VTI ska ge förslag på sjöfartsavgifter
Sjöfartsverket tar ut farleds- och lotsavgifter från den kommersiella sjöfarten. Dessa avgifter utgör grunden i Sjöfartsverkets finansieringsmodell och står för närmare tre fjärdedelar av Sjöfartsverkets intäkter. Den nuvarande avgiftsmodellen som trädde i kraft år 2018 innebär att en del av farledsavgifterna beror på fartygets storlek och på fem mått på miljöprestanda.
Även hamnarna i Sverige tillämpar differentierad prissättning baserat på miljöprestanda, men det finns ett utrymme för harmonisering av miljöincitament mellan Sjöfartsverket och hamnarna för att nå större klimat- och miljönyttor. En rad rapporter, politiska beslut och utredningar hävdar att miljödifferentieringen av sjöfartens avgifter bör ses över för att säkra att miljö- och klimatnyttor realiseras. Men det bör helst inte ske på bekostnad av sjöfartens konkurrenskraft eller missgynna sjöfarten som trafikslag.
VTI har fått finansiering från Trafikverket för att ta fram rekommendationer till en justerad avgiftsmodell för Sjöfartsverket som kan implementeras år 2023 och till en helt ny avgiftsmodell som kan införas på längre sikt. Arbetet kommer att bestå av både en empirisk del och en teoretisk del. Den empiriska studien syftar till att ta reda på i detalj hur fartygstrafiken som anlöper Sverige reagerat på tidigare avgiftsförändringar. Den teoretiska delen syftar till att förankra en framtida avgiftsmodell i ekonomisk teori kring styrmedel och prissättning. Projektet genomförs i samarbete med Sjöfartsverket och Sveriges Hamnar. Till projektet kopplas också en referensgrupp där Sveriges Kommuner och Regioner, Föreningen Svensk Sjöfart samt Skärgårdsredarna ingår.
– VTI har tidigare erfarenhet av att utvärdera Sjöfartsverkets avgifter och studera sjöfartens konkurrenskraft. Den kompetens som vi byggt upp ger oss förutsättningar att ta fram genomarbetade förslag på avgiftsmodeller, säger Inge Vierth, utredningsledare på VTI.
Arbetet startade 1 januari 2021 och pågår till slutet av 2023. Samordning ska ske med det uppdrag som regeringen gett till den nationella samordnaren för inrikes sjöfart och närsjöfart på Trafikverket om bland annat prissättning på hamnavgifter. En första delrapport från forskningsprojektet planeras i september 2021.
Ytterligare information
Inge Vierth, utredningsledare VTI, inge.vierth@vti.se, 08-555 770 32
Nyckelord
Om
VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, är ett oberoende och internationellt framstående forskningsinstitut inom transportsektorn. Vår huvuduppgift är att bedriva forskning och utveckling kring infrastruktur, trafik och transporter. Vi arbetar för att kunskapen om transportsektorn kontinuerligt ska förbättras och är på så sätt med och bidrar till att uppnå Sveriges transportpolitiska mål. VTI har kontor i Linköping, Stockholm, Göteborg och Lund.
Följ VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut
Cykling och ledarskap i fokus på Forum Vätternrundan 202410.4.2024 09:47:11 CEST | Pressmeddelande
Förra årets Forum Vätternrundan, som lanserades i samband med Vätternrundans Cykelvecka, blev en milstolpe för att lyfta cykelns betydelse i samhället. Den 14 juni är det återigen dags att samla branschexperter, forskare, politiker, folkhälsovetare, visionärer och cykelentusiaster till en dag av diskussioner och föreläsningar. I spetsen för årets program står Ari Riabacke, besluts- och ledarskapsexpert inom näringslivet.
Nytt projekt för lägre koldioxidutsläpp från färjorna i Östersjön8.4.2024 08:56:40 CEST | Pressmeddelande
Färjeförbindelser mellan fastlandet och öarna i Centrala Östersjön utgör en viktig del av de intermodala transportkedjorna som förbinder öarna med fastlandet. Nu går nio partner samman i ett nytt internationellt projekt för att minska koldioxidutsläppen från ö- och skärgårdsfärjor i centrala Östersjöregionen.
Vi startar ett nytt innovationsprogram för framtidens byggda miljö och mobilitet27.2.2024 14:19:20 CET | Pressmeddelande
Shift2Access är ett av fem nya innovationsprogram som blir del av en tioårig svensk insats för omställningen till ett hållbart samhälle. Idag tillkännagav Vinnova, Energimyndigheten och Formas beslut i utlysningen Impact Innovation som innebär en stor satsning på nytänkande samverkan och lösningar för framtidens byggda miljö och mobilitet.
Ny rapport: "Satsa på batteribyten i Sverige"13.2.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Batteribytessystem för tunga fordon har viktiga fördelar jämfört med andra sätt att elektrifiera transportsystemet. Därför bör regeringen ta initiativ till ett pilotprojekt för att möjliggöra ett utbyggt system för batteribyten också i Sverige. Det är rekommendationen i en ny rapport från VTI.
Forskare: ”Utspridda skolstartstider kan göra kollektivtrafiken billigare”8.2.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Ny forskning visar att utspridda skolstartstider kan minska rusningstrafiken och kostnaderna för kollektivtrafiken. En senarelagd skolstart för tonåringar har även gynnsamma effekter för hälsa och skolprestationer. I en nypublicerad forskningsrapport ger forskarna rekommendationer för ett lyckat införande. Rapporten har tagits fram inom K2, Nationellt kunskapscentrum för kollektivtrafik, av forskare från Linköpings universitet, VTI och Lunds universitet.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum