Volvo Construction Equipment är huvudsponsor för svenska damlandslaget under bandy-VM 2022

Volvo Construction Equipment (Volvo CE) går in som huvudsponsor till det svenska damlandslaget under VM i Växjö/Åby den 23-27 mars.

I år spelas VM på hemmaplan i Sverige, närmare bestämt i småländska Åby utanför Växjö, ett stenkast från Braås där Volvo CE har utveckling och produktion av anläggningsmaskiner i världsklass.

Produktionen i Braås var först i branschen med att bli koldioxidneutral 2014 och Volvo CE har som ambition att vara helt koldioxidneutrala genom hela värdekedjan senast 2040. Därför satsar de också hårt på elektriska maskiner, utan avgaser, vibrationer och buller, som till och med kan vara med och spela bandy med den svenska truppen inne på arenan.

Michaela Karlström, kommunikationsansvarig på Volvo CE i Braås, säger att det känns självklart att stötta de fantastiska och hårt kämpande tjejerna i den svenska landslagstruppen i kampen om ännu ett VM-guld.

– Vi tycker det är viktigt att visa att såväl sport som teknik i världsklass handlar om att satsa hårt och jobba tillsammans. Damlandslaget är bra förebilder för unga tjejer och tillsammans visar vi nu att med rätt teknik och inställning är allt möjligt, till och med att bli bäst i världen, säger Michaela Karlström.

Framåtlutad satsning

– Det känns oerhört bra att Volvo Construction Equipment går in som huvudsponsor till vårt damlandslag. Dam- och flickbandyn är på framfart och Volvo CEs satsning på dessa drivna och starka kvinnor går helt i linje med hur vi anser att dambandyn ska uppfattas och förmedlas, säger Per-Anders Gustafsson, ordförande i Svenska Bandyförbundet.

Dam-VM i bandy 2022 spelas i Eriksson Arena i Åby utanför Växjö. Växjö kommun, Åby Tjureda IF och Svenska Bandyförbundet arrangerar mästerskapet som spelas mellan 23 - 27 mars.

SVT sänder tre matcher från bandy-VM för damer. Bland annat direktsänds VM-finalen, som spelas söndagen den 27 mars och direktsänds i Vinterstudion i SVT1 och på SVT Play.

Tävlande nationer

Nederländerna
Storbritannien
Schweiz
Estland

Spelschema

4 lag A pool, spelar samtliga matcher 2 x 45 min
4 lag B pool, spelar samtliga matcher, 2 x 30 min

Onsdag 23 mars

B 11.00 Storbritannien - Schweiz
B 13.00 Nederländerna - Estland
A 15.00 Norge - USA
A 18.00 Sverige - Finland (sänds i SVT)

Torsdag 24 mars

B 11.00 Estland - Storbritannien
B 13.00 Schweiz - Nederländerna
A 15.00 Finland - USA
A 18.00 Norge - Sverige

Fredag 25 mars

B 11.00 Schweiz - Estland
B 13.00 Nederländerna - Storbritannien

A 15.00 Finland - Norge
A 18.00 Sverige - USA

Lördag 26 mars

B 09.00 Semifinal 1
B 11.00 Semifinal 2
B 20.00 Bronsmatch

A 14.00 Semifinal 1 (sänds i SVT)
A 17.00 Semifinal 2

Söndag 27 mars

B 09.00 Final - B VM
A 11.00 Match om 3:e pris - A-VM
A 14.30 Final- A-VM (sänds i SVT)

Svenska Bandyförbundets nuvarande ordförande Per-Anders Gustafsson ställer inte upp för omval16.5.2022 11:55:00 CEST | Pressmeddelande

Per-Anders Gustafsson, som de senaste tre åren verkat som Svenska Bandyförbundets ordförande, meddelar att han väljer att inte kandidera till styrelsen vid nästa förbundsmöte. Valberedning har informerats om beslutet och arbetet med att nominera en lämplig efterträdare för ordförandeposten är påbörjat. Svenska Bandyförbundets förbundsmöte 2022 hålls den 11 juni i Örebro.