VTI-rapport viktigt bidrag till EU:s mål för minskade utsläpp
Mikroplast från däck- och vägslitage är en av de allra största källorna till utsläpp av mikroplast globalt. Enbart däckslitaget bedöms utgöra mer än hälften av utsläppen av mikroplast i Sverige, eller drygt 11 000 ton. VTI har tagit fram den mest omfattande genomgången hittills av potentiella styrmedel och åtgärder mot mikroplast från däck- och vägslitage.
– Tre exempel på möjligheter att minska utsläppen av mikroplastpartiklar från vägtrafiken är att utveckla däck som slits mindre, att kontrollera att däcken har rätt lufttryck och att återkommande kontrollera hjulinställningen så att hjulen rullar parallellt med varandra. Vi har i andra studier sett att hur mycket däck slits kan variera mycket, förklarar Mikael Johannesson, forskningschef på VTI och en av författarna.
Den ständiga ock snabba ökningen av vägtrafiken ökar utsläppen av däck- och vägslitagepartiklar. En övergång till eldrift av vägfordon löser inte problemet med utsläppen av mikroplast.
– Genom att begränsa vägtrafiken med hjälp av till exempel skatter och avgifter, genom att tillämpa EcoDriving och bland annat undvika kraftiga accelerationer kan utsläppen av däck- och vägslitagepartiklar också minska. Det ger samtidigt också minskade utsläpp av luftföroreningar, minskat buller och minskad klimatpåverkan, fortsätter Mikael Johannesson.
Styrmedel och åtgärder
Syftet med forskningsrapporten är att identifiera potentiella styrmedel och åtgärder som kan minska belastningen av mikroplast från däck- och vägslitage på miljön, samt att bedöma vilka styrmedel och åtgärder som bör prioriteras för fördjupad utredning eller kunskapsuppbyggnad. Rapporten omfattar styrmedel och åtgärder som minskar utsläppen, spridningen och effekterna av mikroplastpartiklar från däck och vägmarkeringar i miljön samt de som bidrar till att öka kunskapen inom området.
Forskarna har beskrivit 58 potentiella styrmedel och åtgärder. För de flesta behövs mer kunskap innan konkreta förslag kan tas fram eller genomföras. Men 20 av dem har bedömts vara särskilt intressanta och har prioriterats för vidare studier.
Fokus i rapporten är på styrmedel och åtgärder som bidrar till att minska uppkomst och utsläpp av däckpartiklar, men till exempel slitage av vägmarkeringar ingår också i kartläggningen. Anledningen till att fokusera just på däck är att däckslitage utgör den allra största källan till mikroplast från vägtrafiken och att det generellt är mest effektivt att vidta en åtgärd vid källan.
– Vi kan alla genom vårt beteende minska belastningen av mikroplast men frivilliga åtgärder är knappast tillräckliga utan det behövs också styrmedel på olika nivåer, inte minst på EU-nivå, säger Mikael Johannesson.
Utsläpp av mikroplaster – åtgärder för att minska miljöpåverkan (europa.eu)
Påverkan på miljö
Bristen på kunskap gör att det inte går att bedöma hur stor risken är med mikroplast i miljön och därför går det inte heller att bedöma åtgärdsbehovets storlek. Därför handlar en stor andel av styrmedlen om att främja forskning som ökar kunskapen. Det är framför allt dessa styrmedel om föreslås i dagsläget, men forskarna ser även att det finns behov avörebyggande åtgärder och anger tre skäl. Utsläppen från däck- och vägslitage är stora och ökar. Det är sannolikt att partiklarna är svårnedbrytbara och ackumuleras i miljön. Partiklarna i sig och miljö- och hälsofarliga ämnen i dem kan påverka organismer negativt. Behoven av åtgärder mot mikroplast har bland annat förts fram av Europeiska kommissionens vetenskapliga råd. Det är också i linje med försiktighetsprincipen i miljöbalken.
Rapporten är framtagen inom ramen för ett flerårigt regeringsuppdrag om mikroplast från vägtrafiken.
Kontakter
Mikael JohannessonForskningschef
Tel:08-555 770 34mikael.johannesson@vti.seBilder
Om
VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, är ett oberoende och internationellt framstående forskningsinstitut inom transportsektorn. Vår huvuduppgift är att bedriva forskning och utveckling kring infrastruktur, trafik och transporter. Vi arbetar för att kunskapen om transportsektorn kontinuerligt ska förbättras och är på så sätt med och bidrar till att uppnå Sveriges transportpolitiska mål. VTI har kontor i Linköping, Stockholm, Göteborg och Lund.
Följ VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut
Cykling och ledarskap i fokus på Forum Vätternrundan 202410.4.2024 09:47:11 CEST | Pressmeddelande
Förra årets Forum Vätternrundan, som lanserades i samband med Vätternrundans Cykelvecka, blev en milstolpe för att lyfta cykelns betydelse i samhället. Den 14 juni är det återigen dags att samla branschexperter, forskare, politiker, folkhälsovetare, visionärer och cykelentusiaster till en dag av diskussioner och föreläsningar. I spetsen för årets program står Ari Riabacke, besluts- och ledarskapsexpert inom näringslivet.
Nytt projekt för lägre koldioxidutsläpp från färjorna i Östersjön8.4.2024 08:56:40 CEST | Pressmeddelande
Färjeförbindelser mellan fastlandet och öarna i Centrala Östersjön utgör en viktig del av de intermodala transportkedjorna som förbinder öarna med fastlandet. Nu går nio partner samman i ett nytt internationellt projekt för att minska koldioxidutsläppen från ö- och skärgårdsfärjor i centrala Östersjöregionen.
Vi startar ett nytt innovationsprogram för framtidens byggda miljö och mobilitet27.2.2024 14:19:20 CET | Pressmeddelande
Shift2Access är ett av fem nya innovationsprogram som blir del av en tioårig svensk insats för omställningen till ett hållbart samhälle. Idag tillkännagav Vinnova, Energimyndigheten och Formas beslut i utlysningen Impact Innovation som innebär en stor satsning på nytänkande samverkan och lösningar för framtidens byggda miljö och mobilitet.
Ny rapport: "Satsa på batteribyten i Sverige"13.2.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Batteribytessystem för tunga fordon har viktiga fördelar jämfört med andra sätt att elektrifiera transportsystemet. Därför bör regeringen ta initiativ till ett pilotprojekt för att möjliggöra ett utbyggt system för batteribyten också i Sverige. Det är rekommendationen i en ny rapport från VTI.
Forskare: ”Utspridda skolstartstider kan göra kollektivtrafiken billigare”8.2.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Ny forskning visar att utspridda skolstartstider kan minska rusningstrafiken och kostnaderna för kollektivtrafiken. En senarelagd skolstart för tonåringar har även gynnsamma effekter för hälsa och skolprestationer. I en nypublicerad forskningsrapport ger forskarna rekommendationer för ett lyckat införande. Rapporten har tagits fram inom K2, Nationellt kunskapscentrum för kollektivtrafik, av forskare från Linköpings universitet, VTI och Lunds universitet.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum