Volkswagen Personbilar

Volkswagens laddboxkampanj gav fler eldrivna bilar

Dela
I somras inledde Volkswagen kampanjen ”Vi elektrifierar Sverige”. Genom att ge en kostnadsfri laddbox till alla som köpte en laddbar Volkswagen ville man öka antalet eldrivna bilar. Inom kort avslutas kampanjen – och då får kunderna istället möjlighet att ta del av ett nyligen beslutat statligt stöd.

En kostnadsfri laddbox inklusive installation till ett kundvärde av cirka 17 000 kronor – det var startskottet i juli för Volkswagens satsning på att elektrifiera Sverige och få ut fler laddbara bilar på våra vägar. 

Erbjudandet, som tagits fram i samarbete med Clever, har under hösten riktats till alla Volkswagen-kunder som köpt en laddbar bil – antingen ren elbil eller laddhybrid. 

Kampanjen pågår som planerat till sista december men redan nu kan man konstatera att den varit framgångsrik. 

− Från och med starten i juli har vi fram till nu beställningar på nästan 3 000 laddboxar. Merparten av dem har varit kopplade till laddhybriden Passat GTE som ju är Sveriges mest köpta supermiljöbil, säger Sten Forsberg och tillägger: 

− Vår tes har hela tiden varit att just möjligheten att ladda hemma har varit viktig för dem som köper en laddbar bil. I det sammanhanget har vår laddboxkampanj passat perfekt. 

Sten Forsberg är också väldigt nöjd med ett annat resultat av kampanjen. Regeringen har nämligen föreslagit att alla som installerar en laddbox hemma från och med 1 januari 2018 kommer att få ett ekonomiskt stöd för detta. 

− Jag tror och hoppas att vår satsning har varit bidragande till detta beslut. Man kan säga att regeringen nu får ta över stafettpinnen när det gäller att öka antalet hemmaladdare.  

Volkswagen, som redan idag har flera laddbara bilar i sitt modellprogram, och som 2020 med I.D.-serien lanserar sin nya helt elektriska plattform, kommer att fortsätta med kampanjen ” Vi elektrifierar Sverige ”. 

− Inom kort väntar många spännande nyheter och jag är övertygad om att många kommer att bli överraskade över hur fort vi kommer att få se en utveckling mot en stor andel elbilar på våra vägar, säger Sten Forsberg. 


Är du journalist och önskar ytterligare information? Kontakta då Marcus Thomasfolk, Informationschef, 08-553 867 97 eller 070-35 896 57, marcus.thomasfolk@volkswagen.se

Facebook: www.facebook.com/VolkswagenSverige,  Twitter: http://twitter.com/VWSverige, YouTube:www.youtube.com/user/VolkswagenSverige , Instagram: www.instagram.com/volkswagensverige 

År 2016 levererade Volkswagen 5 987 000 personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades under 2016 totalt 57 832 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadsandel på 15,5 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Beetle, Beetle Cabriolet, T-Roc, Tiguan, Tiguan Allspace, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Arteon, Sharan, Caddy, Multivan, Touareg och Amarok. 

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Ladda ned bild
Passat GTE
Passat GTE
Ladda ned bild
Vi elektrifierar Sverige
Vi elektrifierar Sverige
Ladda ned bild

Dokument

Om

Volkswagen Personbilar
Volkswagen Personbilar



Volkswagen Personbilar finns på mer än 150 marknader över hela världen och tillverkar bilar på 50 platser i 14 länder. Under 2023 levererade Volkswagen 4,87 miljoner personbilar, bland annat storsäljare som ID.4, ID.3, T-Roc, Golf, Tiguan och Passat.
På den svenska marknaden inregistrerades under 2023 totalt 32 744 nya personbilar från Volkswagen, vilket gav en marknadsandel på 11,3 procent. Av dessa var 50,3 procent en helt eldriven bil.
Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och näst största elbilsmärke på den svenska marknaden.
Idag är ca 218 000 personer sysselsatta inom Volkswagen över hela världen. Företaget har också 7 700 återförsäljare med ca 74 000 anställda.
Volkswagen bedriver ett kontinuerligt arbete med att vidareutveckla tillverkningen av bilar. Elektrisk mobilitet, smart mobilitet och digital omställning av varumärket är de viktigaste strategiska frågorna inför framtiden.

 

Följ Volkswagen Personbilar

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Volkswagen Personbilar

Säljstart för nya Volkswagen Passat eHybrid – Laddhybrid med upp till 13 mils räckvidd på el28.3.2024 08:00:05 CET | Pressmeddelande

Volkswagen utökar utbudet av drivlinor till nya Passat. Nu startar försäljningen av de två nya laddhybriderna (eHybrid) med en systemeffekt på 204 hk respektive 272 hk. En elektrisk räckvidd på upp till 131 km (WLTP, beroende på utrustningsversion) gör Passat eHybrid till en elbil i vardagen. Dessutom startar försäljningen av den starkaste turbodieselversionen (TDI) med 193 hk och 4MOTION fyrhjulsdrift som standard. Sedan i höstas erbjuds även en mildhybrid (eTSI) med 150 hk.

Dubbel världspremiär för de sportiga elbilarna ID.3 GTX och ID.7 GTX Tourer – Volkswagen presenterar bilder och inledande fakta13.3.2024 18:18:38 CET | Pressmeddelande

Volkswagen utökar sitt utbud av sportiga GTX-modeller. I en dubbel världspremiär gör nu nya ID.3 GTX och ID.7 GTX Tourer sin debut. De två sportiga modellerna kommer att lanseras med en GTX-specifik exteriördesign, inklusive speciella front- och ljussignaturer, sportiga designdetaljer i interiören och kraftfull eldrift. De sportigaste modellerna från den helt eldrivna ID.-familjen bär GTX-märket sedan 2021.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye