VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut

VTI utvecklar modeller för krockprov av både kvinna och man

Dela
Målet är att kunna utvärdera skyddet från bilsäten vid en krock – och att det gäller för alla oavsett kön. Så är det inte i dag. Därför har forskarna på VTI och Chalmers tagit fram två utvärderingsverktyg för bilsäten som motsvarar en kvinna och en man. Möt två fysiska prototyper av Seat Evaluation Tool – SET 50F och 50M.
SET 50F - modellen som motsvarar en kvinna och Astrid Linder. Montage med foton av Elsa B Landtblom och Satu/VTI
SET 50F - modellen som motsvarar en kvinna och Astrid Linder. Montage med foton av Elsa B Landtblom och Satu/VTI

Vid en trafikolycka löper kvinnor större risk för skada än män. Speciellt antalet nackskador visar sig vara särskilt stor bland kvinnor. I genomsnitt är det dubbelt så stor risk att skada sig i trafiken som kvinna. Studier från hela världen pekar på samma resultat, bland annat från Folksam.

Syftet med denna forskningsinsats har därför varit att utveckla nya utvärderingsverktyg för bilsäten både för en genomsnittlig kvinna och man.

– Vi och en grupp europeiska forskare började med sätesutvärderingsverktyget redan för tiotal år sedan genom att ta fram en prototyp inom ett tidigare EU-projekt. Därefter fick vi Vinnova-finansiering for att utforma ett nytt koncept för ryggraden, säger Astrid Linder, professor i trafiksäkerhet vid VTI och ansvarig för utvecklingen av forskningsområdet krocksäkerhet och biomekanik.

Teamet har sedan utvärderat och testat hur bra bilsätet skyddar när fordonet färdas i låg hastighet och blir påkört av ett annat fordon bakifrån.Erfarenheter från utvecklingen av tidigare prototyper har fungerat som input till utvecklingen och ingenjörsarbetet har inneburit återanvändning och vidareutveckling av många idéer från dessa projekt.

Fokusområden har varit en människoliknande rörelse i ryggrad, nacke och axlar samt en realistisk mjukhet i kroppen för att ge god interaktion med fordonssätet. Det som krävdes var att tillverka detaljer med mycket hög precision vilket VTI:s verkstad kunde bistå med. Allt är av högsta kvalitet. Kotorna består av aluminium. Både magen och torson är av samma plast men där torson är något styvare än magen. Nackkotorna är av en annan mycket stark plast.

SET-modellerna är konstruerade så att det går att skjuta skuldran framåt och bakåt. Modellerna har förmåga att efterlikna påverkan av en olycka, tack vare att hela partiet är löst inkapslat i torson, det vill säga plastmassan. SET-modellernas kotor kan även vridas runt sin vertikala axel och många andra detaljer som gör den så lik människans kropp som möjligt.

Intresset är mycket stort internationellt. Det pågår diskussioner med provningsorganisationer både i Europa och USA för att göra SET-modellerna färdigutvecklade för utvärdering av skydd mot skador vid en krock.

Intresset är mycket stort internationellt. Det pågår diskussioner med provningsorganisationer både i Europa och USA. Målet är att färdigutveckla SET-modellerna, så att de användas i praktiken för utvärdering av skydd mot skador vid en krock.

SET-utvecklingen har varit en del av VIRTUAL, Open Access Virtual Testing Protocols for Enhanced Road User Safety. EU-projektet är finansierat av Horisont 2020 och består av 15 partners i Europa Forskarteamet har bestått av professor Astrid Linder (koordinator for VIRTUAL), forskningsingenjör Magnus Karemyr och Tommy Pettersson från VTI, samt professor Mats Svensson från Chalmers.

Astrid Linder kommer att presentera forskningsresultaten på den internationella trafikkonferensen TRA2022, Transport Research Arena Conference. Konferensen hålls 14 till 17 november i Lissabon, Portugal, och är Europas största inom transportforskning.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

SET 50F - modellen som motsvarar en kvinna och Astrid Linder. Montage med foton av Elsa B Landtblom och Satu/VTI
SET 50F - modellen som motsvarar en kvinna och Astrid Linder. Montage med foton av Elsa B Landtblom och Satu/VTI
Ladda ned bild

Länkar

Om

VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut
VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut



013-20 40 00http://www.vti.se

VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, är ett oberoende och internationellt framstående forskningsinstitut inom transportsektorn. Vår huvuduppgift är att bedriva forskning och utveckling kring infrastruktur, trafik och transporter. Vi arbetar för att kunskapen om transportsektorn kontinuerligt ska förbättras och är på så sätt med och bidrar till att uppnå Sveriges transportpolitiska mål. VTI har kontor i Linköping, Stockholm, Göteborg och Lund. 

Följ VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut

Forskare: ”Utspridda skolstartstider kan göra kollektivtrafiken billigare”8.2.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande

Ny forskning visar att utspridda skolstartstider kan minska rusningstrafiken och kostnaderna för kollektivtrafiken. En senarelagd skolstart för tonåringar har även gynnsamma effekter för hälsa och skolprestationer. I en nypublicerad forskningsrapport ger forskarna rekommendationer för ett lyckat införande. Rapporten har tagits fram inom K2, Nationellt kunskapscentrum för kollektivtrafik, av forskare från Linköpings universitet, VTI och Lunds universitet.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye