V:s initiativ får gehör: fler breda insatser för utbildning inom vård och omsorg

Under dagens möte med Regionala Utvecklingsnämnden beslutades att Region Skåne ska ta initiativ till fler långsiktiga utbildnings- och kompetensutvecklingsinsatser inom vård- och omsorg. Vänsterpartiet ser fram emot förstärkning av en av välfärdens viktigaste och mest utsatta delar.

- Det är jätteroligt att nämnden väljer att stötta vårt förslag, säger Vilmer Andersen, Vänsterpartiets representant i Regionala Utvecklingsnämnden. Det är ett stort problem att vi inte har tillräckligt med personal för att täcka behoven av vård och omsorg i regionen samtidigt som det är svårt att få möjlighet till den kompetensutveckling som finns när man är anställd, menar han.

Skåne har länge legat lågt i sysselsättningsgrad jämfört med resten av riket, och under pandemin har arbetslösheten ökat ytterligare. De kommande insatserna skall genomföras i samarbete med offentliga och privata arbetsgivare, arbetsmarknadens parter, lärosäten, folkhögskolor och andra utbildningsanordnare.

- Just bredden av aktörer är jätteviktig, säger Angelica Svensson, även hon representant i Regionala Utvecklingsnämnden. För att ge så många som möjligt chans till grundutbildning och fortbildning inom sitt yrke krävs många olika typer av lösningar. Under den stora press som Covid-19 satt på omsorgen och sjukvården har det stått väldigt klart att det måste till fler anställda som fått chans till rätt utbildning. Samtidigt stiger antalet arbetslösa i regionen och det finns många som är i behov av arbete. Förhoppningsvis kan insatserna leda till att personal som vill vidareutbilda sig kan göra det, och att många nya kan hitta till ett givande jobb inom ett oerhört viktigt arbetsområde, avslutar hon.

Läs mer om Vänsterpartiets arbete för bättre arbetsvillkor inom vården här.

Läs hela initiativärendet här.

Angelica SvenssonLedamot i Regionfullmäktige, representant i Regionala Utvecklingsnämnden

073 - 929 44 39

Vilmer AndersenLedamot i Regionfullmäktige (V), representant i Regionala Utvecklingsnämnden

070 - 585 22 24

V vill se regionala åtgärder för att hantera varsel inom tåg- och busstrafiken16.6.2020 13:24:54 CESTPressmeddelande

Den senaste veckan har det rapporterats om trafikbolag som väljer att varsla sin personal mitt under pågående covid-19kris. För tillfället rör det sig om 300 respektive cirka 250 anställda på de två aktuella bolagen som anställer personal inom tåg- och busstrafik. Vänsterpartiet vill nu att Region Skåne tar sitt ansvar och försöker förhindra varsel inom välfärden.