Western Union hyllar sjukvårdspersonal och andra med samhällsviktiga funktioner i Sverige

Western Union (NYSE: WU), en ledare inom kapitalförflyttningar och betalningar över gränser och mellan olika valutor, har i dag tillkännagett en 50 procents avgiftsnedsättning1 för insatspersonal och personer med samhällsviktiga funktioner som skickar pengar globalt via någon av företagets digitala kanaler under de kommande två veckorna. Initiativet är en liten hyllning från företaget till dessa kunder för deras outtröttliga insatser för lokalsamhället och engagemang för att upprätthålla den infrastruktur och de resurser som krävs för att hålla de lokala ekonomierna igång.

Mer än 65 procent av globala medborgare som arbetar och bor runt om i världen har viktiga sysselsättningar inom sjukvård eller samhällsviktiga tjänstesektorer, enligt Western Unions omvärldsanalys. Dessa globala medborgare har uppvisat höga indexnivåer i sådana roller i flera större länder: 63 procent i USA, 67 procent i Storbritannien, 68 procent i Frankrike, 70 procent i Tyskland, 62 procent i Australien, 58 procent i Förenade Arabemiraten och 71 procent i Saudiarabien.

”När världen stannade upp fortsatte vår sjukvårdspersonal och andra med samhällsviktiga funktioner som tidigare”, sa Western Unions president och verkställande direktör, Hikmet Ersek. ”De har fortsatt att gå till arbetet, dag efter dag, för att låta våra samhällen och ekonomier gå vidare.”

”Många av världens fältanställda eller andra med samhällsviktiga funktioner är globala medborgare som regelbundet skickar hem pengar till sina nära och kära. Vår inspiration på Western Union härstammar från våra kunder som anförtror sina välförtjänta pengar till oss. Vi vill erkänna deras hängivenhet att fortsätta flödet av överföringar till de samhällen och ekonomier runtom i världen som behöver dem mest, och stödja dem när de fortsätter att främja hälsan och säkerheten hos de omgivande samhällena.”

Den sänkta avgiften gäller via överföringskoden THANKS2020, och tillämpas för alla transaktioner som initieras i majoriteten av Western Unions digitalaktiverade länder på westernunion.com eller via Western Union- appen, och erhålls överallt inom räckvidden för Western Unions globala nätverk: via bankkonto eller plånboksutbetalning i mer än 100 länder, samt på ombudskontor i 200 länder och territorier. Den sänkta avgiften tillämpas från och med nu till den 20 maj 2020 och är tillgänglig för insatspersonal inom hälso- och sjukvård, polis och räddningstjänst samt för personer med samhällsviktiga funktioner inom livsmedel, transporter, försörjning och andra viktiga sektorer, inklusive tillverkning och byggindustri.

Enligt Världsbanken var Sverige ett av de 30 länder i världen som utförde flest överföringar under 2018. De främsta mottagarländerna för överföringar var Finland, Thailand, Libanon, Danmark samt Tyskland. ”Vi är tacksamma för denna gemenskap av globala medborgare som bidrar här i Sverige och samtidigt ger stöd och hjälp till sina familjer i hemländerna”, sa Gabriel Sorbo, Western Unions nätverkschef för Västeuropa.

Förra månaden meddelade Western Union att de expanderat sina digitala tjänster för penningöverföring, som utgjorde den snabbast växande delen av verksamheten under 2019, till mer än 75 länder. Den heltäckande omfattningen garanterar att dessa säkra, bekväma digitaltjänster är tillgängliga för miljoner av världens mest aktiva penningöverförare, i synnerhet under Covid-19. Förra månaden lanserade företaget även ”Digital plats”, en telefonbaserad portvaktstjänst som ska hjälpa kunder att genomföra digitala transaktioner från säkerheten i sina bostäder vid sidan om hemleverans av penningöverföringar på vissa marknader.

Western Union och Western Union Foundation har, tillsammans med partners, utlovat att bidra med mer än 1 miljon USD i kampen mot Covid-19. Stiftelsen prioriterar initiativ som bland annat vill stärka sjukvårdssystem runtom i världen och hjälpa sårbara befolkningsgrupper, inklusive flyktingar och migranter. Vidare kommer stiftelsen att fortsätta stödja lokala och globala ideella organisationer som tillhandahåller samhällsviktiga tjänster, inklusive svältlindring, medicinsk utbildning, undervisning, förnödenheter och utrustning för sjukvårdspersonal i frontlinjen.

Dessutom har Western Union Business Solutions’ plattform WU® NGO GlobalPay möjliggjort för frivilligorganisationer att fokusera på det akuta arbetet genom att utföra viktiga internationella insatser som ska stödja samhällen med behov. Sedan 2012 har mer än 2 000 frivilligorganisationer skickat närmare 8 miljarder USD i 132 valutor genom plattformen till mer än 200 av världens länder.

Alla Western Unions svar och initiativ med avseende på Covid-19 kan nås via vårt speciella Resource Center här.

WU-G

Om Western Union

Företaget Western Union (NYSE: WU) är en global ledare inom kapitalförflyttningar och betalningar över gränser och mellan olika valutor. Med vår omnikanalbaserade plattform förenas den digitala och fysiska världen och gör det möjligt för konsumenter och företag att skicka pengar och göra betalningar snabbt, enkelt och tillförlitligt. Den 31 mars 2020 omfattade vårt nätverk över 550 000 ombudskontor, som tillhandahåller våra varumärkestjänster i mer än 200 länder och territorier med kapacitet att skicka pengar till miljardtals olika konton. Dessutom är westernunion.com, som var vår snabbast växande kanal under 2019, tillgänglig i över 75 länder plus ytterligare territorier för att flytta pengar runtom i världen. Med vår globala räckvidd flyttar Western Union pengar för att på ett bättre sätt knyta samman familj, vänner och företag samt för att möjliggöra finansiell delaktighet och stödja ekonomisk tillväxt. Ytterligare information finns på www.westernunion.com.

Referens:

Western Union tjänar pengar på valutakonvertering

Western Union Global Communications
Pia De Lima: Pia.DeLima@westernunion.com

Western Union Americas
Margaret Fogarty: margaret.fogarty@wu.com

Western Union Middle East & Africa
Mohamed El Khalouki: Mohamed.ElKhalouki@wu.com

Western Union Asia-Pacific
Karen Santos: Karen.Santos2@westernunion.com

HCL and Google Cloud Expand Partnership to Digitally Transform Commerce4.6.2020 16:00:00 CESTPress release

HCL Technologies (HCL), a leading global technology company, and Google Cloud today announced the expansion of their strategic partnership to bring HCL's software offerings, starting with HCL Commerce, to Google Cloud. Google Cloud will be the preferred cloud platform for HCL Commerce, providing global, secure and elastic infrastructure to power businesses’ eCommerce strategies. Under this partnership, HCL also intends to leverage Anthos to enable multi-cloud and hybrid-cloud deployments of HCL Commerce. HCL Commerce is a leading, cloud-native Commerce platform used by innovative businesses across multiple industries and around the world to drive more than $100 billion in annual client revenues. With a strong track-record of delivering rock-solid performance, scalability and functionality, HCL Commerce today is at the forefront of many organizations’ digital commerce strategies. It stretches far beyond an initial transaction and enables businesses to respond to evolving market conditio