V:s budgetkrav: 10 000 sommarjobb till ungdomar

Vi måste ge alla ungdomar chansen att se positivt på framtiden. Inför de kommande budgetförhandlingarna med regeringen föreslår Vänsterpartiet en satsning på ett Ungdomspaket, i paketet ingår bland annat 110 miljoner kronor för att skapa fler sommarjobb.

- Ett första jobb och en meningsfull fritid möjliggör för ungdomar att se positivt på framtiden. Därför vill få igenom det här ungdomspaketet i den kommande vårbudgeten, säger Ulla Andersson, ekonomisk-politisk talesperson.

I dag finns det många unga som inte har egna kontakter eller av andra skäl har svårt att komma in på arbetsmarknaden.

- Många kommuner har i dag program för att erbjuda ungdomar sommarjobb. Samtidigt vet vi att många kommuner inte har råd eftersom de har en ansträngd ekonomi. För att öka antalet sommarjobb för unga i landets kommuner krävs därför stöd från staten, säger Ulla Andersson.

Vänsterpartiet föreslår att det i vårbudgeten satsas 110 miljoner kronor för att skapa sommarjobb i kommunerna. Pengarna beräknas räcka till cirka 10 000 sommarjobb.

I Ungdomspaketet ingår även flera förslag med syftet att skapa en meningsfull fritid för barn och unga:

• Ett ökat lokalstöd med syftet att stärka förutsättningarna för föreningar och organisationer att tillhandahålla anpassade lokaler för och med unga. Kostnad 20 miljoner.
  • Ett ökat verksamhetsstöd som möjliggör för folkrörelseorganisationer, studieförbund, bygdegårdar, hembygdsföreningar m.fl. att i större utsträckning erbjuda mobil eller fast fritidsverksamhet för och med unga. Kostnad 20 miljoner.
  • En satsning som ska möjliggöra för fritidshem att utöka sina sommarlovsaktiviteter. Kostnad: 75 miljoner.
  • En satsning som ska möjliggöra för fritidsgårdar att utöka sina sommarlovsaktiviteter. Kostnad: 75 miljoner.

Sammanlagd kostnad för ungdomspaketet: 300 miljoner kronor

Vänsterpartiets presstjänst

Ulla Andersson (V): Nu sätter vi fingret på stoppknappen till bankernas pengatvättomat23.4.2019 10:57:00 CESTPressmeddelande

På grund av de misstänkta problemen med penningtvätt i det svenska banksystemet tar idag Vänsterpartiet och Kristdemokraterna ett gemensamt utskottsinitiativ för att förmå regeringen att agera. - Gång på gång får vi ta del av rapporter om misstänkt pengatvätt. Det är oacceptabelt. Nu måste politiken agera skyndsamt för att minimera riskerna gällande penningtvätt och annan skadlig verksamhet i banksystemet. Under skandalen med Swedbank har regeringen endast haft något samtal med bankledningen i Swedbank och med Finansinspektionen. Det räcker inte, säger Ulla Andersson, ekonomiskpolitisk talesperson i Vänsterpartiet. Genom åren har lagskärpningar genomförts, bötesbelopp höjts och Finansinspektionen fått utökade resurser. Ändå återkommer fall med penningtvätt och misstänkt penningtvätt och annan skadlig bankverksamhet. Den utredning som Finansinspektionen initierat om den misstänkta penningtvätten inom Swedbank är nödvändig och bra, men inte tillräcklig. - Vi har sett nog av den galoppera