Volvos reklamfilm leder tankarna fel

Volvos nya reklamfilm där en uppenbart uttröttad förare sätter sig vid ratten leder tankarna helt fel när det gäller moderna automatiska säkerhetssystem i bilar, anser MHF.

I Volvos nya reklamfilm ”XC60 – Föräldrarna” får vi möta en småbarnsförälder som uppenbarligen är trött redan när hon sätter sig vid ratten. Hela filmen bygger på att tittaren vet att hon är väldigt trött. För trött för att köra bil. Efter ett tag är katastrofen och frontalkrocken nära eftersom hon nickar till. Men bilens säkerhetssystem reagerar snabbt när hon håller på att korsa mittlinjen, och för tillbaka bilen in i rätt körfält igen. Olyckan kunde därmed undvikas.

Filmen sänder helt fel signaler.

Dagens moderna säkerhetssystem är fantastiska, de klarar situationer som vi bara kunde drömma om för några år sedan. De kommer att betyda massor för trafiksäkerheten. Vi förstår att Volvo är stolta över den här utmärkta tekniken.

Men säkerhetssystemen är inte tänkta – och ska inte användas till – att kompensera för medvetet och onödigt risktagande.

Signalerna om att Volvo räddar dig när du somnar kan lätt översättas till att din Volvo även kan hantera situationen när du SMS:ar, har tagit medicin eller alkohol som gör dig olämplig som förare. Det hjälper inte att man i eftertexten påminner om förarens eget ansvar.

Vid plötslig sjukdom, blodtrycksfall eller andra oväntade situationer kan systemen verkligen rädda liv. Men att sätta dig vid ratten när du vet att du är uttröttad är onödigt risktagande. Risken är förväntad, snarare än oväntad.

–Volvo, er reklam borde snarast rikta in sig på att uppmuntra minskat risktagande, inte tvärtom. MHF anser att den här filmen leder tankarna fel. Bättre kan ni.

MHF, Motorförarnas Helnykterhetsförbund

Lars Olov Sjöström, trafiksäkerhetschef

Göran Sydhage, VD

MHF Motorförarnas Helnykterhetsförbund bildades 1926, och arbetar för att ingen ska dö av rattfylleri. Man har ca 12 000 medlemmar uppdelade i sju regioner och 200 lokalavdelningar. MHF tillhör de mest aktiva trafiksäkerhetsorganisationerna i landet.

Var tionde manlig bilist tycker att det är okej att köra efter att ha druckit alkohol24.5.2021 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

I morgon den 25 maj är det Trafiknykterhetens dag – en dag som har instiftats av MHF Motorförarnas Helnykterhetsförbund för att lyfta det viktiga i att aldrig köra alkohol- eller drogpåverkad. I en attitydundersökning gjord av Kantar Sifo i maj 2021 på uppdrag av Bilprovningen och MHF säger var tionde manlig bilist att ett glas vin eller en starköl inte är något hinder för att köra.