Vonn tackade för sig med brons – Ilka Stuhec tog guldet

Under lördagen tog Aksel Lund Svindal ett storstilat farväl av professionell skidåkning när han tog silver i sitt sista störtlopp. På söndagen upprepade Lindsey Vonn succén genom att ta hem ett VM-brons. Passande nog var Ingemar Stenmark på plats i målområdet för att hylla henne efteråt.

Corinne Suter, Ilka Stuhec och Lindsey Vonn tog medaljerna i damernas störtlopp. Foto: Jan M Lundahl.

Återigen vaknade Åre till snöfall och backpersonalen fick dra ett tungt lass för att göra iordning damernas störtlopp för tävling. Men vid lunchtid tittade solen fram och det var en stor publik som bjöds på ett tajt och hårt race.

Lindsey Vonn var given som dagens stora snackis då hon gjorde sitt sista framträdande på VM-scenen. Hon upprepade med sin bronsmedalj Svindals bedrift från herrarnas störtlopp på lördagen.

– Jag tror alla känner till min mentalitet. Jag går in 100 procent i alla situationer och det är därför jag har kunnat vinna så mycket, men också varför jag skadat mig så ofta, säger hon och fortsätter:

– Jag riskerade allt idag. Jag var så nervös hela dagen och hade verkligen ångest. Jag ville inget annat än att sluta på topp och jag ville inte sluta som i tisdags, i nätet.

Efter att Wendy Holdener försvarade sin VM-titel i damernas kombination i fredags, var det Ilka Stuhecs tur i dagens störtlopp, efter vinsten i St Moritz 2017.

– Det var ingen dålig insats, inte alls, säger hon och skrattar.

– Jag måste samla ihop mig lite för jag är ganska känslosam nu så det kan ta ett tag.

Slovenskan var borta förra året på grund av en skada men har kommit tillbaka med besked den här säsongen. Stuhec menar att hon inte tänker på förra året utan blickar framåt.

– Inget av det som hänt tidigare spelar någon roll för det är en ny dag och nya chanser. Vi startar om från noll och det gäller oss alla. Jag gjorde bara mitt bästa och det var tydligen nog idag.

Schweiziskan Corinne Suter delade pallen med vinnaren Stuhec och bronsmedaljören Vonn och befäste sin titel som Schweiz nya fartdrottning. Hon var rörd till tårar när hon lade silver till sin bronsmedalj från super G:n tidigare i veckan men tog sitt silver i störtloppet med större ro.

– Det känns lite bättre för på super G:n var jag så förvånad över att jag tog medalj och idag hoppades jag på samma sak men min insats var inte perfekt, så jag är bara jätteglad att jag tog medalj igen, säger hon.

Österrikes lag gjorde överlag en bra insats med fyra åkare på topp tio men missade återigen pallen med bara några hundradelars marginal. Ramona Siebenhofer var något besviken över att ha varit så nära att ta medalj, igen, men log sedan och sa:

– Mina kollegor och jag har gjort bra ifrån oss och har visat att vi är i bra form. Det här är positivt och vi tar med oss det till framtiden.

Ragnhild Mowinckel gjorde bra ifrån sig inför alla de norska fans som var på plats och njöt av att ha publiken på sin sida, även om hon slutade utanför pallen på femte plats.

– Vi hade en perfekt tävlingsbana och bra väder. Det var fantastiskt, sade hon.

Precis som under lördagskvällen kommer Medals Plaza säkerligen att gunga ordentligt när Lindsey Vonn tar sitt slutgiltiga farväl under medaljceremonin som börjar 18.30. Missa inte uppvärmningen med Maria Hazell från 18.00!

Bra publikstämning under damernas störtlopp. Foto: Lisa Johansson.
Lindsey Vonn kände stort stöd av att ha Ingemar Stenmark på plats under hennes sista tävling. Foto: Jan M Lundahl.

Där livet kan levas - reflektioner från en volontär19.2.2019 09:13:08Pressmeddelande