Svenska BasketbollförbundetSvenska Basketbollförbundet

Wetterbygden drar sig ur SBL herr

Wetterbygden har meddelat Svenska Basketbollförbundet att de inte har ekonomiska förutsättningar att genomföra säsongen i SBL herr nästa säsong. De kommer att ges plats i Superettan herr. Därmed kommer SBL herr att spelas med nio lag.

Wetterbygden gick upp i SBL både på dam- och herrsidan säsongen 2018/2019. Damlaget kommer fortsatt att spela i den högsta divisionen medan herrlaget tar ett kliv ned.

- Normalt sett är detta väldigt sent men vi har hela tiden varit öppna med att den nuvarande situationen kräver stor flexibilitet från alla sidor. Wetterbygden har också haft en öppen dialog med oss under tiden. De tar en plats i Superettan herr som därmed blir 13 lag nästa säsong, säger Olle Lundén, tävlingsansvarig på Svenska Basketbollförbundet

Ändringen kan medföra ändringar i spelprogrammet för SBL herr, fortsatt gäller dock fyra möten per lag och därmed 32 omgångar. Superettan herr spelas som dubbelmöten med 24 omgångar.

EM-kvalmatcher i "bubbla" för herrlandslaget21.9.2020 09:16:45 CESTPressmeddelande

FIBA meddelade i fredags att herrarnas EM-kvalmatcher i november 2020 och februari 2021 kommer att spelas i en bubbla. Det blir alltså inga hemmamatcher för det svenska herrlandslaget. - I denna speciella tid är spelarnas och stabernas hälsa det som ska vara i första rummet. Detta är också ur tävlingssynpunkt det mest rättvisa. Vi ser fram emot att göra det bästa av detta, säger landslagsansvarig Fredrik Joulamo. Inget är bestämt ännu kring damernas EM-kval, där Sverige möter Israel och Montenegro.