlingsplats genom att bidra med egen programvara.
Ännu viktigare roll för programvara i bilar
Michael Jost, Chief Strategy Officer för märket Volkswagen och Head of Group Strategy Product, betonade att programvara och tillhörande tjänster bidrar till differentiering inom bilindustrin i framtiden.
− För att hantera denna utveckling måste vi i vissa avseenden uppfinna bilen på nytt, sade han.
Detta inkluderar en nyutvecklad, mycket enklare IT-arkitektur för bilar, som kommer att få premiär i den helt eldrivna I.D.-familjen från år 2020. Dagens IT-arkitektur innehåller ett stort antal separata styrenheter med tillverkarspecifik programvara − idag finns det så många som 70 sådana enheter i en bil. Istället kommer bilens IT att koncentreras på bara några datorer med ett enhetligt programmeringsspråk.
I framtiden kommer mjukvaran från en källa – Volkswagens kunder kommer att uppleva tjänster baserade på "vw.OS", ett speciellt operativsystem för bilar.
− Genom att skilja hårdvaran från mjukvaran läggs grunden för kontinuerliga uppdateringar och uppgraderingar, förklarade Michael Jost.
Detta innebär dessutom att nästa steg på väg mot autonom körning kan tas.
2020 vändpunkt för Volkswagen
År 2020 kommer därför att vara en vändpunkt för märket Volkswagen. Till dess kan cirka 1,5 miljoner bilar utan online-uppkoppling anslutas till Internet tack vare eftermarknadslösningen ”Volkswagen Connect”. 2020 är året när Volkswagen börjar ansluta hela sin flotta. Varje år kommer över fem miljoner nya bilar att bli en del av Internet of Things.
Volkswagen har också anpassat sin försäljningsmodell för att hålla ekosystemet så öppet och tillgängligt som möjligt. För första gången tillåter de nya återförsäljaravtalen att Volkswagen kan engagera sig direkt med kunder över bilens hela livscykel. Kunderna kan exempelvis få skräddarsydda erbjudanden utan att behöva kontakta en verkstad.
Skapande av en koncernövergripande plattform
Ryggraden i ekosystemet kommer att vara en koncernbaserad, främst molnbaserad plattform, "One Digital Platform" (ODP). Denna plattform är huvudsakligen baserad på molnteknik och förbinder bilen, kunden och tjänsterna. ODP säkerställer uppkopplingen till Volkswagens IT-arkitektur som omfattar Volkswagen-tjänster eller externa partners som är integrerade i Volkswagens ekosystem.
− Volkswagen går i spetsen för utvecklingen av ODP i samarbete med koncernens varumärken. Och vi söker ytterligare externt stöd. Vi kommer snart att meddela samarbetsprojekt och partnerskap, säger Christoph Hartung, chef för Digital & New Business/Mobility Services på märket Volkswagen.
Över 3,5 miljarder euro för digitaliseringsinitiativ fram till 2025
Med Volkswagens strategi "Transform 2025+" lanserade märket den största förändringsprocessen i sin historia. Vid år 2025 avser Volkswagen att spela en ledande roll inom den nya bilindustrin, lansera innovativa mobilitetslösningar och bli världsledande inom e-mobilitet. Fokus ligger på att utvecklas från en traditionell biltillverkare till en mobilitetsleverantör med en uppkopplad fordonsflotta.
Märket Volkswagen planerar att investera cirka 3,5 miljarder euro på sin digitaliseringssatsning under denna period. En investering som sedan kan generera miljarder euro i försäljningsintäkter från digitala erbjudanden och tjänster.
Mer information
I bifogat PDF-dokument finns mer information om Volkswagens digitala omvandling.
Nyckelord
Kontakter
Marcus ThomasfolkInformationschef
Tel:08-553 867 97 070-35 896 57marcus.thomasfolk@volkswagen.seBilder
Dokument
Länkar
Om
År 2017 levererade Volkswagen 6 230 000 personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades under 2017 totalt 57 488 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadsandel på 15,2 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Beetle, Beetle Cabriolet, T-Roc, Tiguan, Tiguan Allspace, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Arteon, Sharan, Caddy, Multivan, Touareg och Amarok.
Följ Volkswagen Personbilar
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Volkswagen Personbilar
Volkswagen återlanserar Touran i Sverige16.4.2024 14:42:20 CEST | Pressmeddelande
Den mångsidiga familjebilen Touran med upp till sju sittplatser erbjuds återigen på den svenska marknaden.
En bilikon fyller 50 år – Volkswagen började tillverka Golf den 29 mars 197429.3.2024 09:21:50 CET | Pressmeddelande
För exakt 50 år sedan, den 29 mars 1974, började Volkswagen serietillverka Golf i Wolfsburg. Ingen visste den dagen i mars att denna kompaktbil – efterföljaren till legendariska Beetle (”Bubblan”) – skulle bli den mest framgångsrika Volkswagen-modellen och den mest sålda europeiska bilen någonsin.
Säljstart för nya Volkswagen Passat eHybrid – Laddhybrid med upp till 13 mils räckvidd på el28.3.2024 08:00:05 CET | Pressmeddelande
Volkswagen utökar utbudet av drivlinor till nya Passat. Nu startar försäljningen av de två nya laddhybriderna (eHybrid) med en systemeffekt på 204 hk respektive 272 hk. En elektrisk räckvidd på upp till 131 km (WLTP, beroende på utrustningsversion) gör Passat eHybrid till en elbil i vardagen. Dessutom startar försäljningen av den starkaste turbodieselversionen (TDI) med 193 hk och 4MOTION fyrhjulsdrift som standard. Sedan i höstas erbjuds även en mildhybrid (eTSI) med 150 hk.
Dubbel världspremiär för de sportiga elbilarna ID.3 GTX och ID.7 GTX Tourer – Volkswagen presenterar bilder och inledande fakta13.3.2024 18:18:38 CET | Pressmeddelande
Volkswagen utökar sitt utbud av sportiga GTX-modeller. I en dubbel världspremiär gör nu nya ID.3 GTX och ID.7 GTX Tourer sin debut. De två sportiga modellerna kommer att lanseras med en GTX-specifik exteriördesign, inklusive speciella front- och ljussignaturer, sportiga designdetaljer i interiören och kraftfull eldrift. De sportigaste modellerna från den helt eldrivna ID.-familjen bär GTX-märket sedan 2021.
Säljstart för nya Volkswagen ID.7 Tourer8.3.2024 15:43:19 CET | Pressmeddelande
Volkswagens nya eldrivna kombi ID.7 Tourer går nu att beställa på den svenska marknaden. Det rekommenderade cirkapriset för den välutrustade versionen ID.7 Tourer Pro Edition är från 659 900 kronor.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum