VW måste skärpa sig i Sverige!

Efter bilvärldens största avgasbluff utlovade VW snabba och fullständiga åtgärder. Efter snart ett år har biljätten åtgärdat endast 0.2 procent av alla de fordon som berörs av skandalen i Sverige, enligt färska uppgifter från Transportstyrelsen. - Oacceptabelt långsamt och lamt! konstaterar Motormännens VD, Fredrik Daveby och ställer tuffare krav på svenska myndigheter. Samtidigt välkomnar han ett uttalande från EU:s industrikommissionär, som vill att VW öppnar plånboken även för dem som drabbats i Europa, inte bara i USA.

Den återkallelse av fordon som sker i Europa har i Sverige bara blivit en serviceåtgärd, som dessutom är frivillig. På så sätt sparar VW pengar och kan dessutom tjäna en extra peng på själva servicen.

- Det är obegripligt att Transportstyrelsen tillåter detta. Istället ska myndigheten kräva att VW gör en korrekt återkallelse, som i resten av Europa. Varför ges inte svenska bilister samma möjlighet att snabbt få bilen åtgärdad?

Motormännens Riksförbund är kritiska till att Transportstyrelsen är alldeles för passiv och att ingen myndighet fullt ut tar ansvar för att tillvarata de svenska konsumenternas och samhällets intressen. Därför välkomnar Motormännen ett utspel från EU:s industrikommissionär Elzbieta Bienkowska där hon, enligt nyhetsbyrån Reuters, ska ha sagt att VW frivilligt bör betala ut en kompensation till europeiska bilägare som är jämförbar med den som de kommer att betala till kunder i USA.

- Om VW ska räkna med att återvinna konsumenternas förtroende krävs att de behandlar konsumenterna rätt och rättvist, säger Fredrik Daveby.

Bakgrund

Av de ungefär elva miljoner fordon i världen som berörs, finns 8,5 miljoner i Europa. I Europa planerar VW att åtgärda felaktiga fordon, men kunderna får ingen ekonomisk kompensation, till skillnad från i USA där VW den kommande veckan förväntas betala runt 85 miljarder kronor i en uppgörelse med amerikanska myndigheter. VW ska köpa tillbaka nära en halv miljon bilar och i genomsnitt ersätta varje drabbad kund med cirka 5 000 dollar, enligt uppgifter från Reuters.

Motormännen är Sveriges största konsumentorganisation för bilister. Vi arbetar med opinionsbildning för bättre och säkrare vägar, bilar och förare. Som medlem är du med och stöder vårt arbete och får samtidigt en rad förmåner, erbjudanden och fri personlig rådgivning inom juridik, bilteknik och resor. Läs mer på www.motormannen.se

Fyra av hundra använder mobilen när de kör bil30.7.2018 06:28Pressmeddelande

Motormännens vägombud har undersökt hur många bilförare som använder handhållen mobil när de kör bil. 4,2 procent av samtliga fordonsförare använde handhållen mobil eller annan kommunikationsutrustning under körning. Det är en kraftig minskning jämfört med tidigare mätningar utförda av Motormännen. 2016 var användningen av handhållen mobiltelefon 7,6 procent och 2012 var den 6,6 procent bland bilförarna.

Lurigt i bilhandeln efter bonus-malus27.7.2018 06:30Pressmeddelande

Bilåret 2018 blir snårigt och oförutsägbart enligt branschen. Motormännens kontroller visar att detta i synnerhet gäller för den som ska köpa ny bil. Förutom att regelverken om de nya skatterna kan vara krångliga att sätta sig in i, har många bilhandlare ställt på flera av sina lagberbilar i trafik innan 1 juli för att undvika malus-skatten som nu trätt i kraft. Det innebär bland annat att bilköparen riskerar att gå miste om värdefull garantitid.

Oklar framtid för E85 med bonus-malus26.7.2018 06:17Pressmeddelande

För att klara 2030-visionen och minska utsläppen krävs en rad åtgärder. De nya bonus-malus-skatterna har utformats för att styra till mer medvetna val. – Tyvärr är de bonusberättigade laddbara bilarna för dyra för många bilköpare. Alternativen för den som vill välja bort fossil bensin eller diesel blir då biogasbilar eller etanolbilar, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på Motormännens Riksförbund.