WADA:s generalsekreterare talar i Stockholm

Inbjudan: Dopingkommissionens medicinska råd bjuder in till ett öppet seminarium den 5 december på Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH, i Stockholm. Huvudtalare är WADA:s generalsekreterare Olivier Niggli.

Dopingkommissionens Medicinska råd bjuder in till ett öppet seminarium där experter och aktörer inom antidoping sätter den nuvarande internationella antidopingorganisationen i perspektiv och ger oss en utblick mot vad vi har att vänta. Målet att bli av med doping inom idrotten måste relateras dels till vilka resurser som finns, dels hur regelverket ser ut och har utvecklats. Idag har information och opinionsbildning en allt större betydelse för att bekämpa doping, men samtidigt måste vi också diskutera bestraffningarna: är de rimliga? För svaga eller för starka? Stödjer de målet att få bort dopingen från idrotten? Går det att tänka på nya sätt?

Seminariet är kostnadsfritt och hålls på engelska.
Media är välkomna.
Föranmälan krävs, då lokalen har begränsat antal platser.

Huvudtalare: Olivier Niggli, Generalsekreterare i WADA

Var: Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH, Lidingövägen 1, Stockholm.

När: Torsdag 5 december klockan 17.00–20.00

Program

17.00 WADA: yesterday, today and tomorrow. Olivier Niggli, Generalsekreterare i WADA.

17.45 Frågestund med Olivier Niggli. Bo Berglund, Antidopingansvarig i SOK, samtalar med Olivier Niggli om WADA:s syn på utvecklingen av bestraffningar efter brott mot antidopingreglementet.

18.30 FIKAPAUS

18.50 Bestraffning av dopingregelbrott i Sverige. Tommy Forsgren, Senior advisor på Svensk Antidoping.

19.15 Hur kan och bör vi se på bestraffningar av ungdomar, motionärer och missbrukare.

Åke Andrén-Sandberg, Ordförande i Dopingkommissionen.

19.30 Bestraffningar av regelbrott i en frivilligorganisation. Torbjörn Tännsjö, filosof och professor i medicinsk etik.

Anmälan görs senast den 3 december till: antidoping@rf.se

För ytterligare information kan du också kontakta:

Åke Andrén Sandberg

Ordförande i Dopingkommissionen

Sveriges Nationella Antidopingorganisation

Riksidrottsförbundet är Sveriges Nationella Antidopingorganisation, som har till syfte att försvara idrottares självklara rätt att delta i en idrott fri från doping. Det operativa arbetet sker under benämningen Svensk Antidoping. De svenska dopingreglerna och antidopingarbetet styrs av de globala reglerna i Världsantidopingkoden.