Volkswagen Personbilar

Volkswagens elbil ID.4 utsedd till "Årets bil i världen 2021"

Över 90 motorjournalister från 28 länder har sagt sitt: Volkswagens nya eldrivna SUV ID.4 är ”World Car of the Year 2021”.
ID.4 är "Årets bil i världen 2021".

ID.4 vann den prestigefyllda utmärkelsen vid årets upplaga av World Car Awards, där 93 internationella jurymedlemmar röstade fram de bästa innovationerna på den globala bilmarknaden. Den första SUV:en baserad på elbilsplattformen MEB fick flest röster och Volkswagen vann därmed utmärkelsen för femte gången.

– Vi är väldigt glada över att vår ID.4 utsågs till World Car of the Year. Inte bara för att det är ett av de viktigaste bilpriserna i världen – utan för att juryn också hedrade en bra idé och ett fantastiskt team. ID.4 är den första ID.-modellen för det viktigaste segmentet i  Europa, Kina och USA och leder vår elbilsoffensiv runt om i världen. En övertygande bil, en utmärkt idé – och priset World Car of the Year? Det passar oss bra! säger Ralf Brandstätter, VD för märket Volkswagen.

En lista med 24 bilar från hela världen var med i urvalet. Den 30 mars utsågs sedan tre finalister. Bilar som är berättigade till World Car of the Year måste tillverkas i minst 10 000 exemplar per år och erbjudas på minst två kontinenter.

– Utmärkelsen är en stor framgång för hela vårt ID.-team. Vi har lyckats utveckla en bil som är starten på omställningen till eldrift i världens viktigaste segment: kompakta SUV:ar, och som erbjuder utmärkt användbarhet i vardagen. Tillsammans med ID.3 och kommande ID.-modeller gör vi innovativ e-mobilitet till något som alla kan uppleva, säger Thomas Ulbrich, styrelsemedlem för märket Volkswagen med ansvar för utveckling.

Bilarna poängsätts i flera kategorier och juryn gav ID.4 höga poäng för miljö, säkerhet, betydelse för marknaden och innovationer. Ett exempel på innovation är den digitala head-up-displayen med förstärkt verklighet (AR) som är standardutrustning i toppversionerna. Information projiceras i förarens synfält där tredimensionella symboler, som exempelvis navigationens riktningspilar, smälter samman med bilens fysiska omgivning.

ID.4 sätter också ny standard vad gäller digitalisering. ID.4 levereras med den senaste mjukvaruversionen som från och med sommaren kan ta emot regelbundna uppdateringar och nya funktioner över nätet (Over-the-Air). Volkswagen blir den första volymtillverkaren att erbjuda denna funktion. Som ett resultat kommer bilen alltid att vara uppdaterad. Funktionaliteten är också en viktig förutsättning för nya affärsmodeller.

Volkswagen siktar på att leverera cirka 150 000 exemplar av ID.4 över hela världen i år. Att påskynda elbilsoffensiven är en viktig del av Volkswagens nya ACCELERATE-strategi. Planen är att lansera minst en ny helt eldriven modell varje år.

Med vinsten i denna 17:e upplaga av World Car Awards fortsätter Volkswagen sin framgång i denna utmärkelse. En Volkswagen har nu utsetts till "World Car of the Year" fem gånger:

• 2009: Golf
  • 2010: Polo
  • 2011: up!
  • 2013: Golf
  • 2021: ID.4

På grund av pandemin ägde prisutdelningen av World Car Awards rum digitalt i år. Den kan ses på YouTube: https://youtu.be/SUPt-aqGryA

ID.4 är "Årets bil i världen 2021".
ID.4 fick höga poäng för bland annat miljö, säkerhet och innovationer.
Interiören i ID.4.

Volkswagen Personbilar

År 2020 levererade Volkswagen 5,33 miljoner personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades under 2020 totalt 42 817 nya personbilar från Volkswagen vilket gav en marknadsandel på 14,7 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna e-up!, ID.3, ID.4, T-Cross, Golf, Golf Sportscombi, Golf Alltrack, T-Roc, Tiguan, Tiguan Allspace, Touran, Passat Sportscombi, Passat Alltrack, Arteon, Arteon Shooting Brake, Sharan, Touareg, Caddy, Multivan och Amarok.

Följ Volkswagen Personbilar

Senaste pressmeddelandena från Volkswagen Personbilar

Säljstart för nya Volkswagen Passat eHybrid – Laddhybrid med upp till 13 mils räckvidd på el28.3.2024 08:00:05 CET | Pressmeddelande

Volkswagen utökar utbudet av drivlinor till nya Passat. Nu startar försäljningen av de två nya laddhybriderna (eHybrid) med en systemeffekt på 204 hk respektive 272 hk. En elektrisk räckvidd på upp till 131 km (WLTP, beroende på utrustningsversion) gör Passat eHybrid till en elbil i vardagen. Dessutom startar försäljningen av den starkaste turbodieselversionen (TDI) med 193 hk och 4MOTION fyrhjulsdrift som standard. Sedan i höstas erbjuds även en mildhybrid (eTSI) med 150 hk.

Dubbel världspremiär för de sportiga elbilarna ID.3 GTX och ID.7 GTX Tourer – Volkswagen presenterar bilder och inledande fakta13.3.2024 18:18:38 CET | Pressmeddelande

Volkswagen utökar sitt utbud av sportiga GTX-modeller. I en dubbel världspremiär gör nu nya ID.3 GTX och ID.7 GTX Tourer sin debut. De två sportiga modellerna kommer att lanseras med en GTX-specifik exteriördesign, inklusive speciella front- och ljussignaturer, sportiga designdetaljer i interiören och kraftfull eldrift. De sportigaste modellerna från den helt eldrivna ID.-familjen bär GTX-märket sedan 2021.