Volkswagens omparkering av den ikoniska folkabubblan på Abbey Road prisas

Under tisdagen presenterades vinnarna i The Webby Awards, en internationell reklamtävling baserad i New York, som sedan 1996 prisar det bästa på internet. Volkswagen Sverige vann en Webby för sin kampanj "The Beetle’s Abbey Road – Reparked Edition".

The Beetle’s Abbey Road – Reparked Edition, ett nytt, unikt vinylomslag med en perfekt parkerad Beetle.

I september 2019, i samband med 50-årsjubileet av det välkända omslaget och albumet Abbey Road, släppte Volkswagen Sverige ett nytt omslag. Den stora skillnaden var att den välkända folkabubblan nu stod rättparkerad vid sidan av vägen.

Det nya skivomslaget kunde köpas på volkswagen.se. Summan av den totala försäljningen donerades till Bris, som Volkswagen har stöttat sedan år 2010.

Kampanjen "The Beetle’s Abbey Road – Reparked Edition" skapades för att berätta om Volkswagens Park Assist-teknologi som gör det lätt för dagens förare att parkera rätt. Det nya omslaget blev uppsnappat och omtalat av medier globalt och fick bland annat ta plats på ett Beatles-museum i Tyskland.

I år skickades 13 000 bidrag in till The Webby Awards. Vinnarna valdes ut av en jury bestående av 2 000 experter inom digital kommunikation. Bland övriga pristagare återfanns Michelle Obama, LeBron James, Tom Hanks, Greta Thunberg och varumärken som HBO och Spotify.

Kampanjen som nu prisades i kategorin Auto/Auto Services - Branded Content, har sedan tidigare vunnit flertalet priser i internationella Epica och Eurobest. Hur det går för nomineringarna i One Show och svenska Guldägget återstår att se under kommande veckor.

– Vi är väldigt glada och stolta över den uppmärksamhet som kampanjen har fått. Det är förstås extra roligt att den nu också vunnit pris på "internets Oscarsgala", säger Jeanette Asteborg, marknadschef på Volkswagen Sverige.

Kampanjen skapades tillsammans med reklambyrån NORD DDB.

Galan för The Webby Awards, som hölls digitalt i år, finns att se här: https://webbysfromhome.com

Prisutdelningen och tacktalet finns att se här: https://webbysfromhome.com/browse

År 2019 levererade Volkswagen 6,28 miljoner personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades totalt 49 000 nya personbilar från Volkswagen vilket gav en marknadsandel på 13,7 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, T-Cross, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Golf Alltrack, T-Roc, Tiguan, Tiguan Allspace, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Passat Alltrack, Arteon, Sharan, Touareg, Caddy, Multivan och Amarok.