V:s initiativ får gehör: fler breda insatser för utbildning inom vård och omsorg

Under dagens möte med Regionala Utvecklingsnämnden beslutades att Region Skåne ska ta initiativ till fler långsiktiga utbildnings- och kompetensutvecklingsinsatser inom vård- och omsorg. Vänsterpartiet ser fram emot förstärkning av en av välfärdens viktigaste och mest utsatta delar.

- Det är jätteroligt att nämnden väljer att stötta vårt förslag, säger Vilmer Andersen, Vänsterpartiets representant i Regionala Utvecklingsnämnden. Det är ett stort problem att vi inte har tillräckligt med personal för att täcka behoven av vård och omsorg i regionen samtidigt som det är svårt att få möjlighet till den kompetensutveckling som finns när man är anställd, menar han.

Skåne har länge legat lågt i sysselsättningsgrad jämfört med resten av riket, och under pandemin har arbetslösheten ökat ytterligare. De kommande insatserna skall genomföras i samarbete med offentliga och privata arbetsgivare, arbetsmarknadens parter, lärosäten, folkhögskolor och andra utbildningsanordnare.

- Just bredden av aktörer är jätteviktig, säger Angelica Svensson, även hon representant i Regionala Utvecklingsnämnden. För att ge så många som möjligt chans till grundutbildning och fortbildning inom sitt yrke krävs många olika typer av lösningar. Under den stora press som Covid-19 satt på omsorgen och sjukvården har det stått väldigt klart att det måste till fler anställda som fått chans till rätt utbildning. Samtidigt stiger antalet arbetslösa i regionen och det finns många som är i behov av arbete. Förhoppningsvis kan insatserna leda till att personal som vill vidareutbilda sig kan göra det, och att många nya kan hitta till ett givande jobb inom ett oerhört viktigt arbetsområde, avslutar hon.

Läs mer om Vänsterpartiets arbete för bättre arbetsvillkor inom vården här.

Läs hela initiativärendet här.

Angelica SvenssonLedamot i Regionfullmäktige, representant i Regionala Utvecklingsnämnden

Tel:073 - 929 44 39

Vilmer AndersenLedamot i Regionfullmäktige (V), representant i Regionala Utvecklingsnämnden

Tel:070 - 585 22 24

Strejk inom privat omsorg: dags att återta verksamheten i egen regi!13.1.2021 12:11:39 CETPressmeddelande

Vänsterpartiet stöttar strejkvarsel inom privat omsorg! Fackförbundet Kommunal gick förra veckan ut med varsel om strejk då förhandlingarna med de privata vårdföretagen kört fast. De anställda har fått nog. Den femtonde januari går man in i steg ett av strejken, och om man fortfarande inte får gehör upphör arbetet på vissa arbetsplatser helt en vecka senare. Vänsterpartiet stöttar de anställda i strejken. Vinster i välfärden ska aldrig gå före behoven hos de äldre, boende, patienter och personal!

V vill få stopp på onödiga runtflyttningar i vården13.11.2020 13:06:33 CETPressmeddelande

Vårdplatsbristen i Skåne har skapat ett system där det inte är ovanligt att patienter flyttas mellan avdelningar. När flyttar sker av medicinska skäl, att man är färdigbehandlad eller behöver expertis från en annan avdelning, är detta naturligtvis helt rätt. Det är dock problematiskt med de mycket vanliga flyttar som sker för att platsen behövs av en annan patient, inte för att man själv är färdigbehandlad. Det leder till slitsamma förflyttningar och drabbar ofta multisjuka patienter som mått mycket bättre av att få stanna i lugn och ro på samma avdelning, menar Vänsterpartiet: