VTI-simulator med i studie om hur förare påverkas av koldioxid
Koldioxidnivåerna vi mäter är inte farliga i sig, men kan vara avgörande vid bilkörning, säger Ignacio Solís Marcos, forskare på VTI.
Ännu har ingen tagit reda på sambandet mellan de slutsatser olika utländska forskarstudier drar, nämligen att även låga halter koldioxid som inte är hälsofarliga kan försämra prestationen, och att koldioxidhalterna kan vara höga i fordon. Höga koldioxidhalter kan bero på flera saker, så som luftcirkulationen, hur många som reser i fordonet, hur länge och hur snabbt fordonet kör.
Även om försökspersonerna inte kommer att utsättas för hälsovådliga koldioxidnivåer, så är det angeläget att experimentet sker i en trafiksäker miljö. Därför är simulatorn att föredra framför bilkörning på riktigt i utemiljö, berättar Ignacio Solís Marcos.
Sammanlagt 32 vuxna förare ska under två dagar utföra vardera två körtest vid simulatorn. Samtidigt kommer deltagarna att få lyssna på och lösa en koncentrationskrävande uppgift. Före körtestet får deltagarna även göra ett kognitivt test på en dator för att kontrollera deras uppmärksamhetsnivå.
– Resultaten av detta projekt kommer att bidra till att förstå koldioxidens roll som en potentiell riskfaktor för förarens prestanda och trafiksäkerheten. Simulatorstudien kommer också att avgöra vilka koldioxidnivåer som ska undvikas i fordon, säger Ignacio Solís Marcos.
Experimentet sker i samarbete med Senseair AB, ett företag som vill utveckla sensorer som ska kunna varna för höga koldioxidhalter vid bilkörning.
Hur miljöfaktorer påverkar förarens prestanda är viktigt för att skapa ett säkert transportsystem för alla trafikanter. Projektet ingår i SAFER, Vehicle and Traffic Safety Centre at Chalmers, ett kompetenscenter för säker mobilitet, där VTI är en partner. Projektet finansieras av Vinnova och kommer att slutföras i mars 2022.
Ignacio Solis, 013-204267, ignacio.solis@vti.se
Nyckelord
Bilder
Om
VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, är ett oberoende och internationellt framstående forskningsinstitut inom transportsektorn. Vår huvuduppgift är att bedriva forskning och utveckling kring infrastruktur, trafik och transporter. Vi arbetar för att kunskapen om transportsektorn kontinuerligt ska förbättras och är på så sätt med och bidrar till att uppnå Sveriges transportpolitiska mål. VTI har kontor i Linköping, Stockholm, Göteborg och Lund.
Följ VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut
Vi startar ett nytt innovationsprogram för framtidens byggda miljö och mobilitet27.2.2024 14:19:20 CET | Pressmeddelande
Shift2Access är ett av fem nya innovationsprogram som blir del av en tioårig svensk insats för omställningen till ett hållbart samhälle. Idag tillkännagav Vinnova, Energimyndigheten och Formas beslut i utlysningen Impact Innovation som innebär en stor satsning på nytänkande samverkan och lösningar för framtidens byggda miljö och mobilitet.
Ny rapport: "Satsa på batteribyten i Sverige"13.2.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Batteribytessystem för tunga fordon har viktiga fördelar jämfört med andra sätt att elektrifiera transportsystemet. Därför bör regeringen ta initiativ till ett pilotprojekt för att möjliggöra ett utbyggt system för batteribyten också i Sverige. Det är rekommendationen i en ny rapport från VTI.
Forskare: ”Utspridda skolstartstider kan göra kollektivtrafiken billigare”8.2.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Ny forskning visar att utspridda skolstartstider kan minska rusningstrafiken och kostnaderna för kollektivtrafiken. En senarelagd skolstart för tonåringar har även gynnsamma effekter för hälsa och skolprestationer. I en nypublicerad forskningsrapport ger forskarna rekommendationer för ett lyckat införande. Rapporten har tagits fram inom K2, Nationellt kunskapscentrum för kollektivtrafik, av forskare från Linköpings universitet, VTI och Lunds universitet.
Alkohol orsak till många olyckor med elsparkcyklar30.1.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
En ung man som är alkoholpåverkad kör på ojämnt underlag eller kör mot en trottoarkant. Han ramlar omkull och får skador i ansikte och huvud. Detta händer sent på kvällen eller under natten. Ungefär så ser den typiska olyckan med elsparkcyklar ut.
Bred samling kring transportforskning på Transportforum19.1.2024 14:57:29 CET | Pressmeddelande
Drygt 30 utställare, 90 sessioner, 300 föredrag och närmare 1300 deltagare - under två dagar samlade 40-årsjubilerande Transportforum det mesta och det bästa av aktuell transportforskning i Sverige.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum