Webbinarium 9 november: Sveriges Allmännytta presenterar 2021 års marknadsrapport om hyror

Hyressättningen av bostäder har sällan diskuterats så mycket som i år, då förslaget om fri hyressättning vid nyproduktion orsakade regeringskris. Den 9 november presenterar Sveriges Allmännytta årets marknadsrapport om hyresutvecklingen över landet och vad den innebär på kort och lång sikt för hyresmarknaden.

Med den årliga marknadsrapporten vill Sveriges Allmännytta bidra till att öka kunskapen om hur hyressättningen runt om i landet idag ser ut och fungerar samt peka på hur hyresförhandlingarna måste utvecklas.

I rapporten lyfts bland annat:

• Vad har utfallet av hyresförhandlingarna blivit över åren?
  • Hur skiljer det sig mellan olika orter?
  • Är det vanligt att parterna inte kommer överens lokalt och vad händer då?
  • Hur har hyresnivåerna förändrats jämfört med andra kostnader?
  • Hur långt har arbetet kommit med en hyressättning som speglar hyresgästernas värderingar av lägenheternas bruksvärden?

I rapporten diskuteras också hur tillämpningen av dagens kollektiva förhandlingssystem kan och måste förbättras. Detta för att hyresrätten ska vara en attraktiv, trygg och konkurrenskraftig upplåtelseform med lönsamhet för fastighetsägaren och ett bra boende för hyresgästerna – såväl dagens som morgondagens.

Medverkande

Rapporten presenteras av Håkan Larsson, chefsekonom på Sveriges Allmännytta, och kommenteras av Maria Adlers, vd för PiteBo.

Tid och plats

Webbinarium kl.08.30-09.30. Sänds via Zoom.

Anmäl dig här senast den 8 november.

Marknadsrapporten i sin helhet

Samtliga deltagare på seminariet får rapporten mejlad till sig efter seminariet.

Ulrika Lamberth, pressansvarig Sveriges Allmännytta, 08–406 55 25, ulrika.lamberth@sverigesallmannytta.se

Hyrorna fortsatt i otakt med kostnadsutvecklingen9.11.2021 09:44:08 CET | Pressmeddelande

Driftskostnaderna för de allmännyttiga bostadsbolagen har ökat med i genomsnitt 2,2 procent per år sedan 2015. Deras totala kostnader har ökat med i snitt 1,7 procent per år. Under samma period var den genomsnittliga hyreshöjningen enbart 1,2 procent. Bostadsbolagens kostnader ökar nu i snabb takt och om inte hyrorna höjs i samma takt kommer det leda till både sämre underhåll och mindre service till hyresgästerna. Det visar Sveriges Allmännyttas marknadsrapport om hyresutvecklingen som presenteras idag.