VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut

VTI utvecklar modeller för krockprov av både kvinna och man

Dela

Målet är att kunna utvärdera skyddet från bilsäten vid en krock – och att det gäller för alla oavsett kön. Så är det inte i dag. Därför har forskarna på VTI och Chalmers tagit fram två utvärderingsverktyg för bilsäten som motsvarar en kvinna och en man. Möt två fysiska prototyper av Seat Evaluation Tool – SET 50F och 50M.

SET 50F - modellen som motsvarar en kvinna och Astrid Linder. Montage med foton av Elsa B Landtblom och Satu/VTI
SET 50F - modellen som motsvarar en kvinna och Astrid Linder. Montage med foton av Elsa B Landtblom och Satu/VTI

Vid en trafikolycka löper kvinnor större risk för skada än män. Speciellt antalet nackskador visar sig vara särskilt stor bland kvinnor. I genomsnitt är det dubbelt så stor risk att skada sig i trafiken som kvinna. Studier från hela världen pekar på samma resultat, bland annat från Folksam.

Syftet med denna forskningsinsats har därför varit att utveckla nya utvärderingsverktyg för bilsäten både för en genomsnittlig kvinna och man.

– Vi och en grupp europeiska forskare började med sätesutvärderingsverktyget redan för tiotal år sedan genom att ta fram en prototyp inom ett tidigare EU-projekt. Därefter fick vi Vinnova-finansiering for att utforma ett nytt koncept för ryggraden, säger Astrid Linder, professor i trafiksäkerhet vid VTI och ansvarig för utvecklingen av forskningsområdet krocksäkerhet och biomekanik.

Teamet har sedan utvärderat och testat hur bra bilsätet skyddar när fordonet färdas i låg hastighet och blir påkört av ett annat fordon bakifrån.Erfarenheter från utvecklingen av tidigare prototyper har fungerat som input till utvecklingen och ingenjörsarbetet har inneburit återanvändning och vidareutveckling av många idéer från dessa projekt.

Fokusområden har varit en människoliknande rörelse i ryggrad, nacke och axlar samt en realistisk mjukhet i kroppen för att ge god interaktion med fordonssätet. Det som krävdes var att tillverka detaljer med mycket hög precision vilket VTI:s verkstad kunde bistå med. Allt är av högsta kvalitet. Kotorna består av aluminium. Både magen och torson är av samma plast men där torson är något styvare än magen. Nackkotorna är av en annan mycket stark plast.

SET-modellerna är konstruerade så att det går att skjuta skuldran framåt och bakåt. Modellerna har förmåga att efterlikna påverkan av en olycka, tack vare att hela partiet är löst inkapslat i torson, det vill säga plastmassan. SET-modellernas kotor kan även vridas runt sin vertikala axel och många andra detaljer som gör den så lik människans kropp som möjligt.

Intresset är mycket stort internationellt. Det pågår diskussioner med provningsorganisationer både i Europa och USA för att göra SET-modellerna färdigutvecklade för utvärdering av skydd mot skador vid en krock.

Intresset är mycket stort internationellt. Det pågår diskussioner med provningsorganisationer både i Europa och USA. Målet är att färdigutveckla SET-modellerna, så att de användas i praktiken för utvärdering av skydd mot skador vid en krock.

SET-utvecklingen har varit en del av VIRTUAL, Open Access Virtual Testing Protocols for Enhanced Road User Safety. EU-projektet är finansierat av Horisont 2020 och består av 15 partners i Europa Forskarteamet har bestått av professor Astrid Linder (koordinator for VIRTUAL), forskningsingenjör Magnus Karemyr och Tommy Pettersson från VTI, samt professor Mats Svensson från Chalmers.

Astrid Linder kommer att presentera forskningsresultaten på den internationella trafikkonferensen TRA2022, Transport Research Arena Conference. Konferensen hålls 14 till 17 november i Lissabon, Portugal, och är Europas största inom transportforskning.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

SET 50F - modellen som motsvarar en kvinna och Astrid Linder. Montage med foton av Elsa B Landtblom och Satu/VTI
SET 50F - modellen som motsvarar en kvinna och Astrid Linder. Montage med foton av Elsa B Landtblom och Satu/VTI
Ladda ned bild

Länkar

Om

VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut
VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut



013-20 40 00http://www.vti.se

VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, är ett oberoende och internationellt framstående forskningsinstitut inom transportsektorn. Vår huvuduppgift är att bedriva forskning och utveckling kring infrastruktur, trafik och transporter. Vi arbetar för att kunskapen om transportsektorn kontinuerligt ska förbättras och är på så sätt med och bidrar till att uppnå Sveriges transportpolitiska mål. VTI har kontor i Linköping, Stockholm, Göteborg och Lund. 

Följ VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut

Bussföraryrket särskilt utsatt under coronapandemin30.11.2022 11:51:21 CET | Pressmeddelande

Kollektivtrafik är en viktig funktion i samhället med hög prioritet när det gäller att upprätthålla verksamhet i kristider. Inställd kollektivtrafik skulle ge stora konsekvenser för samhället. VTI har genomfört en studie om bussförares upplevelser i samband med pandemin och hur deras arbetsmiljö påverkades, vilka bedömningar och avvägningar som gjordes för att minska risken att förare skulle bli smittade.

Ska cykeln färdas i mitten av körbanan?28.11.2022 09:16:19 CET | Pressmeddelande

Idag har bilen en prioriterad roll i trafiken. Det kan nog alla enas om. VTI och Trivector har gemensamt undersökt hur ett förändrat förhållande skulle kunna öka viljan att börja cykla, samt utvärderat konsekvenserna av förslaget om Trafik på lika villkor (TLV) – omfördelning av gaturummet. Konceptet som undersöks inom ramen för denna förstudie går kortfattat ut på att cyklister rör sig som bilar i gaturummet.

Färre dödsolyckor med mc i Norge än i Sverige, Danmark och Finland15.11.2022 16:21:32 CET | Pressmeddelande

Att köra motorcykel (mc) i Norden är främst en sommar- och hobbyaktivitet. Vid olyckor med mc finns dock en högre risk att dödas eller skadas allvarligt, jämfört med olyckor med bil, eftersom det inte finns något bälte, någon krockkudde eller liknande säkerhetsmekanism. I stället är det själva kroppen som tar emot krockvåldet om en olycka inträffar. Ary P. Silvano, forskare inom trafiksäkerhet och trafikmodellering på VTI, har genomfört en studie om dödsolyckor med mc i Sverige i jämförelse med våra grannländer i Norden.

Körförmåga vid synfältsbortfall - utredningsförslag med flera potentiella vinster31.10.2022 13:51:27 CET | Pressmeddelande

Runt 1000 personer förlorar varje år sitt körkort på grund av synfältsbortfall. Dagens system för undantag från de medicinska föreskrifterna påverkar många på individnivå negativt samtidigt som det orsakar kostsamma rättsprocesser. Hösten 2021 fick VTI ett regeringsuppdrag att tillsammans med Trafikverket och Transportstyrelsen utreda förutsättningarna för att utveckla och validera tester av körförmåga för personer med synfältsbortfall. Rapporten som nu är offentliggjord ger förslag på förändringar som alla vinner på.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum