Westerstad och de Gregorio i nya roller för framtidens kulturjournalistik

SvD Kultur gör förändringar på redaktionen för att skapa framtidens kulturjournalistik. Josefin de Gregorio (f.d. Holmström) rekryteras som redaktör med ansvar för hela nyhetsflödet – både kulturnyheter och kulturdebatt – och Elsa Westerstad får en ny roll som idé- och samtidsredaktör.

Josefin de Gregorio (f.d. Holmström) och Elsa Westerstad kommer att utveckla kulturjournalistiken på Svenska Dagbladet för att svara mot nya behov hos läsarna. Foto: Gustaf Månsson/SvD

– Vi ser att dagens läsare har nya behov och förväntningar på kulturbevakningen, därför inrättar vi två roller som tidigare inte funnits på kulturredaktioner, säger Lisa Irenius, kulturchef på SvD.

Josefin de Gregorio (f.d. Holmström) har i många år skrivit för SvD Kultur. I oktober uppmärksammades hennes essä om Kanskemannen, ett ord som gick rakt in på listan för nyord.

Nu blir Josefin de Gregorio redaktör på kulturredaktionen med ansvar för hela nyhetsflödet –  både kulturnyheter och kulturdebatt.

– Traditionellt har redaktörer ansvarat för specifika format, som antingen nyheter eller opinionsartiklar. Josefin de Gregorio kommer att ansvara för bevakningen av nyhetshändelser inom kulturen och kan utifrån vad som blir mest intressant för läsarna avgöra vad som är det bästa sättet att skildra en fråga på – det kan vara till exempel genom en kulturdebattsartikel eller en nyhetstext, säger Lisa Irenius.

Josefin de Gregorio är en uppskattad skribent och fortsätter skriva själv på kultursidorna.

Samtidigt inrättas en ny roll som idé- och samtidsredaktör. Det uppdraget går till Elsa Westerstad, tidigare redaktör för kulturdebatt i SvD.

– Skillnaden blir att jag kommer att lyfta blicken mer från det dagliga flödet och fånga upp samtidens viktiga idé- och kulturfrågor i mer fördjupande texter. En prioritet blir att ge SvD:s läsare nya tankar och oväntade infallsvinklar, jag ser mycket fram emot detta, säger Elsa Westerstad.

Josefin de Gregorio är prisbelönt författare och har doktorerat i litteraturvetenskap vid universitetet i Oxford. Elsa Westerstad kom till SvD 2017. Hon har tidigare bland annat varit kulturredaktör på Fokus. Elsa Westerstad deltar också återkommande i nyhetspanelen i SVT:s Morgonstudion.

Det nya arbetssättet på SvD Kultur är ett led i ett större förändringsarbete för att ta Svenska Dagbladet till en ny position och skapa en modern tidning som fullt ut lever upp till läsarnas behov.

Lisa Irenius, kulturchef, SvD Kultur. Telefon: 0736-93 48 08. E-post: lisa.irenius@svd.se
Elsa Westerstad, idé- och samtidsredaktör, SvD Kultur. Telefon: 072-855 20 72 E-post: elsa.westerstad@svd.se
Josefin de Gregorio, redaktör kulturnyheter och kulturdebatt, SvD Kultur. Telefon: 073-378 37 51 E-post: josefin.holmstrom@svd.se

Elsa Westerstad och Josefin de Gregorio (f.d. Holmström). Foto: Gustaf Månsson/SvD

Premiär! Omni Ekonomi tar över aktieprogrammet och succén #Uppesittarkväll22.2.2021 12:00:00 CETPressmeddelande

Omni Ekonomi tar över och sänder #Uppesittarkväll med start nu på onsdag. Precis som tidigare kommer programmet att sändas kvällen före löning varje månad med aktieprofilerna Albin Kjellberg och Nicklas Andersson som programledare. "Det känns naturligt att Omni Ekonomi tar över programmet. Vi är ju destinationen för alla som älskar aktier och sparande", säger Henrik Danielsson, redaktör på Omni Ekonomi och nu även redaktör för #Uppesittarkväll.