War Child lanserar utbildningsapp för ukrainska barn

På uppdrag av Ukrainas utbildnings- och vetenskapsdepartement har organisationen War Child lanserat ett anpassat EdTech-program, Can´t Wait to Learn, som hjälper ukrainska barn att fortsätta sin utbildning även under extrema förhållanden.

Sedan kriget bröt ut i Ukraina den 24 februari i år har över sju miljoner barn berövats en trygg vardag. På flykt undan kriget går barnen inte bara miste om en trygg tillvaro, utan även sin grundläggande rätt till utbildning.

I maj började den ukrainska regeringen arbeta med utmaningen att möjliggöra utbildning för landets grundskolebarn som befinner sig på flykt undan kriget. Barnrättsorganisationen War Child blev då kontaktat av Ukrainas utbildnings- och vetenskapsdepartement (MESU) och den största ideella utbildningsorganisationen i Ukraina, Osvitoria, för att hitta en lösning för att nå och lära ut matematik och läsning till elever i årskurs 1-4.

– Sedan kriget började har 2 248 utbildningsinstitutioner skadats och 287 förstörts. Med miljontals barn på flykt både i och utanför Ukraina behövde vi en tillgänglig, framgångsrik och mätbar EdTech-lösning som vi kan ge till våra lärare och vårdnadshavare oavsett var de befinner sig i världen, säger Andrii Vitrenko, minister för utbildning och vetenskap i Ukraina.

War Child antog utmaningen och påbörjade processen att snabbt anpassa sitt redan beprövade Education-in-Emergencies-program, Can’t Wait to Learn. I samarbete med it-bolaget Consid, och med stöd från HM Drottning Silvias Stiftelse, Care About the Children, utvecklades appen för att möta det nya behovet som uppstått i Ukraina. Med målet att nå så många barn som möjligt genomfördes en omprogrammering av appen för att, för första gången, göra det möjligt att enkelt ladda ner utbildningsmaterialet till personliga IOS- och Andorid-enheter.

– Idag är utbildningslandskapet oförutsägbart i Ukraina. Det är därför viktigt att vi kan erbjuda alla barn läromedel som barn, lärare och föräldrar kan lita på, säger Zoya Lytvyn, chef för NGO Osvitoria.

Det digitala utbildningsprogrammet erbjuder pedagogiska spel baserat på statligt godkända läroplaner. Varje version av appen är även unikt designad tillsammans med lokala konstnärer, pedagoger och barnen själva för att spegla landets kultur, språk och utseende.

Ramin Shahzamani, War Child.

– Det speciella med Can’t Wait to Learn är att programmet tar hänsyn till det brådskande situation som utbildning i nödsituationer innebär men även barnens nyfikenhet och iver att lära. Barn har inte råd att vänta, och de vill inte heller vänta på utbildning. Can’t Wait to Learn minskar avståndet mellan barnen och deras drömmar om en bättre framtid, säger War Childs internationella chef Ramin Shahzamani.

Can´t Wait to Learn har använts i flera andra konfliktdrabbade länder och har försett mer än 59 000 barn med kvalitativ utbildning.

– War Child gör ett betydande jobb för barn i nöd. Vi på Consid är väldigt stolta över att vara partnerföretag med War Child Sverige, säger Peter Hellgren, VD för it-bolaget Consid.

Den nya ukrainska versionen lanserades i Ukraina den 26 september.

Consid är ett av Nordens snabbast växande företag och erbjuder helheltslösningar inom it, affärsutveckling och kommunikation. Consid grundades år 2000 av Peter Hellgren och Henrik Sandell och finns idag på 37 orter i Sverige och i Oslo, Norge. Företaget omsatte år 2021 över 1,5 miljarder kronor och går i år mot det starkaste året någonsin.

Consid sätter medarbetarupplevelsen i fokus under seminarieturné17.4.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Hur kan organisationer fortsätta att uppnå framgång i en tid då allt större betoning läggs vid att attrahera och behålla medarbetare? Det är en av frågorna som Consid ställer sig när Employer Experience ger sig ut på en turné i södra Sverige. Som ett led i att fortsatt lansera affärsområdet ger sig Employer Experience, lett av Emma Fahlstedt, ut på en turné till tre av Consids sydligaste kontor för inspirerande frukostseminarier.

Consid och Sitevision banar väg för skräddarsydda medlemsupplevelser10.4.2024 15:39:53 CEST | Pressmeddelande

Consid och Sitevision slog upp dörrarna och välkomnade 16 medlemsorganisationer till Considkontoret i Stockholm på nätverksträff. På dagordningen stod inspiration och erfarenhetsutbyte med gästtalare från Socialdemokraterna och Vision. Efter succén kommer nu ett av föredragen som webbinarium och en till nätverksträff för att ge chansen till fler medlemsfokuserade organisationer att delta.