VW Transportbilar ökar när marknaden minskar

Trots att världsekonomin inte precis spritter av positivism ökade Volkswagen Commercial Vehicles sin globala försäljning med 4,9 procent under årets första nio månader. Totalt levererades 409 300 fordon jämfört med 390 000 under samma tid 2011. I Sverige ökade Volkswagen Transportbilars marknadsandel från 30,1 till 31,2 procent.

Den totala globala försäljningen av Volkswagen Transportbilars senaste modellserie, fyrhjulsdrivna Amarok pickup, ökade med 23,9 procent till 58 700 bilar (47 400) medan den största modellen Crafter ökade med hela 35,4 procent till 36 400 (26 900).

Den klassiska Folkabussen går i modern tappning under beteckningen T-serien och är nu åter störst inom Volkswagens transportfamilj. T-serien omfattar Transporter, Multivan, Caravelle och California och ökade med 3,6 procent, från 115 800 bilar under de tre första kvartalen förra året till 119 900 under samma tid i år.

Volkswagen Transportbilars minsta modell Caddy tappade något, från 118 400 till 115 800, vilket innebär en minskning med 2,2 procent.

En närmare granskning av siffrorna avslöjar att ökningen är relativt blygsam i Västeuropa – plus 1,2 procent – men närmast explosiv i östra Europa – främst Ryssland – samt i Afrika och Asien.

I dessa tre regioner var ökningen 24,3, 17,3 respektive 59,8 procent!

I Sverige har Volkswagen Transportbilar ökat sin marknadsandel från 29,9 till 31,2 procent. Marknaden för lätta transportbilar (upp till 6 ton) backade med 13,4 procent medan Volkswagen Transportbilar tappade 9,6 procent i volym.

Mot den negativa marknadstrenden går VW Crafter, som nästan fördubblat sin marknadsandel. 958 sålda bilar under årets första nio månader jämfört med 592 under samma tid föra året ger 3,3 (1,8) procent av den vikande marknaden.

Även VW Amarok ökar både i reala tal och i marknadsandel. Försäljningen av denna nya fyrhjulsdrivna pickup ökade från 787 till 887, vilket i sin tur ökade marknadsandelen från två till tre procent – alltså plus 50 procent!

De två andra modellserierna från Volkswagen Transportbilar följde marknaden neråt. Caddy ökade visserligen sin marknadsandel från 16,4 till 16,8 procent, men tappade i reala tal från 5 520 till 4 898 sålda bilar. Transporter minskade i antal (och marknadsandel) från 3 194 (9,5 procent) till 2 375 (8,1).

Till detta kommer 822 personbilsregistrerade Caddy, 294 Multivan och 357 Caravelle. Totalt 1 473 personbilar plus 9 118 transportbilar innebär att Volkswagen Transportbilar i Sverige sålt totalt 10 591 bilar under de första nio månaderna 2012.

För ytterligare information kontakta:

Lisbeth Hansson Marknad/Information-PR Volkswagen Transportbilar Volkswagen Group Sverige AB 151 88 Södertälje Tel +46-8-553 86992 Mob: +46 70 543 20 58 Fax: +46 8 553 869 33

Volkswagen Transportbilar marknadsför idag modellerna Caddy, Caddy Life, California, Transporter, Caravelle, Multivan och Crafter. Volkswagen Transportbilar har 60 auktoriserade återförsäljare med 95 försäljningsställen samt 137 auktoriserade Volkswagenverkstäder.

Volkswagen Transportbilar (VWCV) opererar som ett eget märke inom Volkswagen-gruppen och är ansvriga för att utveckla, tillverka och sälja lätta transportbilar på den internationella marknaden. Under 2018 sålde Volkswagen Transportbilar cirka 500,000 fordon som producerats i fabrikerna i Hannover (D), Poznań (PL), Września (PL) and Pacheco (ARG). VWCV sysselsätter över 24,000 människor globalt, varav cirka 15,000 i Hannover där huvudkontoret finns. I Sverige säljs Volkswagen Transportbilar via ett 70-tal återförsäljare runt om i landet. Det svenska huvudkontoret finns i Södertälje, Volkswagen Group Sverige AB. Marknadsandelen inom lätta transportbilar uppgår till cirka 30% i Sverige, vilket gör Volkswagen Transportbilar till det klart ledande märket med modellserierna Caddy, Amarok, Transporter och Crafter.