Volkswagens omtalade elbil ID. Crozz till Almedalen

ID. Crozz är den fyrhjulsdrivna medlemmen i Volkswagens nya elbilsfamilj. Nu visas konceptbilen för första gången upp i Sverige, när den gästar politikerveckan i Almedalen den 1-5 juli.

Eldrivna konceptbilen ID. Crozz visas för första gången upp i Sverige.

I höst är det världspremiär för Volkswagens helt nya elbilsfamilj kallad ID. Det blir en helt ny generation elbilar som alla kännetecknas av lång räckvidd till överkomliga priser.

Första medlemmen heter ID.3 och kommer att finnas ute på marknaden 2020. En annan representant för ID.-familjen heter ID. Crozz och är en fyrhjulsdriven SUV med en räckvidd på upp till 500 km.

ID. Crozz premiärvisades som konceptbil 2017 och kommer nu för första gången till Sverige, där den visas upp i Volkswagen Electric Lounge under Almedalsveckan.
− Vi tror att ID. Crozz har stora möjligheter att bli en riktig Sverige-favorit, tack vare att den både går på el och är fyrhjulsdriven vilket många svenskar uppskattar, säger Sten Forsberg, chef för Volkswagen Sverige.

Under politikerveckan i Almedalen kommer Volkswagen att diskutera framförallt e-mobilitet. Det blir ett viktigt tema inför den stora lanseringen av ID.-familjen.
− Vi står inför ett stort skifte där vi går mot en elektrifiering av våra bilar. Volkswagen-koncernen investerar 30 miljarder euro i elbilsutvecklingen. Nu gäller det att beslutsfattarna i Sverige hänger med så att vi har rätt förutsättningar och en fungerande infrastruktur för laddning av de bilar som kommer, säger Sten Forsberg.

ID. Crozz visas upp i Volkswagen Electric Lounge på Donnersgatan 6, Visby, under tiden 1-5 juli. På plats finns också nya versionen av laddhybriden Passat GTE, som med låga utsläpp av CO2 kommer att räknas som klimatbonusbil när den lanseras i höst. Helt eldrivna e-Golf finns också tillgänglig för provkörning i BIL Swedens utställning på Skeppsbron.

Tillsammans med flera av märkena inom Volkswagen Group Sverige arrangerar man sju seminarier, varav flera på temat e-mobilitet. Mer info programmet finns här: http://almedalen.vwgroup.se/

Film ID.-familjen
Fler videor

Eldrivna konceptbilen ID. Crozz visas för första gången upp i Sverige.

År 2018 levererade Volkswagen 6,24 miljoner personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades totalt 53 471 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadsandel på 15,1 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, T-Cross, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Golf Alltrack, T-Roc, Tiguan, Tiguan Allspace, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Passat Alltrack, Arteon, Sharan, Touareg, Caddy, Multivan och Amarok.