Volkswagen Personbilar

Volkswagens kartläggning visar: Stor skillnad i kommunernas elektrifieringstakt

Kommunerna spelar en viktig roll i att driva elektrifieringen framåt, en ny kartläggning från Volkswagen Sverige visar att ansvaret kommunerna tar för omställningen av den svenska bilflottan varierar kraftigt.

Det finns stora skillnader över landet i antal kommunala elbilar och laddpunkter. Kävlinge kommun toppar listan med 73 procent elbilar i den kommunala bilparken. I toppen ligger också Öckerö och Vaggeryd med 61 respektive 53 procent elbilar.

Men omkring 90 kommuner saknar helt elbilar i den kommunala fordonsparken. Medianandelen för samtliga kommuner i Sverige ligger på låga 2,9 procent elbilar.

– Jag vill verkligen lyfta fram Kävlinge, Öckerö och Vaggeryd för att de visar vägen i elektrifieringen. Vi har gjort den här kartläggningen eftersom studier visar att den kommunala bilparkens inriktning och antalet laddpunkter har inverkan på invånarnas bilval, vilket särskilt gäller mindre kommuner, säger Sten Forsberg, chef Volkswagen Personbilar Sverige.

– Kommunerna är en viktig drivare av elektrifieringen, deras verksamhet är en del av folks vardag och de har dessutom relativt stor konsumentkraft när de upphandlar bilar. Det håller inte att nästan var tredje kommun fortfarande saknar elbilar. De offentliga bilparkerna borde visa vägen till 2030 då hela trafiksektorn ska ha minskat utsläppen med 70 procent.

Strömstad är den kommun som har flest laddpunkter per invånare med 18 punkter per 1 000 invånare. Den finns ett bevisat samband mellan antalet laddpunkter och invånarnas benägenhet att välja elbil. Åre kommun kommer näst högst när det gäller laddpunkter per invånare. På tredje plats kommer Sigtuna. Bland storstadskommunerna kommer Stockholm på plats 34 tätt följd av Göteborg på plats 35, båda med cirka 2 laddpunkter per 1 000 invånare.

– Det är inte bara kommunerna som avgör hur många laddpunkter det byggs på en viss ort, men det är ändå viktigt att lyfta fram toppkommunernas insats, i detta fall Strömstad, Åre och Sigtuna. Kommunerna har en viktig roll som lokal pådrivare och samverkanspart gentemot andra aktörer, säger Sten Forsberg.

Volkswagen har tagit fram statistik över kommunernas andel elbilar och installerade laddpunkter per kommun. Statistiken innefattar nästan Sveriges alla 290 kommuner och sammanfattas i rapporten Kommuntoppen, som går att ladda ner som PDF här nedan.

Volkswagen Personbilar

År 2020 levererade Volkswagen 5,33 miljoner personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades under 2020 totalt 42 817 nya personbilar från Volkswagen vilket gav en marknadsandel på 14,7 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna e-up!, ID.3, ID.4, T-Cross, Golf, Golf Sportscombi, Golf Alltrack, T-Roc, Tiguan, Tiguan Allspace, Touran, Passat Sportscombi, Passat Alltrack, Arteon, Arteon Shooting Brake, Sharan, Touareg, Caddy, Multivan och Amarok.

Följ Volkswagen Personbilar

Senaste pressmeddelandena från Volkswagen Personbilar

Säljstart för nya Volkswagen Passat eHybrid – Laddhybrid med upp till 13 mils räckvidd på el28.3.2024 08:00:05 CET | Pressmeddelande

Volkswagen utökar utbudet av drivlinor till nya Passat. Nu startar försäljningen av de två nya laddhybriderna (eHybrid) med en systemeffekt på 204 hk respektive 272 hk. En elektrisk räckvidd på upp till 131 km (WLTP, beroende på utrustningsversion) gör Passat eHybrid till en elbil i vardagen. Dessutom startar försäljningen av den starkaste turbodieselversionen (TDI) med 193 hk och 4MOTION fyrhjulsdrift som standard. Sedan i höstas erbjuds även en mildhybrid (eTSI) med 150 hk.

Dubbel världspremiär för de sportiga elbilarna ID.3 GTX och ID.7 GTX Tourer – Volkswagen presenterar bilder och inledande fakta13.3.2024 18:18:38 CET | Pressmeddelande

Volkswagen utökar sitt utbud av sportiga GTX-modeller. I en dubbel världspremiär gör nu nya ID.3 GTX och ID.7 GTX Tourer sin debut. De två sportiga modellerna kommer att lanseras med en GTX-specifik exteriördesign, inklusive speciella front- och ljussignaturer, sportiga designdetaljer i interiören och kraftfull eldrift. De sportigaste modellerna från den helt eldrivna ID.-familjen bär GTX-märket sedan 2021.