Webbinarium 15 december: Typhusutredningen – mer seriellt byggande och mindre LOU?

Blir det ett efterlängtat typgodkännande, föreslås allmännyttan undantas från LOU och kommer fler kommuner att se värdet i att bygga serietillverkade hus? Den 14 december presenteras Typhusutredningen – den 15 december diskuteras den på Allmännyttans Arena.

Jonas Högset, enhetschef Fastighet och Boende på Sveriges Allmännytta modererar webbinariet.

Utredningen om bättre konkurrens i bostadsbyggandet, Typhusutredningen, har haft i uppdrag att:

• redovisa utfallet och erfarenheterna av genomförda ramavtalsupphandlingar av bostadshus.
  • analysera vad kravet på allmännyttan att tillämpa LOU har inneburit.
  • ta fram riktlinjer för och goda exempel på förfrågningsunderlag för upphandling av bostadshus med förutbestämd hyra.
  • kartlägga i vilken utsträckning kommuners agerande har påverkat bostadsbyggande företags vilja att genomföra projekt och hur kommunerna har motiverat sitt agerande.

Den 14 december lämnar utredaren Maria Ågren sitt betänkande. På Allmännyttans arena den 15 december presenterar Maria Ågren utredningen och dess slutsatser.

Utredningens slutsatser kommenteras av en panel bestående av:

• Fredrik Törnqvist, vd för Stångåstaden och ordförande i Allmännyttans Byggherreråd
  • Jan-Ove Östbrink, bostadspolitisk expert, Sveriges Kommuner och Regioner
  • Anders Nordstrand, vd, Sveriges Allmännytta

Moderator är Jonas Högset, chef Fastighet & Boende på Sveriges Allmännytta.

Tid och plats

Tisdagen den 15 december kl.8.30-9.30.

Seminariet sänds via Zoom. En länk skickas till dig innan seminariet.

Anmäl dig på sverigesallmannytta.se, senast den 14 december.

Ulrika Lamberth, pressansvarig, Sveriges Allmännytta, 08–406 55 25,
ulrika.lamberth@sverigesallmannytta.se

Standardisering ökar byggtakten – trots det inget förslag om typgodkännande14.12.2020 09:14:48 CETPressmeddelande

Utredningen om bättre konkurrens i bostadsbyggandet har överlämnat sitt betänkande till regeringen. Sveriges Allmännytta är kritisk till att det inte presenteras fler skarpa förslag för att öka det standardiserade byggandet. Positivt är att utredningen visar att lagen om offentlig upphandling har negativa ekonomiska effekter på allmännyttan – det råder alltså inte konkurrens på lika villkor på bostadsmarknaden.

Debatt om elnätens framtida utveckling med energiminister Anders Ygeman1.12.2020 09:06:24 CETPressinbjudan

För första gången på många år bryts trenden med stigande elnätspriser. Om framtida höjningar ska kunna hållas tillbaka behöver nuvarande regleringar finnas kvar. Den 8 december bjuder Nils Holgerssongruppen in till ett webbinarium där elnätet och elnätsprisernas utveckling står i fokus. Medverkar gör Anders Ygeman, energi- och digitaliseringsminister samt representanter för energibranschen och myndigheter.