VW-bussen bäst igen

Volkswagen Transporter, som den klassiska Folkabussen heter officiellt, har för tredje gången tilldelats den prestigefyllda internationella utmärkelsen International Van of the Year.

Det är den sjätte generationen (T6) av den legendariska Folkabussen som ännu en gång blivit ”Årets Transportbil”. Även de två föregående generationerna Transporter T4 och T5 hedrades på sin tid (1992 respektive 2004) med denna utmärkelse, medan de tre första generationerna (från 1950, 1967 och 1978) är äldre än Van of the Year, som först delades ut 1992.

Utmärkelsen International Van of the Year (IVOTY), en av de mest prestigefyllda utmärkelserna för kommersiella fordon, röstas fram av en expertjury bestående av branschjournalister från 24 europeiska länder. VW Transporter T6 med nya högeffektiva Euro 6-motorer presenterades i juni i år i Stockholm och nu har den utsetts till Van of the Year 2016. Segern var övertygande och T6 fick hela 98 poäng av juryn medan närmaste konkurrent fick nöja sig med 68.

“Priset belönar tillverkare av kommersiella fordon som gör en viktig insats för att höja nivån på effektivitet och hållbarhet inom transportväsendet med särskild tonvikt på miljö och säkerhet, och Volkswagen T6 anser vi har gjort detta på ett utmärkt sätt i sin senaste version”, säger ordföranden för juryn, Jarlath Sweeney från Irland.

– Vi är både glada och stolta över den här utmärkelsen. Det här visar att vi ligger i teknikens framkant både avseende drivlinor som säkerhetssystem. Jag kan också konstatera att vi står starka och hävdar oss mycket väl mot våra konkurrenter på alla plan, kommenterar Hans Turemark, märkeschef för VW Transportbilar i Sverige.

Bakgrundsfakta

Volkswagen Typ 2 presenterades 1949 och serieproduktionen inleddes 1950 (VW Typ 1 var förstås ur-Folkan, den klassiska ”Bubblan”). VW Typ 2, som kallas Transporter i Sverige men snabbt blev ”Folkabussen” med hela svenska folket, var världens första MPV, Multi Purpose Vehicle, långt innan detta begrepp var uppfunnet.

Totalt har sex generationer VW-bussar tillverkats i drygt tolv miljoner (12 000 000) exemplar. Liksom tidigare generationer finns dagens T6 i massor av olika versioner. Transporter finns som pickup med enkel eller dubbelhytt, som skåp och som kombi, alla i en mängd olika utföranden. Multivan och Caravelle är personbilsregistrerade bussversioner och Californiaär en campingversion.

Dagens Folkabuss finns med sex olika motorer (från 84 till 204 hk), fyra olika växellådor och med fram- eller fyrhjulsdrift. Lastkapacitet upp till 9,3 kubikmeter och nästan 1 000 kilo.

International Van of the Year instiftades 1992. Den första bilen som hedrades med utmärkelsen var Volkswagen Transporter T4. Svensk jurymedlem är Anders Karlsson på Transport & Logistik iDag.

För ytterligare information kontakta:
Dan Andersson, Marknad och Information Volkswagen Transportbilar, Tel 46-8-553 867 02 / Mob 46-70-688 58 25 / Maildan.andersson@volkswagen.se

Volkswagen Transportbilar marknadsför modellerna load up!, Caddy, Transporter, Caravelle, Multivan, California, Crafter och Amarok. Volkswagen Transportbilar har 64 auktoriserade återförsäljare med 95 försäljningsställen samt 137 auktoriserade Volkswagenverkstäder över hela Sverige.

Som en ledande tillverkare av lätta transportbilar omformar Volkswagen Transportbilar (VWCV, Volkswagen Commercial Vehicles) sättet att transportera varor, tjänster och människor. Våra fordon kör hantverkare, familjer och äventyrare, nybakat bröd, paket och surfbrädor. Ambulanspersonal, poliser och mobil servicepersonal - alla litar på sin Volkswagen Transportbil för att utföra sitt dagliga arbete. I Volkswagen Transportbilars fabriker, som finns i Hannover (D), Poznań (PL), Września (PL) och Pacheco (ARG), sysselsätts över 24,000 människor med att tillverka och marknadsföra modellserierna Caddy, Transporter, Crafter, Multivan, Amarok och nya elektiska ID. Buzz och ID. Buzz Cargo. Inom Volkswagen-gruppen är man delaktig att forma framtidens samhälle med nya mobilitetslösningar genom sitt huvudansvar för utvecklandet av autonom körning, Maas och TaaS (Mobility/Transport as a Service) och framtida produkter som ”robo-taxis” och ”robo-vans”. I Sverige säljs Volkswagen Transportbilar via ett 90-tal återförsäljare runt om i landet. Det svenska huvudkontoret finns i Södertälje, Volkswagen Group Sverige AB. Volkswagen Transportbilar är det klart ledande märket i Sverige inom lätta transportbilar.

Världspremiär för Volkswagen ID. Buzz GTX - Den mest kraftfulla folkabussen någonsin21.3.2024 10:01:00 CET | Pressmeddelande

Nya ID. Buzz GTX (250 kW/340 hk) är den starkaste serietillverkade folkabussen hittills, under dess snart 75-åriga historia Två axelavstånd och två batterier: ID. Buzz GTX med normal hjulbas får ett 79 kWh-batteri, ID. Buzz GTX med lång hjulbas är utrustad med ett 86 kWh batteri Fyrhjulsdrift som standard med en elektrisk drivmotor på framaxeln, och en andra på bakaxeln, bildar tillsammans det intelligent styrda fyrhjulsdriftsystemet 4MOTION ID. Buzz GTX accelererar till 100 km/h på ca 6,5 sekunder (prognos) och ger optimalt grepp på alla underlag tack vare fyrhjulsdriften Ökad dragkraft för tyngre last med ID. Buzz GTX

Volkswagen Transportbilar klar marknadsledare även 2023 - Ökar mer än dubbelt så mycket som totalmarknaden4.1.2024 09:46:06 CET | Pressmeddelande

2023 blev ett betydligt bättre år när det gäller registreringar av lätta lastbilar i Sverige. Efter ett par år med produktionsbrist så lättade situationen under 2023 och totalmarknaden ökade från 34 500 till 43 700 fordon (+26,6%). Volkswagen Transportbilar ökade med hela 57,3% och levererade nästan 13 000 lätta lastbilar. Detta ger märket en marknadsandel på 29,6%. Nya ID. Buzz Cargo går också direkt in på förstaplatsen när det gäller elektriska transportbilar.

Volkswagen Transportbilar rapporterar fortsatt vinsttrend under 2022 och låter ID. Buzz definiera året.29.3.2023 16:59:50 CEST | Pressmeddelande

För andra året i rad nådde Volkswagen Transportbilar (VWCV, Volkswagen Commercial Vehicles) en vinstökning på över en halv miljard euro under 2022. Trots minskning av antalet levererade enheter nådde företaget en försäljning på 11,5 miljarder euro. Höjdpunkten var lanseringen av elbilarna ID. Buzz och ID. Buzz Cargo som fått fina omdömen i tester och många utmärkelser. GRIP 2023 företagsstrategi: 10-stegs plan sätter mål för 2023.