West of Eden i BingoLotto

På söndag gästar det svenska albumaktuella folkrockbandet West of Eden BingoLotto. Rickard Åström leder husbandet och Rickard Olsson är programledare.

West of Eden

West of Eden är ett svenskt folkrockband från Göteborg. Bandet bildades 1995 och repertoaren består till största del av egna låtar med influenser från irländsk och skotsk folkmusik. Gruppens sångare och huvudsakliga låtskrivare är paret Jenny och Martin Schaub.

Med åtta framgångsrika album i bagaget har West of Eden under åren samarbetat med framstående musiker som Kate Rusby, Ron Block, Michael McGoldrick och många fler. Bandet har bl.a. turnerat i Irland, Tyskland. Benelux och Skandinavien.

Bandets nionde album Flat Earth Society släpptes den 22 februari. På skivan har West of Eden arbetat tillsammans med några av de brittiska öarnas bästa folkmusiker. Det var i Beijing, Kina, under West of Edens jubileumsturné 2017 som de första låtarna till Flat Earth Society skrevs och planerna drogs upp. Varför inte packa ner instrumenten och resa runt i Skottland och England för att, tillsammans med några av de brittiska öarnas bästa folkmusiker, spela in nästa album?

Så fick det bli! Under en dryg vecka förra sommaren begav sig West of Eden ut på en Road Trip där de spelade in musik i allt från Whisky-destillerier till kyrkor tillsammans med bl.a. John McCusker, Heidi Talbot, Damien O ́Kane och BBC Folk Musician of the Year, Jarlath Henderson.

På söndag uppträder de live i BingoLotto.  Rickard Åström leder husbandet och Rickard Olsson är programledare.

BingoLotto – Söndag 17 mars kl. 18 i TV4.