Webbinarium: Byggbranschen – allvarliga arbetsskador och sjukfrånvaro

Foto: Calle Bredberg, Johnér bildbyrå.

Yrken inom byggsektorn är bland de mest utsatta för arbetsolycksfall och arbetssjukdomar. Arbetare inom byggbranschen sysselsatte tillsammans 241 000 personer år 2020, vilket är åtta procent av det totala antalet sysselsatta inom privat sektor. Därför är det viktigt att kartlägga vilka händelser som orsakar allvarliga arbetsolycksfall i yrkesgrupper inom byggbranschen.

Rapporten bygger på statistik från Afa Försäkrings skadedatabas. Den presenteras av Elin Henriksson och Andreas Ek från Afa Försäkrings Analysavdelning.

Jörgen Eklund, professor emeritus vid Kungliga Tekniska Högskolan, presenterar resultat från ett pågående forskningsprojekt om arbetsmiljö i byggbranschen, som finansieras av Afa Försäkring. Han tar upp exempel kring vibrationer, belastningsergonomi och digitala verktyg, samt drivkrafter och hinder för att arbetsmiljöförbättringar ska kunna införas.

Berndt Jonsson, nationell samordnare av arbetsmiljöfrågor från Byggföretagen och projektledare på Byggbranschens Säkerhetspark, presenterar Säkerhetsparkens samverkan med Afa Försäkring och samtalar med moderatorn kring arbetsmiljöfrågor.

Moderator: Anna Weigelt, chef för Analysavdelningen, Afa Försäkring.

Datum och tid: tisdag 17 maj kl. 9.00–10.00.

Media hälsas välkomna att delta i webbinariet

Anmäl dig via Afa Försärkings webbplats senast måndag 16 maj.
En länk till webbinariet kommer att skickas till dig som är anmäld.

Välkommen!

Press- och mediefrågor hänvisas till: Linda Harling, presskommunikatör Afa Försäkring: linda.harling@afaforsakring.se, 0730-96 35 12

Allmänna frågor om webbinariet hänvisas till: afaseminarier@afaforsakring.se