VVS - en viktig del av infrastrukturen

I de flesta hushåll i västvärlden tar man det som en självklarhet att bara sätta på kranen och få rent och drickbart vatten levererat direkt hem till dig. Många tänker inte ens på hur stor del försörjningen av vatten påverkar våra liv och de vattenledningar som faktiskt byggts endast i detta syfte. Även hur lätt vi blir av med avlopp genom att bara dra ur proppen ur diskhon för att avloppet ska försvinna. Dock är allt detta en viktig del av infrastrukturen och därmed ett måste för ett fullt fungerande samhälle.

Rörmokare i  Malmö
Rörmokare i Malmö

Mamlörörmokare.se - vid snabb hjälp eller vid långsiktiga projekt

Det ligger inte bara mycket jobb bakom allt detta utan det krävs mycket för att underhålla och uppdatera vår vattenförsörjning. Om du själv behöver hjälp med underhåll eller byta ut någon del av vattenförsörjningen är det därför av största vikt att du anlitar en rörmokare som är certifierad. Detta för att det ska blir rätt från början samt att försäkringarna täcker ifall något går fel. För att hitta en Rörmokare i Malmö som har erfarenhet och är certifierad finner du detta på denna sida. Men det har inte alltid varit så lätt att få vatten hem till kranen.

Viktigt vetande om VVS

VVS och tillgång till vatten och avlopp har inte alltid sett ut på samma sätt som idag, men det finns dock några årtal som kan ge en hint om utvecklingen.

• 1780 - världens första vattentoalett lanserades. Och för att uträtta sina behov krävdes att man stod när man gjorde det.
  • 1880 - badrum och WC installerades på kungliga slottet och Hallwylska palatset i Sverige. Den spolades med ett snöre som satt fast i en cistern som var monterad längre upp på väggen.
  • 1885 - Sturebadet som då var Sveriges största inomhusbad öppnade. Skapad av läkaren Carl Curman
  • 1923 - HSB grundas och den absolut viktigaste frågan för dem var att varje lägenhet skulle utrustas med badrum som hade både kallt och varmt vatten.
  • 1937 - Gustavsberg som tillverkade porslin började tillverka sanitetsartiklar i porslin.
  • 1950 - tvågreppsblandare blir allt mer vanlig i boendet hos allmänheten.
  • 1961 - toalocken som tidigare varit i bakelit ersätts allt eftersom till toalock gjorda i plast - som dessutom var lätta att ta bort för att kunna rengöra bättre.
  • 1968 - miljonprogrammet drar igång och därmed görs nya val av material - och då plast var billigare än metall så ersattes avloppsrören till rör i PVC. Dessa hade en mycket kortare livslängd än de tidigare rören.
  • 1976 - lanseras de första engreppsblandarna på marknaden.
  • 2014 - de första vägghängda toaletterna monteras, vilket underlättar rengöring och är mer hygieniska.

Man kan lugnt säga att tekniken går framåt - både när det gäller komfort och hygien.

Hos malmörörmokare.se får du all hjälp som du kan behöva för snabb respons av professionella rörmokare. Besök hemsidan och få en offert för allt från installationer av värmepump till värmeisolering av husgrund.

Rörmokare i  Malmö
Rörmokare i Malmö

Vad är underhållning och varför behöver vi det?23.6.2022 11:06:26 CEST | Pressmeddelande

Underhållning är något som vi använder för att fördriva tid och för att göra oss slappna av. Det finns olika former av underhållning och varje person har sin egen smak. Vissa människor gillar actionfilmer, andra gillar äventyr och vissa gillar bilder, spel eller social interaktion. Underhållning är något som tillför glädje i vardagen. Vi behöver detta för att koppla av från vardagens alla möjliga problem och bekymmer. Ibland behöver vi bara en paus från allt och olika nöjen är ett perfekt sätt att få den där avkopplingen. Vi har alla olika behov av underhållning och det är inte alltid lätt att veta vad man ska välja.

Så upplever du Sverige och världen på bästa sätt22.6.2022 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Massor av svenskar har av förklarliga skäl semestrat, eller hemestrat som det så populärt numera kallas, i Sverige under de senaste åren. I och med detta så har också fler och fler fått upp ögonen för allt det fantastiska som vårt avlånga land har att erbjuda i form av allt från storslagna naturupplevelser till spännande och roliga aktiviteter. För många så handlar semestertider och annan ledig tid om att åka ut till stugan på landet, att campa med husvagnen eller kanske till och med att spendera tid på sjön med båten. Ett av det absolut bästa sätten att uppleva mera av Sverige- och världen i övrigt på är att ta bilen för att sedan ge sig ut på nya äventyr.