Walle Tunsved har hittat farten med internationellt tävlande och vann Europacup i Voss

Walle Tunsved, 17, har med flitigt tävlande i Tyskland och Österrike och en fin resultatrad växt in i en internationell downhillnivå – satt en fin DH-grund. I helgen vann han den fjärde deltävlingen i U19 PRO-klassen på Europeiska iXS-cupen, som gick i norska Voss, efter en stenhårt kamp mot en italiensk cyklist.
Walle Tunsved vann i norska Voss.

Det har tidigare under våren varit tävlingar på Europacupen (iXS), tyska cupen och även en världscup. Walle gjorde en rejäl roadtrip i Tyskland och Österrike på med träning och många tävlingar under nästan fem veckor.

Walle Tunsved har bytt Kvarntorpshögen utanför Kumla som träningcentrum till betydligt bättre förhållanden i Falun och gymnasiestudier på Hagströmska.

"Det är första året som jag har gått på Hagströmska i Falun så jag har haft en mycket bättre försäsong än vanligt. Visst, det var en kall vår men allt från träningen med Felix (Beckeman, förbundskapten och gravityinstruktör på Hagströmska) och Martin Söderström i BMX-hallen till teknikträning i grupp har höjt mig som downhillcyklist", säger Walle Tunsved.

Även kontinuiteten i träningen har höjt kvaliteten i DH-åkningen.

"Vädret hade ju gjort att jan inte hade jättemånga timmar på DH-cykeln innan jag och farsan åkte ner till Tyskland och Österrike. Jag hade förväntat mig att det skulle gå skapligt, men inte så här bra."

Det började med en femteplats i Tyskland.

"De var ju skönt att se att träningen hade gjort nytta och komma in i farten direkt. De som var topp tre var killar som jag på träning tyckte att jag skulle kunna matcha, så det var bra att få en tävling att komma i gång med ."

Sedan bar det i väg till Winterberg.

"Det är en stor tävling och festival i Tyskland. Där kände jag direkt att farten var där och att det var en bana som passade mig. Det har alltid varit en tävling som jag har sett upp till, så det var kul."

Sedan var det dags för första Europacuptävlingen för Walles del, i österrikiska Semmering 3 juni. Han var nöjd med topp tio i kvalet och slutade sedan fyra.

"Det var verkligen en boost för självförtroendet att fortsätta att se att jag hängde med", minns Walle.

Sedan har det fortsätta tävlandet innehållit en i blötan extremt svår bana i Leogang i Österrike. Och innan Norgeresan helgen som gick även en snabb tur och retur till Tyskland och Steinach. Snacka om vitt skilda förhållanden, en lång bana som var blöt och hal samt en torr och dammig i 35-gradig värme.

"Ja, i Leogang var känslan att det skulle bli en bra placering bara man tog sig ner. I Semmering var det verkligen att ligga på kant och ösa på allt som fanns på en kort bana. Då kändes det bra i kvalet innan jag gjorde några misstag i finalen, men var ändå tvåa.

Och det skilde bara sju tiondelar upp till vinnande hemmaåkaren Tom Zschippig.

När sedan Eurupacupen (iXS) gick i Norge var det omvänd ordning med tiondelarna mellan toppduon som stod i en klass för sig Walle Tunsved vann med knappa fyra tiondelar före italienaren Patrick Venturi, Italien. Riktigt kul också att Sverige hade så pass många DH-cyklister med i Voss.

"Ja, riktigt kul bara att det var Europacup i Norden på en väldigt rolig bana", säger Walle Tunsved.

Till finalen valdes en mjukare setup och det minskades däcktrycket för att hitta bättre grepp på det blöta underlaget i Voss.

"Finalåket gick egentligen som på räls; visste att det skulle vara tight mellan mig och italienaren så det var bara att släppa på och attackera. Jag kände direkt när jag kom förbi mållinjen att det var en bra tid. Ungefär 30 sekunder senare kom italienaren ner och var ju bara fyra tiondelar bak. En sjuk lättnad att jag vann!"

Vad är allra bäst med första delen av säsongen?

"Det känns jättebra att ha en grund med resultat och erfarenheter att jobba vidare från. Det som jag själv tycker att jag har gjort bra är att jag hela tiden har byggt upp farten och inte har kraschat utan byggt upp poäng."

Vad ska du framför allt jobba lite extra på framöver?

"Jag har en hel del kvar att lära när det gäller att känna cykeln och inställningarna bättre. Men jag känner att jag är i en bra miljö där det finns bra möjligheter att få feedback från Felix och träningskompisar så just nu känns det jättebra..."

Text och foto: Svenska Cykelförbundet (fria för publicering)