VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut

VTI-rapport viktigt bidrag till EU:s mål för minskade utsläpp

Dela
Europeiska kommissionen har tagit initiativ till att utveckla regleringar mot oavsiktliga utsläpp av mikroplast från bland annat däckslitage och textilier. En forskningsrapport från VTI kan bli ett viktigt underlag i det fortsatta arbetet med att minska utsläppen av mikroplast.
Foto: Hejdlösa bilder/VTI
Foto: Hejdlösa bilder/VTI

Mikroplast från däck- och vägslitage är en av de allra största källorna till utsläpp av mikroplast globalt. Enbart däckslitaget bedöms utgöra mer än hälften av utsläppen av mikroplast i Sverige, eller drygt 11 000 ton. VTI har tagit fram den mest omfattande genomgången hittills av potentiella styrmedel och åtgärder mot mikroplast från däck- och vägslitage.

– Tre exempel på möjligheter att minska utsläppen av mikroplastpartiklar från vägtrafiken är att utveckla däck som slits mindre, att kontrollera att däcken har rätt lufttryck och att återkommande kontrollera hjulinställningen så att hjulen rullar parallellt med varandra. Vi har i andra studier sett att hur mycket däck slits kan variera mycket, förklarar Mikael Johannesson, forskningschef på VTI och en av författarna.

Den ständiga ock snabba ökningen av vägtrafiken ökar utsläppen av däck- och vägslitagepartiklar. En övergång till eldrift av vägfordon löser inte problemet med utsläppen av mikroplast.

– Genom att begränsa vägtrafiken med hjälp av till exempel skatter och avgifter, genom att tillämpa EcoDriving och bland annat undvika kraftiga accelerationer kan utsläppen av däck- och vägslitagepartiklar också minska. Det ger samtidigt också minskade utsläpp av luftföroreningar, minskat buller och minskad klimatpåverkan, fortsätter Mikael Johannesson.

Styrmedel och åtgärder

Syftet med forskningsrapporten är att identifiera potentiella styrmedel och åtgärder som kan minska belastningen av mikroplast från däck- och vägslitage på miljön, samt att bedöma vilka styrmedel och åtgärder som bör prioriteras för fördjupad utredning eller kunskapsuppbyggnad. Rapporten omfattar styrmedel och åtgärder som minskar utsläppen, spridningen och effekterna av mikroplastpartiklar från däck och vägmarkeringar i miljön samt de som bidrar till att öka kunskapen inom området.

Forskarna har beskrivit 58 potentiella styrmedel och åtgärder. För de flesta behövs mer kunskap innan konkreta förslag kan tas fram eller genomföras. Men 20 av dem har bedömts vara särskilt intressanta och har prioriterats för vidare studier.

Fokus i rapporten är på styrmedel och åtgärder som bidrar till att minska uppkomst och utsläpp av däckpartiklar, men till exempel slitage av vägmarkeringar ingår också i kartläggningen. Anledningen till att fokusera just på däck är att däckslitage utgör den allra största källan till mikroplast från vägtrafiken och att det generellt är mest effektivt att vidta en åtgärd vid källan.

– Vi kan alla genom vårt beteende minska belastningen av mikroplast men frivilliga åtgärder är knappast tillräckliga utan det behövs också styrmedel på olika nivåer, inte minst på EU-nivå, säger Mikael Johannesson.

Utsläpp av mikroplaster – åtgärder för att minska miljöpåverkan (europa.eu)

Påverkan på miljö

Bristen på kunskap gör att det inte går att bedöma hur stor risken är med mikroplast i miljön och därför går det inte heller att bedöma åtgärdsbehovets storlek. Därför handlar en stor andel av styrmedlen om att främja forskning som ökar kunskapen. Det är framför allt dessa styrmedel om föreslås i dagsläget, men forskarna ser även att det finns behov avörebyggande åtgärder och anger tre skäl. Utsläppen från däck- och vägslitage är stora och ökar. Det är sannolikt att partiklarna är svårnedbrytbara och ackumuleras i miljön. Partiklarna i sig och miljö- och hälsofarliga ämnen i dem kan påverka organismer negativt. Behoven av åtgärder mot mikroplast har bland annat förts fram av Europeiska kommissionens vetenskapliga råd. Det är också i linje med försiktighetsprincipen i miljöbalken.

Rapporten är framtagen inom ramen för ett flerårigt regeringsuppdrag om mikroplast från vägtrafiken.

Redovisning av regeringsuppdrag om mikroplast från vägtrafiken (2021, Digitala Vetenskapliga Arkivet, DiVA)

Utsläpp av mikroplast från vägtrafik (2021, vti.se)

Kontakter

Bilder

Foto: Hejdlösa bilder/VTI
Foto: Hejdlösa bilder/VTI
Ladda ned bild

Om

VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut
VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut



013-20 40 00http://www.vti.se

VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, är ett oberoende och internationellt framstående forskningsinstitut inom transportsektorn. Vår huvuduppgift är att bedriva forskning och utveckling kring infrastruktur, trafik och transporter. Vi arbetar för att kunskapen om transportsektorn kontinuerligt ska förbättras och är på så sätt med och bidrar till att uppnå Sveriges transportpolitiska mål. VTI har kontor i Linköping, Stockholm, Göteborg och Lund. 

Följ VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut

Cykling och ledarskap i fokus på Forum Vätternrundan 202410.4.2024 09:47:11 CEST | Pressmeddelande

Förra årets Forum Vätternrundan, som lanserades i samband med Vätternrundans Cykelvecka, blev en milstolpe för att lyfta cykelns betydelse i samhället. Den 14 juni är det återigen dags att samla branschexperter, forskare, politiker, folkhälsovetare, visionärer och cykelentusiaster till en dag av diskussioner och föreläsningar. I spetsen för årets program står Ari Riabacke, besluts- och ledarskapsexpert inom näringslivet.

Forskare: ”Utspridda skolstartstider kan göra kollektivtrafiken billigare”8.2.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande

Ny forskning visar att utspridda skolstartstider kan minska rusningstrafiken och kostnaderna för kollektivtrafiken. En senarelagd skolstart för tonåringar har även gynnsamma effekter för hälsa och skolprestationer. I en nypublicerad forskningsrapport ger forskarna rekommendationer för ett lyckat införande. Rapporten har tagits fram inom K2, Nationellt kunskapscentrum för kollektivtrafik, av forskare från Linköpings universitet, VTI och Lunds universitet.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye