WEIRATHER FÖRSVARAR SUPER-G TITELN, GOGGIA SNABBAST IDAG

Blå himmel och soligt vinterväder välkomnade säsongens bästa Super-G damerna inför finalen. På grund av starka vindar blev startplatsen tvungen att förflyttas till den lägre belägna reserv-starten.

Före dagens race hade förra årets världscupmästarinna Tina Weirather från Lichtenstein 46 poängs försprång över Lara Gut från Schweiz. De båda åkarna har alternerat i ledningen hela säsongen med Weirather i ledning efter de fem första Super-G loppen tills Lara Gut roffade åt sig ledningen i slutet av januari. Weirather återtog ledningen i Crans-Montana tidigare denna månad. Medan Gut misslyckande att avsluta sitt finalåk lyckades Weirather försvara sin titel och håvade in sin andra kristallglob. Avslutningsvis stod hon med ett försprång på 86 poäng före Gut. Den österrikiska OS-silvermedaljören Anna Veith avrundade denna säsongens Super-G podium.

Torsdagens vinnare blev Sofia Goggia som upprepade sin framgång från onsdagens störtlopp när hon vann sin första kristallkula. Hon var 0.32 sekunder snabbare än Viktoria Rebensburg och mer än en halv sekund (0.53) före Lindsey Vonn.