VTI utvecklar modeller för krockprov av både kvinna och man
Vid en trafikolycka löper kvinnor större risk för skada än män. Speciellt antalet nackskador visar sig vara särskilt stor bland kvinnor. I genomsnitt är det dubbelt så stor risk att skada sig i trafiken som kvinna. Studier från hela världen pekar på samma resultat, bland annat från Folksam.
Syftet med denna forskningsinsats har därför varit att utveckla nya utvärderingsverktyg för bilsäten både för en genomsnittlig kvinna och man.
– Vi och en grupp europeiska forskare började med sätesutvärderingsverktyget redan för tiotal år sedan genom att ta fram en prototyp inom ett tidigare EU-projekt. Därefter fick vi Vinnova-finansiering for att utforma ett nytt koncept för ryggraden, säger Astrid Linder, professor i trafiksäkerhet vid VTI och ansvarig för utvecklingen av forskningsområdet krocksäkerhet och biomekanik.
Teamet har sedan utvärderat och testat hur bra bilsätet skyddar när fordonet färdas i låg hastighet och blir påkört av ett annat fordon bakifrån.Erfarenheter från utvecklingen av tidigare prototyper har fungerat som input till utvecklingen och ingenjörsarbetet har inneburit återanvändning och vidareutveckling av många idéer från dessa projekt.
Fokusområden har varit en människoliknande rörelse i ryggrad, nacke och axlar samt en realistisk mjukhet i kroppen för att ge god interaktion med fordonssätet. Det som krävdes var att tillverka detaljer med mycket hög precision vilket VTI:s verkstad kunde bistå med. Allt är av högsta kvalitet. Kotorna består av aluminium. Både magen och torson är av samma plast men där torson är något styvare än magen. Nackkotorna är av en annan mycket stark plast.
SET-modellerna är konstruerade så att det går att skjuta skuldran framåt och bakåt. Modellerna har förmåga att efterlikna påverkan av en olycka, tack vare att hela partiet är löst inkapslat i torson, det vill säga plastmassan. SET-modellernas kotor kan även vridas runt sin vertikala axel och många andra detaljer som gör den så lik människans kropp som möjligt.
Intresset är mycket stort internationellt. Det pågår diskussioner med provningsorganisationer både i Europa och USA för att göra SET-modellerna färdigutvecklade för utvärdering av skydd mot skador vid en krock.
Intresset är mycket stort internationellt. Det pågår diskussioner med provningsorganisationer både i Europa och USA. Målet är att färdigutveckla SET-modellerna, så att de användas i praktiken för utvärdering av skydd mot skador vid en krock.
SET-utvecklingen har varit en del av VIRTUAL, Open Access Virtual Testing Protocols for Enhanced Road User Safety. EU-projektet är finansierat av Horisont 2020 och består av 15 partners i Europa Forskarteamet har bestått av professor Astrid Linder (koordinator for VIRTUAL), forskningsingenjör Magnus Karemyr och Tommy Pettersson från VTI, samt professor Mats Svensson från Chalmers.
Astrid Linder kommer att presentera forskningsresultaten på den internationella trafikkonferensen TRA2022, Transport Research Arena Conference. Konferensen hålls 14 till 17 november i Lissabon, Portugal, och är Europas största inom transportforskning.
Nyckelord
Kontakter
Astrid LinderProfessor
Tel:+46 31 750 26 03astrid.linder@vti.seBilder
Länkar
- Seat Evaluation Tools (SETs): Development of prototype concepts of the SETs of an average female and male for low severity rear impact crash testing (VTI rapport 1147A, 2022, Digitala Vetenskapliga Arkivet, DiVA)
- Undersökning från Folksam på engelska: Developments in car crash safety since the 1980s (Pdf, 253 kB)
Om
VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, är ett oberoende och internationellt framstående forskningsinstitut inom transportsektorn. Vår huvuduppgift är att bedriva forskning och utveckling kring infrastruktur, trafik och transporter. Vi arbetar för att kunskapen om transportsektorn kontinuerligt ska förbättras och är på så sätt med och bidrar till att uppnå Sveriges transportpolitiska mål. VTI har kontor i Linköping, Stockholm, Göteborg och Lund.
Följ VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut
Vi startar ett nytt innovationsprogram för framtidens byggda miljö och mobilitet27.2.2024 14:19:20 CET | Pressmeddelande
Shift2Access är ett av fem nya innovationsprogram som blir del av en tioårig svensk insats för omställningen till ett hållbart samhälle. Idag tillkännagav Vinnova, Energimyndigheten och Formas beslut i utlysningen Impact Innovation som innebär en stor satsning på nytänkande samverkan och lösningar för framtidens byggda miljö och mobilitet.
Ny rapport: "Satsa på batteribyten i Sverige"13.2.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Batteribytessystem för tunga fordon har viktiga fördelar jämfört med andra sätt att elektrifiera transportsystemet. Därför bör regeringen ta initiativ till ett pilotprojekt för att möjliggöra ett utbyggt system för batteribyten också i Sverige. Det är rekommendationen i en ny rapport från VTI.
Forskare: ”Utspridda skolstartstider kan göra kollektivtrafiken billigare”8.2.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Ny forskning visar att utspridda skolstartstider kan minska rusningstrafiken och kostnaderna för kollektivtrafiken. En senarelagd skolstart för tonåringar har även gynnsamma effekter för hälsa och skolprestationer. I en nypublicerad forskningsrapport ger forskarna rekommendationer för ett lyckat införande. Rapporten har tagits fram inom K2, Nationellt kunskapscentrum för kollektivtrafik, av forskare från Linköpings universitet, VTI och Lunds universitet.
Alkohol orsak till många olyckor med elsparkcyklar30.1.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
En ung man som är alkoholpåverkad kör på ojämnt underlag eller kör mot en trottoarkant. Han ramlar omkull och får skador i ansikte och huvud. Detta händer sent på kvällen eller under natten. Ungefär så ser den typiska olyckan med elsparkcyklar ut.
Bred samling kring transportforskning på Transportforum19.1.2024 14:57:29 CET | Pressmeddelande
Drygt 30 utställare, 90 sessioner, 300 föredrag och närmare 1300 deltagare - under två dagar samlade 40-årsjubilerande Transportforum det mesta och det bästa av aktuell transportforskning i Sverige.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum