V:s fråga: Kan invånarna vara trygga i att söka vård på akuten i Helsingborg?

Situationen på Helsingborgs lasarett har eskalerat under en längre tid. Personalen har under lång tid larmat om brist på vårdplatser, överbeläggningar, fara för patientsäkerheten och en extrem arbetsbelastning. Facket har krävt åtgärder – men i dagsläget verkar inget ha hjälpt. Oron är stor. Under dagens möte med regionfullmäktige ställde Vänsterpartiet styret till svars.

-Det rapporteras att det saknas sjuksköterskor till 800 arbetspass i sommar, säger Peter Ahlbom, Vänsterpartiets representant i hälso- och sjukvårdsnämnden. Det kan omöjligen ses som ett tryggt utgångsläge, varken för patienterna eller för personalen som ska ta emot dem och ge dem vård. Vi vill veta att det finns en plan för hur sommaren ska säkras, både i form av vård och för personalens arbetssituation. Invånarna måste kunna lita på att de får den vård de behöver, säger han.

En av lösningarna som presenterats är att fler patienter ska tas om hand om primärvården och Helsingborg, men Lina Myritz, företrädare för V och själv läkare på Helsingborgs Lasarett, har svårt att se att det kommer att fungera.

-          Det låter bra – i teorin. En akutmottagning ska ta hand om akuta tillstånd men tvingas i dagsläget att släcka andras bränder, alltifrån överbelagda vårdavdelningar till en underfinansierad primärvård. Men det oroar mig att man verkar förvänta sig att vårdcentraler och andra öppenvårdsmottagningar mitt i semesterperioden ska kunna hantera de patienter som bedöms som mindre akuta när precis det inte fungerar resten av året. Ska enskilda medarbetare förväntas ta ansvar för eventuellt bristfälliga bedömningar när de tvingas göra striktare prioriteringar med en ytterligare slimmad bemanning?

Jag är övertygad om att personalen på akuten i sommar kommer att göra sitt yttersta för varenda patient som kommer in genom akutens dörrar, det gör de alltid. Det är dock väldigt svårt att se de här förslagen som lösningar snarare än ett rop på hjälp, säger hon.

Anders Lundstöm (kd), ordförande för sjukhusstyrelsen Helsingborg, svarade att invånarna kan känna sig trygga med att akuten är öppen och tar emot patienter dygnet runt. Han menar att patienter med den typ av diagnoser som inte kommer att tas emot på akuten (prioritet 3, 4 och 5) inte skulle ha sökt akutvård från början. Det är på så vis naturligt att inte kunna få vård ”för att ha ont i knät klockan tre på natten” på akuten i Helsingborg.

-          Prioritet 3 och 4 på en akutmottagning rymmer bland annat blindtarmsinflammationer utan allmänpåverkan och måttliga bröstsmärtor med normalt EKG. Det är potentiellt farliga tillstånd som man ska söka vård för. Att hävda att det inte gör någon skillnad för patienten att inte kunna få hjälp på akuten tror jag är en olycklig missbedömning, säger Lina Myritz.

-          Jag tror att Anders Lundström har en underlig bild av hur människor gör akutbesök, säger Peter Ahlbom. Den medicinska bedömningen kan inte göras av patienten själv, och det är knappast en hobby att åka nattetid till akuten. Jag är tyvärr inte lugnad av det svar vi fick, som snarare la skulden på patienterna. Situationen ser inte ut som att Helsingborgs lasarett inte skulle haft några problem om bara färre invånare sökt vård. Det är ett väldigt underligt perspektiv på politikens och styrets ansvar för hur sjukvården ska fungera, avslutar han.

Lina Myritz