Vuxenutbildningens utmaningar under coronapandemin

Enligt en undersökning från Skolverket har distansundervisningen inom vuxenutbildning generellt sett fungerat bra under coronapandemin. Omställningen har dock medfört en del utmaningar såsom undervisningen på distans för elever med språksvårigheter.

Vi talade med Camilla Egerlid, verksamhetschef för Hermods Komvux, och frågade hur de har arbetat med några av utmaningarna som finns inom vuxenutbildning till följd av pandemin.

Hur har ni arbetat med elever som behöver särskilda lösningar i form av mer lärarstöd och enskild handledning?

- Vi har utöver vår egen läroplattform kunnat erbjuda ett digitalt verktyg som gett både lärare och elever en stor materialbank med möjlighet till individanpassning. Våra studie- och yrkesvägledare har numera stödsamtal via telefon eller digitalt och de menar att det fungerat bättre för eleverna än när de är fysiskt på plats. Eleverna känner att samtalen blir mer på deras villkor och det blir inte lika mycket störningsmoment som det kan bli i skolan.

Undersökningen visar att många sfi-elever saknar tillgång till nödvändig teknik. Hur har ni hjälpt elever som saknar utrustning?

- Detta har varit en utmaning men vi har löst det på olika sätt beroende på elevgruppens behov, skolans förutsättningar och kommun. I Stockholm har eleverna till exempel kunnat komma till skolan i små grupper och låna läsplattor och använda skolans internet. I ett par skolor har vissa elevgrupper fått fysiskt material i form av arbetshäften.

Hur har närvaron och studieaktiviteten varit för komvux och sfi sedan coronapandemin bröt ut?

- För sfi har vi nu ett mindre antal elever än vad vi hade före corona. Det beror på att våra intag av nya elever är betydligt mindre än vanligt. En del elever som inte vill eller kan studera på distans väljer dock att göra studieavbrott nu. Inom vuxenutbildning har närvaron höjts en aning. Studierna under coronapamdemin innebär en hög grad av flexibilitet. Detta i kombination med en god elevkontakt kan vara något som gynnar hög närvaro och i synnerhet för distansen där vi ser ett ökat intresse för studier.

Hur har elevernas möjlighet till arbetsplatsförlagt lärande (apl) påverkats då många branscher drabbats hårt av krisen?

- Det har varit lite olika beroende på yrke men det har varit svårast inom vård- och omsorgsområdet. Vi har tillsammans med bransch och kund hittat tillfredsställande lösningar för alla inblandade utan att göra avkall på kunskapskraven. Vi har även jobbat mycket med validering. På så sätt har vi haft möjlighet att göra så gott som alla anställningsbara.

Camilla Egerlid

Verksamhetschef Komvux Hermods

tel: 0703-774503

camilla.egerlid@hermods.se