Volontärer från Kungsbacka fick diplom av Drottningen

I dag har Majblomman haft sin årliga diplomceremoni på Stockholms Slott. På plats för att ta emot pris av H. M. Drottning Silvia fanns volontärer från Majblommeföreningarna i Kungsbacka kommun. Hedersgäster var elever från Adolf Fredriks musikklasser, som slagit insamlingsrekord.

H.M. Drottning Silvia är Majblommans höga beskyddare, och öppnar Slottet för Majblommans högtidliga ceremoni, varje höst.

I år firar Majblomman 110 år och hedrar, jubileet till ära, hela fem lokalföreningar med utmärkelsens Årets Majblommeförening. Föreningarna är verksamma i anrika Kungsbacka kommun, och får tillsammans priset för sitt empatiska och effektiva samarbete, som bidragit till att många barn i kungsbackatrakten fått stöd. Tillsammans har de ökat insamlingen med 17 procent. Under dagen har Birgitta Roos från Kungsbacka, Birgitta Aronsson från Fjärås, Ingela Gamhed från Löftadalen, Ulla Strid från Vallda och Ingvar Carlsson från Onsala mottagit diplom av H. M. Drottning Silvia.

- Det här är en stor hedersbetygelse för oss alla. Alla sträcker på sig, och mest av allt gläds vi åt att det vi och alla fantastiska barn gör syns och uppmärksammas, säger Birgitta Roos som är ordförande i Kungsbacka Majblommeförening.

Rekordskola

Som hedersgäster på slottet medverkade 30 Barn från Adolf Fredriks musikklasser i Stockholm. Skolan har med ett rekord på 530.760 kronor insamlade kronor och för tredje gången utsetts till vinnare av Majblommans insamlingstävling. Bakom det fantastiska resultatet ligger ett starkt engagemang hos skolpersonal, föräldrar och framför allt hos eleverna. Ceremonin på slottet hålls alltid till deras ära, och samtliga talare vinnlägger sig om att berätta om sina insatser så att alla barn förstår.

Årets Blommande Företag

KappAhl tog emot diplom för Årets Blommande Företag, för sitt fleråriga samarbete med Majblomman. Kappahls rabatterade presentkort sparar resurser och förser barn som har det svårt med fina och hållbara kläder. Konceptet har gjort tusentals barn glada, varma och hjälpt dem att känna gemenskap med kompisarna i skolan och på fritiden.

Årets forskare

Varje år delar Majblomman ut 1 miljon kronor till forskningsprojekt. Under dagen har tre projekt prisats och presenterats på Slottet. Huvudtalare Marie Kanstrup, Rolf Zetterströmstipendiat, studerar beteendeterapi för ungdomar med långvarig smärta. Sebastian Waltilla forskar kring barns risk att få hörselskador av förskolemiljön. Malin Rising Holmström bedriver ett projekt med titeln ”Diabetes i skolan”.

- Det känns fantastiskt att få lyfta fram dessa makalösa barn just när Majblomman fyller jämnt! Det är tack vare dem som vi har kunnat hjälpa barn som har det svårt, i hela 110 år. Det är tack vare våra Majblommeföreningar som hela organisationen står stark. Jag känner en enorm glädje över att få visa dem uppskattning, säger Majblommans generalsekreterare Lena Holm

För ytterligare information välkommen att kontakta:

Lena Holm, generalsekreterare Majblommans Riksförbund: 0706 99 45 61

Liv L Major, pressekreterare Majblommans Riksförbund: 0708-74 27 13

Birgitta Roos, ordförande Majblommans lokalförening i Kungsbacka

Högupplösta pressbilder av fotograf Alma Vestlund publiceras inom kort.

______________________________________________________
Majblomman är alla barns blomma. Sedan 1907 arbetar Majblomman för att förbättra barns villkor i Sverige. Insamlingen bygger på att barn hjälper barn genom att sälja majblommor. Majblomman är Sveriges största barnhjälpsorganisation med 650 lokalföreningar. Varje förening är en del i barnets nätverk med familj, skola, fritid, hälso- och sjukvård samt socialtjänst på orten. Vår vision är att alla barn ska få vara med och dela gemenskapen med sina kamrater i skolan och på fritiden. Under hela året ger vi bidrag till enskilda barn, skolaktiviteter och forskning om barn. Vi tar varje år fram ett kostnadsfritt studiematerial till alla grundskolor årskurs 4 och 5 som inspirerar lärare att arbeta för att motverka barnfattigdom i Sverige.

Majblomman - Alla barns blomma

Sedan 1907 arbetar Majblomman för att förbättra barns villkor i Sverige. Insamlingen bygger på att barn hjälper barn genom att sälja majblommor. Majblomman är en barnrättsorganisation med över 600 lokalföreningar. Vår vision är att alla barn ska få vara med och dela gemenskapen med sina kamrater i skolan och på fritiden.

Unik guldring på auktion till förmån för Majblomman    20.4.2018 13:23Pressmeddelande

Guldsmed Alexander Levin donerar unik ring till Majblomman Sedan en vecka tillbaka pågår en auktion på Majblommans facebooksida. Vår lokalförening i Motala auktionerar ut en handtillverkad majblommering i 18 K guld och mörkoxiderat silver, med en odlad pärla. Ringen är en tolkning av årets majblomma, och skapad i ett enda exemplar av guldsmed Alexander Levin som skänker den till Majblomman. Utropspriset är 3000 kr och ringen har storlek 57. Auktionen pågår på Majblommans Riksförbunds facebooksida till fredag 29 april kl 12.00 då den stängs. Högsta bud vinner den vackra ringen och pengarna går oavkortat till Majblomman som stödjer barn i ekonomisk utsatthet. Det är barnen som kommer att ha allra störst glädje av auktionen. Majblomman bekräftar alla bud skriftligen. Bud är bindande. Alexander Levin är guldsmed med 25 års erfarenhet. Han är tredje generationens guldsmed och äger butiken Levins Guld o Silver som etablerades 1937 i Motala. I år är Sveriges mest kända vårblomma inspirerad av

Äntligen dags att köpa majblommor!11.4.2018 11:23Pressmeddelande

Äntligen dags att köpa majblommor! Torsdag 12 april är det dags för barn över hela landet att sälja majblommor. De allra första blommorna köper Drottningen och sedan går startskottet. Efter premiärshowen med Tobbe Trollkarl ger sig tiotusentals skolelever ut och säljer majblommor, med siktet inställt på rekord. Förra året samlades 61 miljoner in. Pengarna går till barn som lever i ekonomisk utsatthet, i Sverige. I morgon är det äntligen dags för Majblommans insamling 2018! Kl. 12.30 samlas skolklasser över hela landet för att se Majblommans premiärshow som spelas in i Luleå och sänds via webben på majblomman.se. Tobbe Trollkarl lotsar publiken genom programmet, bland annat med medverkan av Kamferdrops, som har lovat ge barnen en riktig pangstart. Redan tidigare på förmiddagen smygstartar två barn insamlingen på Stockholms slott. Klockan 10.00 köper H M Drottning Silvia traditionsenligt de allra första majblommorna. Drottningen är Majblommans högsta beskyddare. Barnen som besöker slotte