Volkswagens laddboxkampanj gav fler eldrivna bilar

I somras inledde Volkswagen kampanjen ”Vi elektrifierar Sverige”. Genom att ge en kostnadsfri laddbox till alla som köpte en laddbar Volkswagen ville man öka antalet eldrivna bilar. Inom kort avslutas kampanjen – och då får kunderna istället möjlighet att ta del av ett nyligen beslutat statligt stöd.

En kostnadsfri laddbox inklusive installation till ett kundvärde av cirka 17 000 kronor – det var startskottet i juli för Volkswagens satsning på att elektrifiera Sverige och få ut fler laddbara bilar på våra vägar.

Erbjudandet, som tagits fram i samarbete med Clever, har under hösten riktats till alla Volkswagen-kunder som köpt en laddbar bil – antingen ren elbil eller laddhybrid.

Kampanjen pågår som planerat till sista december men redan nu kan man konstatera att den varit framgångsrik.

− Från och med starten i juli har vi fram till nu beställningar på nästan 3 000 laddboxar. Merparten av dem har varit kopplade till laddhybriden Passat GTE som ju är Sveriges mest köpta supermiljöbil, säger Sten Forsberg och tillägger:

− Vår tes har hela tiden varit att just möjligheten att ladda hemma har varit viktig för dem som köper en laddbar bil. I det sammanhanget har vår laddboxkampanj passat perfekt.

Sten Forsberg är också väldigt nöjd med ett annat resultat av kampanjen. Regeringen har nämligen föreslagit att alla som installerar en laddbox hemma från och med 1 januari 2018 kommer att få ett ekonomiskt stöd för detta.

− Jag tror och hoppas att vår satsning har varit bidragande till detta beslut. Man kan säga att regeringen nu får ta över stafettpinnen när det gäller att öka antalet hemmaladdare.

Volkswagen, som redan idag har flera laddbara bilar i sitt modellprogram, och som 2020 med I.D.-serien lanserar sin nya helt elektriska plattform, kommer att fortsätta med kampanjen ” Vi elektrifierar Sverige ”.

− Inom kort väntar många spännande nyheter och jag är övertygad om att många kommer att bli överraskade över hur fort vi kommer att få se en utveckling mot en stor andel elbilar på våra vägar, säger Sten Forsberg.

Är du journalist och önskar ytterligare information? Kontakta då Marcus Thomasfolk, Informationschef, 08-553 867 97 eller 070-35 896 57, marcus.thomasfolk@volkswagen.se

Facebook: www.facebook.com/VolkswagenSverige,  Twitter: http://twitter.com/VWSverige, YouTube:www.youtube.com/user/VolkswagenSverige , Instagram: www.instagram.com/volkswagensverige

År 2016 levererade Volkswagen 5 987 000 personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades under 2016 totalt 57 832 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadsandel på 15,5 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Beetle, Beetle Cabriolet, T-Roc, Tiguan, Tiguan Allspace, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Arteon, Sharan, Caddy, Multivan, Touareg och Amarok.

Passat GTE
Vi elektrifierar Sverige

Volkswagen Group Sverige AB är Sveriges största bilimportör och en av landets största bildistributörer.Volkswagen Group Sverige marknadsför bilar av märkena Volkswagen, Volkswagen Transportbilar, Audi, Skoda, SEAT, Porsche - samtliga med starkt fäste på den svenska marknaden.I Volkswagen-gruppen ingår också bland annat dotterbolaget Europcar, som är verksamt inom biluthyrning.Från 1 januari 2002 är Volkswagen Group Sverige AB ett helägt dotterbolag till Volkswagen AG, Europas största biltillverkare.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Volkswagen slog leveransrekord i november14.12.2017 13:29Pressmeddelande

594 300 personbilar levererades över hela världen Mest framgångsrika månaden i märket Volkswagens historia Leveranserna hittills i år har ökat 4,0 procent jämfört med samma period 2016 Stark orderingång för eldrivna modeller Märket Volkswagen levererade i november fler personbilar än någonsin tidigare under en månad. Det nya rekordet i november uppgick till 594 300 bilar. Hittills i är, januari-november, har totalt 5,64 miljoner bilar levererats till kunder över hela världen. Det är en ökning med 4,0 procent jämfört med samma period förra året. − I slutet av året ser vi en hög fart i alla regioner, vilket har gett effekt. För Volkswagen var årets november den mest framgångsrika månaden någonsin. Det är särskilt glädjande att den positiva försäljningsutvecklingen i Tyskland under de senaste månaderna nu bekräftas av en stark leveransutveckling, och att fler och fler kunder byter till våra elbilar och laddhybrider, säger Jürgen Stackmann som ansvarar för försäljning och marknad inom märk

Säljstart för nya Volkswagen Polo GTI11.12.2017 09:05Pressmeddelande

En sportbil i kompaktformat Effekt: 200 hk, topphastighet: 237 km/h Rekommenderat cirkapris: från 245 000 kronor Oskiljaktigt förknippad med Volkswagen är GTI (Gran Turismo Injection) − världens mest kända beteckning för sportiga kompaktbilar. Nu gör en ny Volkswagen GTI entré på marknaden, närmare bestämt Polo GTI, med en effekt på 200 hk, DSG-växellåda som standard och en topphastighet på 237 km/h. De första bilarna beräknas komma till Sverige under första kvartalet 2018. Rekommenderat cirkapris är från 245 000 kronor. Versionen med manuell växellåda släpps preliminärt till sommaren 2018. Triss i GTI Volkswagen kommer för första gången att ha tre GTI-modeller i sitt utbud: up! GTI (115 hk) som lanseras 2018, ikonen Golf GTI (245 hk) och så nya Polo GTI. Något de alla har gemensamt är den perfekt balanserade dynamiken. Det är denna som är hemligheten bakom GTI-konceptets framgångar – en mix mellan låg vikt, pigg drivlina, ett styvt men ändå komfortabelt chassi, säker framhjulsdrift oc