Wetterbygden drar sig ur SBL herr

Wetterbygden har meddelat Svenska Basketbollförbundet att de inte har ekonomiska förutsättningar att genomföra säsongen i SBL herr nästa säsong. De kommer att ges plats i Superettan herr. Därmed kommer SBL herr att spelas med nio lag.

Wetterbygden gick upp i SBL både på dam- och herrsidan säsongen 2018/2019. Damlaget kommer fortsatt att spela i den högsta divisionen medan herrlaget tar ett kliv ned.

- Normalt sett är detta väldigt sent men vi har hela tiden varit öppna med att den nuvarande situationen kräver stor flexibilitet från alla sidor. Wetterbygden har också haft en öppen dialog med oss under tiden. De tar en plats i Superettan herr som därmed blir 13 lag nästa säsong, säger Olle Lundén, tävlingsansvarig på Svenska Basketbollförbundet

Ändringen kan medföra ändringar i spelprogrammet för SBL herr, fortsatt gäller dock fyra möten per lag och därmed 32 omgångar. Superettan herr spelas som dubbelmöten med 24 omgångar.