Volontärer från Kungsbacka fick diplom av Drottningen

I dag har Majblomman haft sin årliga diplomceremoni på Stockholms Slott. På plats för att ta emot pris av H. M. Drottning Silvia fanns volontärer från Majblommeföreningarna i Kungsbacka kommun. Hedersgäster var elever från Adolf Fredriks musikklasser, som slagit insamlingsrekord.

H.M. Drottning Silvia är Majblommans höga beskyddare, och öppnar Slottet för Majblommans högtidliga ceremoni, varje höst.

I år firar Majblomman 110 år och hedrar, jubileet till ära, hela fem lokalföreningar med utmärkelsens Årets Majblommeförening. Föreningarna är verksamma i anrika Kungsbacka kommun, och får tillsammans priset för sitt empatiska och effektiva samarbete, som bidragit till att många barn i kungsbackatrakten fått stöd. Tillsammans har de ökat insamlingen med 17 procent. Under dagen har Birgitta Roos från Kungsbacka, Birgitta Aronsson från Fjärås, Ingela Gamhed från Löftadalen, Ulla Strid från Vallda och Ingvar Carlsson från Onsala mottagit diplom av H. M. Drottning Silvia.

- Det här är en stor hedersbetygelse för oss alla. Alla sträcker på sig, och mest av allt gläds vi åt att det vi och alla fantastiska barn gör syns och uppmärksammas, säger Birgitta Roos som är ordförande i Kungsbacka Majblommeförening.

Rekordskola

Som hedersgäster på slottet medverkade 30 Barn från Adolf Fredriks musikklasser i Stockholm. Skolan har med ett rekord på 530.760 kronor insamlade kronor och för tredje gången utsetts till vinnare av Majblommans insamlingstävling. Bakom det fantastiska resultatet ligger ett starkt engagemang hos skolpersonal, föräldrar och framför allt hos eleverna. Ceremonin på slottet hålls alltid till deras ära, och samtliga talare vinnlägger sig om att berätta om sina insatser så att alla barn förstår.

Årets Blommande Företag

KappAhl tog emot diplom för Årets Blommande Företag, för sitt fleråriga samarbete med Majblomman. Kappahls rabatterade presentkort sparar resurser och förser barn som har det svårt med fina och hållbara kläder. Konceptet har gjort tusentals barn glada, varma och hjälpt dem att känna gemenskap med kompisarna i skolan och på fritiden.

Årets forskare

Varje år delar Majblomman ut 1 miljon kronor till forskningsprojekt. Under dagen har tre projekt prisats och presenterats på Slottet. Huvudtalare Marie Kanstrup, Rolf Zetterströmstipendiat, studerar beteendeterapi för ungdomar med långvarig smärta. Sebastian Waltilla forskar kring barns risk att få hörselskador av förskolemiljön. Malin Rising Holmström bedriver ett projekt med titeln ”Diabetes i skolan”.

- Det känns fantastiskt att få lyfta fram dessa makalösa barn just när Majblomman fyller jämnt! Det är tack vare dem som vi har kunnat hjälpa barn som har det svårt, i hela 110 år. Det är tack vare våra Majblommeföreningar som hela organisationen står stark. Jag känner en enorm glädje över att få visa dem uppskattning, säger Majblommans generalsekreterare Lena Holm

För ytterligare information välkommen att kontakta:

Lena Holm, generalsekreterare Majblommans Riksförbund: 0706 99 45 61

Liv L Major, pressekreterare Majblommans Riksförbund: 0708-74 27 13

Birgitta Roos, ordförande Majblommans lokalförening i Kungsbacka

Högupplösta pressbilder av fotograf Alma Vestlund publiceras inom kort.

______________________________________________________
Majblomman är alla barns blomma. Sedan 1907 arbetar Majblomman för att förbättra barns villkor i Sverige. Insamlingen bygger på att barn hjälper barn genom att sälja majblommor. Majblomman är Sveriges största barnhjälpsorganisation med 650 lokalföreningar. Varje förening är en del i barnets nätverk med familj, skola, fritid, hälso- och sjukvård samt socialtjänst på orten. Vår vision är att alla barn ska få vara med och dela gemenskapen med sina kamrater i skolan och på fritiden. Under hela året ger vi bidrag till enskilda barn, skolaktiviteter och forskning om barn. Vi tar varje år fram ett kostnadsfritt studiematerial till alla grundskolor årskurs 4 och 5 som inspirerar lärare att arbeta för att motverka barnfattigdom i Sverige.