Webbinarium 30 november: Allmännyttans bostadssociala ansvar - ny marknadsrapport

För första gången presenterar Sveriges Allmännytta en marknadsrapport där allmännyttans bostadssociala ansvar står i fokus. På ett faktaspäckat webbinarium lyfts hur allmännyttiga fastighetsbolag tar sitt bostadssociala ansvar och därmed bidrar till att möjliggöra bostäder för alla.

Foto: Scandinav

Allmännyttans uppgift är att bygga och förvalta bostäder för alla. Det innebär att tillhandahålla ett varierat bostadsutbud som kan attrahera olika hyresgäster, men också att tillhandahålla bostäder för grupper med särskilda behov och för de som av olika skäl har en svag ställning på bostadsmarknaden. Med utgångspunkt i detta lyfter rapporten och webbinariet flera frågeställningar:

• Vilka krav ställs på nya hyresgäster?
  • Hur jobbar allmännyttan med förturer och sociala kontrakt?
  • Vilka insatser görs för att motverka olovlig andrahandsuthyrning?
  • Hur arbetar allmännyttan för att förebygga vräkningar?

Marknadsrapportens resultat bygger på svar från 181 allmännyttiga bostadsbolag. Bland de svarande finns både små, mellanstora och stora bolag representerade med en god spridning över hela landet. Det sammanställda resultatet beskriver och tydliggör det bostadssociala arbete allmännyttan gör.

Rapporten har utarbetats av Hanna Larsson, bostadspolitisk expert, Jörgen Mark-Nielsen, samhällspolitisk chef och Åsa Schelin, expert inom boendefrågor på Sveriges Allmännytta. Kapitlet om vräkningsförebyggande arbete har skrivits av Emmeli Nilsson, frilansjournalist.

Tid och plats

Måndag den 30 november kl 13.00 – 14.00
Seminariet sänds via Zoom. Du som anmäler dig får en länk.

Medverkande:

Åsa Schelin, expert boendefrågor

Frida Zetterman, hyresrådgivare och vräkningsförebyggare på Familjebostäder

Anders Nordstrand, vd, Sveriges Allmännytta

Moderator:

Ulrika Lamberth, pressansvarig Sveriges Allmännytta

Marknadsrapporten i sin helhet

Efter seminariet kommer rapporten att finnas för nedladdning på sverigesallmannytta.se och samtliga deltagare på seminariet får den mejlad till sig.

Anmäl dig på sverigesallmannytta.se, senast den 29 november.

Ulrika Lamberth, pressansvarig, Sveriges Allmännytta, 08–406 55 25, ulrika.lamberth@sverigesallmannytta.se

Foto: Scandinav

08-406 55 00https://www.sverigesallmannytta.se

Sveriges Allmännytta är bransch- och intresseorganisation för över 300 allmännyttiga kommunala och privata bostadsföretag över hela Sverige. Vi bistår våra medlemmar så att de kan vara långsiktiga och konkurrenskraftiga aktörer på bostadsmarknaden. På så sätt bidrar vi gemensamt till en hållbar utveckling: ekonomiskt, miljömässigt och socialt.

Debatt om elnätens framtida utveckling med energiminister Anders Ygeman1.12.2020 09:06:24 CETPressinbjudan

För första gången på många år bryts trenden med stigande elnätspriser. Om framtida höjningar ska kunna hållas tillbaka behöver nuvarande regleringar finnas kvar. Den 8 december bjuder Nils Holgerssongruppen in till ett webbinarium där elnätet och elnätsprisernas utveckling står i fokus. Medverkar gör Anders Ygeman, energi- och digitaliseringsminister samt representanter för energibranschen och myndigheter.

Flexiblare tillämpning av inkomstkrav i allmännyttan30.11.2020 14:04:44 CETPressmeddelande

Utvecklingen går emot en flexiblare tillämpning av inkomstkrav i allmännyttan. Framförallt syns en tydlig minskning av företag som kräver årsinkomster på minst tre gånger årshyran. Även bidrag accepteras i ökande utsträckning och alltfler företag prövar sina blivande hyresgäster utifrån riktlinjer om återstående konsumtionsutrymme. Det visar en ny marknadsrapport om allmännyttans bostadssociala ansvar som släpps idag.

Allt större skillnader i kommunala avgifter för el, värme, avfall, vatten och avlopp de senaste tio åren18.11.2020 09:00:00 CETPressmeddelande

Priserna för el, värme, avfall, vatten och avlopp (VA) fortsätter att variera stort över landet. Den som bor i kommunen med högst avgifter betalar 1 000 kronor mer i månaden jämfört med den som har de lägsta avgifterna. De senaste tio åren har priserna stadigt ökat mer än den allmänna kostnadsutvecklingen och spridningen mellan kommuner har blivit allt större. Det visar Nils Holgerssonrapporten som kartlägger kostnader för ett flerbostadshus i landets samtliga kommuner.