Wemind ställde om på en vecka

Coronautbrottet ledde till att patienterna till stor del uteblev från Wemind mottagningar. Vårdföretaget tvingades därför till en blixtsnabb digital omställning. Och förändringen kan bli bestående inom branschen. ”Digitala verksamheter på olika sätt inom vården kommer vi att se en boom av efter coronatiden”, säger Susanne Nordling (MP), ordförande i psykiatriberedningen Region Stockholm.
Tomt i väntrummet hos Wemind. Foto: Bo Svensson/Wemind.

Wemind bedriver öppenvårdspsykiatri och har ställt om sin verksamhet i coronakrisen på kort tid. På vissa av mottagningarna bokade hälften av patienterna av sina besök, vilket skapade en ohållbar situation.

”Från vårt perspektiv handlar det ju om att kunna upprätthålla vården på patientens villkor i möjligaste mån och upprätthålla så mycket normalitet i den här situationen som möjligt”, säger Johan Skånberg, medicinskt ansvarig Wemind psykatri sydost.

En uppgift som är av yttersta vikt för patienterna.

”Om vi inte kan upprätthålla den här kontinuiteten så riskerar ju människor att dö.”

Lösningen blev vård på distans. Region Stockholms tidiga beslut om att likställa telefonkontakt och fysiska besök har underlättat omställningen till både digitala och telefonbesök. Nu sköts uppemot 75 procent av alla besök på distans på Weminds kliniker. En trend som kan hålla i sig även efter pandemin.

”Digitala verksamheter på olika sätt inom vården kommer vi att se en boom av efter coronatiden. Den förflyttning vi har gjort nu på tre veckor har vi knappt gjort på tre år tidigare”, berättar Susanne Nordling (MP), ordförande psykiatriberedningen Region Stockholm.

Det tillfälliga avtalet som upprättats mellan regionen och berörda privata vårdgivare – som möjliggör vård på distans – gäller i första hand till den 30 april men Susanne Nordling räknar med att det kommer att förlängas.

Tomt i väntrummet hos Wemind. Foto: Bo Svensson/Wemind.

EFN ​Ekonomikanalen sprider kunskap om ekonomi. Vi vänder oss till den ekonomiintresserade allmänheten. Kanalen är rikstäckande, våra inslag och program är reklamfria och det kostar ingenting att ta del av våra program, reportage och intervjuer. Kanalen har utsetts till Sveriges bästa ekonomikanal tre år i rad. EFN drivs av en oberoende redaktion och ägs av Handelsbanken.