Volkswagens fordonsflotta uppfyllde de europeiska koldioxidmålen för 2020

Volkswagens flotta av nya personbilar i EU uppnådde ett genomsnittligt koldioxidutsläpp på 92 g/km under 2020. Därmed uppfylldes det lagstadgade koldioxidmålet för märket på 97 g/km med god marginal. Utsläppen från nya bilar minskade med 22 procent jämfört med 2019.
ID.3 blev Sveriges mest sålda elbil förra året.

Preliminära siffror visar att märket Volkswagen har överträffat EU:s ambitiösa koldioxidmål för 2020. Volkswagens koldioxidutsläpp för alla nya personbilar i EU var cirka sex miljoner gram under det lagstadgade målet. Genomsnittet 92 g/km innebär en minskning med 22 procent jämfört med 119 g/km för 2019.

– Volkswagen fortsätter att främja omvandlingen av branschen. År 2015 startade vi den största och mest omfattande elbilsoffensiven i branschen. Genom att väsentligt överträffa våra koldioxidmål har vi visat att varumärket är på rätt väg. År 2021 kommer vi att fortsätta påskynda omvandlingen mot elektrisk rörlighet med nya modeller, säger Ralf Brandstätter.

Fler nya elbilar på gång

Mellan 2020 och 2024 investerar Volkswagen mer än elva miljarder euro i elektrisk mobilitet. Efter anläggningarna i Zwickau och Dresden ska ytterligare produktionsanläggningar som Emden och Chattanooga (USA) omvandlas. Märket planerar att lansera 20 helt eldrivna modeller på den globala marknaden fram till år 2025.

– Vi vill utveckla Volkswagen till det mest attraktiva varumärket för hållbar mobilitet. Vi strävar kontinuerligt efter detta mål med vår ”Way to Zero” och kommer att elektrifiera varumärket ytterligare i framtiden, fortsätter Brandstätter.

Under det aktuella räkenskapsåret kommer Volkswagen att utöka sitt erbjudande baserat på den nya modulära plattformen för helt eldrivna bilar (MEB). Modellerna ID.4, ID.4 GTX och ID.5 kommer gradvis att lanseras på internationella marknader.

Tredubblade leveranser av elbilar under 2020

Under 2020 levererade Volkswagen fler laddbara personbilar än någonsin tidigare – drygt 212 000 bilar (+158 procent jämfört med 2019). Antalet helt eldrivna bilar tredubblades till 134 000 exemplar (+197 procent jämfört med 2019), varav 56 500 exemplar av ID.3.

ID.3 var den mest levererade elbilen i Sverige, Finland, Norge och Slovenien i december 2020 – i Nederländerna till och med under tre månader i rad. I Sverige var ID.3 i själva verket den mest nyregistrerade bilen i december i absoluta tal – oavsett typ av bil. I Sverige blev Volkswagen största elbilsmärke med en marknadsandel på 20,2 procent. Totalt nyregistrerade Volkswagen 5 641 elbilar och 8 380 laddhybrider på den svenska marknaden. Det innebär att 32,7 procent av alla Volkswagens nyregistrerade bilar var laddbara på den svenska marknaden. Detta enligt statistik från BIL Sweden.

Även i Nederländerna och Tyskland lyckades Volkswagen hoppa upp till förstaplatsen bland helt eldrivna bilar under helåret 2020 – med en marknadsandel på 23,8 procent i Tyskland respektive 23 procent i Nederländerna.

Den slutliga bekräftelsen från EU-kommissionen följer vid ett senare tillfälle.

ID.3 blev Sveriges mest sålda elbil förra året.
Volkswagens CO2-utsläpp minskade med 22 procent under 2020.

År 2020 levererade Volkswagen 5,33 miljoner personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades under 2020 totalt 42 817 nya personbilar från Volkswagen vilket gav en marknadsandel på 14,7 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna e-up!, ID.3, ID.4, T-Cross, Golf, Golf Sportscombi, Golf Alltrack, T-Roc, Tiguan, Tiguan Allspace, Touran, Passat Sportscombi, Passat Alltrack, Arteon, Arteon Shooting Brake, Sharan, Touareg, Caddy, Multivan och Amarok.

Säljstart för nya Volkswagen Passat eHybrid – Laddhybrid med upp till 13 mils räckvidd på el28.3.2024 08:00:05 CET | Pressmeddelande

Volkswagen utökar utbudet av drivlinor till nya Passat. Nu startar försäljningen av de två nya laddhybriderna (eHybrid) med en systemeffekt på 204 hk respektive 272 hk. En elektrisk räckvidd på upp till 131 km (WLTP, beroende på utrustningsversion) gör Passat eHybrid till en elbil i vardagen. Dessutom startar försäljningen av den starkaste turbodieselversionen (TDI) med 193 hk och 4MOTION fyrhjulsdrift som standard. Sedan i höstas erbjuds även en mildhybrid (eTSI) med 150 hk.

Dubbel världspremiär för de sportiga elbilarna ID.3 GTX och ID.7 GTX Tourer – Volkswagen presenterar bilder och inledande fakta13.3.2024 18:18:38 CET | Pressmeddelande

Volkswagen utökar sitt utbud av sportiga GTX-modeller. I en dubbel världspremiär gör nu nya ID.3 GTX och ID.7 GTX Tourer sin debut. De två sportiga modellerna kommer att lanseras med en GTX-specifik exteriördesign, inklusive speciella front- och ljussignaturer, sportiga designdetaljer i interiören och kraftfull eldrift. De sportigaste modellerna från den helt eldrivna ID.-familjen bär GTX-märket sedan 2021.